Gå til innhold

Skuffet over julebordet. Har jeg for store forventninger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg startet i ny jobb for et par måneder siden og i helgen var det julebord. Det var rett og slett en gedigen skuffelse. På min tidligere arbeidsplass var julebordet arrangert av ledelsen og alle ansatte i firmaet, rundt 200 stykker, ble samlet til fest i kantina. Det ble servert julebuffet med fri drikke til maten og fire-fem bonger til bruk i baren utover kvelden. Baren var forøvrig subsidiert av arbeidsgiver, så om man ønsket å kjøpe noe mer enn det man hadde bonger til var det billig. 

På min nåværende arbeidsplass ble julebordet arrangert av avdelingsleder. Vi er totalt åtte ansatte på avdelingen og vi var på en restaurant i byen og spiste. Arbeidsgiver spanderte hovedrett og dessert, samt et glass drikke. Resten måtte vi betale selv.  Dette var det ikke opplyst om i invitasjonen, sjefen ga beskjed om det før vi bestilte mat. I invitasjonen stod det kun at årets julebord blir på restaurant XX, lørdag XX.XX klokka XX. Ettersom jeg bor et godt stykke utenfor byen (nesten en time å kjøre) valgte jeg å bo på hotell, det var billigere enn å ta taxi hjem.

Vi hadde et hyggelig måltid og etter maten gikk vi videre til et annet sted der vi tok et par runder med drikke før folk begynte å bryte opp selskapet. Innen klokka 23 på kvelden hadde alle de andre dratt og jeg satt alene igjen. Heldigvis viste det seg at noen venner av meg var ute, jeg møtte dem tilfeldig da jeg litt slukøret var på vei tilbake til hotellet og ble med dem til et annet utested og hadde det trivelig et par timer til før jeg tok kvelden.

Jeg må innrømme at jeg er skuffet over julebordet og at arbeidsgiver er så gniene at de kun spanderer et glass drikke til maten. Jeg tenker at det i alle fall burde vært et par glass drikke til hovedretten og eventuell dessertvin eller kaffe til desserten. Er jeg kravstor?

Anonymkode: 75c1b...f4a

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vær glad for det du får makan til kravstor du er

Anonymkode: 5a072...d6f

• Liker 26
Skrevet

Eh ja, de fleste plasser jeg har jobbet har man måttet kjøpe all drikke selv. 

Anonymkode: c6f3a...806

• Liker 30
Skrevet

Herregud 😂, skal du virkelig klage på en velferdsordning du ikke har krav på? 

Anonymkode: cc36a...4cd

• Liker 43
Skrevet

Har opplevd både fri bar og en bong på drikke. Du hadde nok i overkant store forventninger. Julebord kan avhenge av så mange ting - alt fra hvor det er og hvilken bransje og antall personer og budsjett. Jeg ville nok ærlig talt ha hørt med kolleger om hvordan julebordet pleier å være før jeg hadde fått voldsomt forventninger til hvor gøy det pleier å bli. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror du ble litt bortskjemt på forrige arb.plass. 

Anonymkode: d5bf4...9bc

• Liker 27
Skrevet

JA. 

Anonymkode: 72b61...df2

• Liker 9
Skrevet

På min arbeidsplass er julebordet trommet sammen av de ansatte og vi må betale for maten/drikke selv hvis vi er ute ellers blir det pemgeinnsamling til lokale og mat.

Har egentlig vært sånn på hver arbeidsplass jeg har jobbet..

Anonymkode: ab5b8...dac

• Liker 26
Skrevet

Ja, du har for store forventninger. Ærlig talt, hvor gammel er du? 

Jeg har jobbet i samme private firma i over 20 år nå. Vi drar utenlands annethvert år, skihelger, julebord, månedlige fester/arrangementer på jobb hvor ALT er inkludert. Det blir brukt millioner av kroner på turene (vi chartrer eget fly osv.), alt er luksus. Med andre ord så er vi bortskjemte. 

Men jeg tar INGENTING av dette for gitt. Jeg vet at i mange andre bransjer, f.eks. der mamma jobber på sykehjem, får de ikke en gang betalt for middagen når de er på julebord. 

Så ja; du er kravstor!! 

Anonymkode: 28343...25d

• Liker 21
Skrevet

Ja det er du. Jobber i helsevesenet og der arrangerer vi ansatte, og betaler alt selv hvis vi vil ha julebord. 

Anonymkode: 97171...690

• Liker 16
Skrevet

Hos oss er det mat og 1-2 drikke, men man må betale 250 for å bli med på julebordet.

• Liker 4
Skrevet

Du ble nok litt bortskjemt på forrige arbeidsplass! Kommer veldig an på hvilken bransje det er. Hos oss får vi dekket en liten sum fra høyere hold, resten må vi dekke selv. I tillegg må vi stå for drikke selv. Vi har det riktignok hjemme i privat regi, så vi kan ha med medbragt. Men julebordet er en bra utgift for alle ansatte! 

Anonymkode: a3617...cc2

• Liker 2
Skrevet

Det er vel ikke direkte sjokkerende at julebordsbudskjettet er noe større på en arbeidsplass med 200 personer enn en med åtte? Er selv på en liten arbeidsplass og det du beskriver høres ganske likt ut som sånn vi har det. Har aldri tenkt at det er «for dårlig». Jobbet tidligere på en større arbeidsplass, og der hadde vi julebord med overnatting og i det hele tatt. Men har aldri forventet at det skal være sånn overalt. Noen arbeidsplasser har jo ikke julebord engang ☺️

Anonymkode: c57da...cad

• Liker 7
Skrevet

Haha! Jeg jobber i helsevesenet. Der er vi heldig hvis noen gidder å arrangere julebord og da må vi betale hele gildet selv. Mat drikke og leie av lokale. Ingenting er sponset med en krone.

Du er definitivt en av de heldige og burde ikke bli skuffet. 

• Liker 13
Skrevet

Det er veldig bra om arbeidsgiver dekker hovedrett, og du fikk i tillegg dessert og drikke. Jeg har flere venner som må betale alt selv. Mange liker ikke at folk skal drikke seg fulle, så på min jobb må alkoholholdig drikke betales selv selv om de bruker en del penger på mat og sted. Det liker jeg veldig godt, for alkohol er dyrt, og det er kjedelig for dem som ikke drikker å være med å sponse dem som drikker. Om det er fordi de er gravide, kjører eller ikke drikker ute blant folk spiller ingen rolle. Det er da færre som blir ufordragelig fulle, og da har jeg det mye gøyere. 

• Liker 6
Skrevet

1moyzq.jpg

Anonymkode: dd2b4...2a3

• Liker 14
Skrevet

På min jobb er "julebordet" en julelunsj der alle ansatte tar med seg litt mat hver, ingen alkohol; synes ikke du kan klage egentlig :laugh: 

Anonymkode: 0d5b3...fde

• Liker 9
Skrevet

Ikke uvanlig dette, det er mange arbeidsgivere som ikke spanderer så mye drikke. Påde pga. det økonomiske, men også for å unngå fyll og ubehageligheter. Mange arbeidsgivere som har brent seg på at alkoholen flyter litt vel fritt i tidligere år, og som nå har strammet inn. Er det i det offentlige, så har man heller ikke lov som arbeidsgiver til å spandere mye drikke eller ha subsidiert bar, det er regler rundt det. 

Heller ikke unormalt at folk tenker på hjemveien kl. 23 syntes jeg. Kanskje kjipt når man er ung og ikke har så mange forpliktelser, men folk må ofte hjem til familie og/eller andre forpliktelser. Men det er ingen krise, vil man ha en skikkelig fest er det uansett bedre å ta det med venner. 

Anonymkode: b7bd3...05b

• Liker 9
Gjest bienvilleparish
Skrevet

På vår jobb har vi vel opptil 4 fester i året og da blir all mat og drikke spandert. Eller de kjøper inn cider og øl, hvis noen skal ha noe annet må de ta det med selv. 

Men så er jobben min veldig gniene på andre ting, så de sparer vel inn der 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...