Gå til innhold

Barn som går med hund

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
4 minutter siden, Kvartz skrev:

Jeg gjør det fordi hunden er snill og grei, dattera mi klarer å holde den igjen og hun har kontroll på hunden. Dattera mi trives mest med å gå på tur i skogen og på fjellet der hun sjelden eller aldri møter noen. Vi går med hver vår hund i lag på mer folksomme områder.

Jenter på 12 år er typisk mellom 30 og 50 kg tunge. En labradortispe er typisk 25-32 kg mens en hann er 29-36 kg.

Det er faktisk ikke snakk om at dattera di på 12 kan holde igjen og ha kontroll på den. Jeg er 100 kg tung og må legge vekt i å holde igjen en staff på 18 kg som ikke engang er fullvoksen.

Sjelden er ikke nok. Hunden er fortsatt et dyr til tross for at den er snill og grei 99% av tiden. Jeg håper virkelig ikke dattera di blir utsatt for en traumatisk opplevelse fordi du har vært uansvarlig.

Endret av Troverdigheten
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 timer siden, Troverdigheten skrev:

Jenter på 12 år er typisk mellom 30 og 50 kg tunge. En labradortispe er typisk 25-32 kg mens en hann er 29-36 kg.

Det er faktisk ikke snakk om at dattera di på 12 kan holde igjen og ha kontroll på den. Jeg er 100 kg tung og må legge vekt i å holde igjen en staff på 18 kg som ikke engang er fullvoksen.

Sjelden er ikke nok. Hunden er fortsatt et dyr til tross for at den er snill og grei 99% av tiden. Jeg håper virkelig ikke dattera di blir utsatt for en traumatisk opplevelse fordi du har vært uansvarlig.

Vel, jeg veier 50kg og holder fint igjen goldentispa mi på 30kg. Ikke er jeg spesielt trent eller sterk heller, og frøkna trekker mye!

Anonymkode: 9e264...260

Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg veier 50kg og holder fint igjen goldentispa mi på 30kg. Ikke er jeg spesielt trent eller sterk heller, og frøkna trekker mye!

Anonymkode: 9e264...260

Men du er voksen. Det er stor forskjell. Og mener du virkelig at du har sjanse til å holde den igjen hvis den virkelig vil stikke pga noe?

Endret av Troverdigheten
Skrevet
9 timer siden, Troverdigheten skrev:

Så du mener man bør veie 100 kg for å kunne eie en stor hund og i sær hvis man skal gå på tur med den. 

Bekymrer meg ikke når hun går på tur med den hunden, den veier forresten 36 kg, mens den andre hunden får hun ikke gå på tur med, den veier forresten bare 30 kg. Ja jeg vet at det er et dyr, men jeg kjenner både hunden og min datter og vet hvordan hun klarer å håndtere hunden. 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Kvartz skrev:

Så du mener man bør veie 100 kg for å kunne eie en stor hund og i sær hvis man skal gå på tur med den. 

Bekymrer meg ikke når hun går på tur med den hunden, den veier forresten 36 kg, mens den andre hunden får hun ikke gå på tur med, den veier forresten bare 30 kg. Ja jeg vet at det er et dyr, men jeg kjenner både hunden og min datter og vet hvordan hun klarer å håndtere hunden. 

Nei, jeg har ikke sagt man bør være 100kg. Jeg sier at jeg vet hvor sterk en målrettet hund kan være i en uventet situasjon.

Jeg håper virkelig det, for hennes skyld. Jeg synes dog synd på henne for å ha en såpass uansvarlig forelder.

Skrevet
8 timer siden, Troverdigheten skrev:

Nei, jeg har ikke sagt man bør være 100kg. Jeg sier at jeg vet hvor sterk en målrettet hund kan være i en uventet situasjon.

Jeg håper virkelig det, for hennes skyld. Jeg synes dog synd på henne for å ha en såpass uansvarlig forelder.

Ja stakkars barnet.

Skrevet
På 3.12.2019 den 16.39, AnonymBruker skrev:

Trenger ikke være stor hund for at barn ikke bør gå alene med den. En liten hund kan for eksempel bli angrepet av en større hund. Som barn blir man helt hjelpeløs.

Anonymkode: ceaee...137

Eller som jeg opplever nesten daglig på tur med mine og bli angrepet av små hunder - enten løs eller i flexi...

Sier seg jo selv at om mine forsvarer seg så kan det få fatale følger for den lille. 

Skrevet

Ikke greit i det hele tatt. Jeg hadde ønsket meg hund i åresvis og da jeg var 10 år kjøpte foreldrene mine en type labrador, som jeg hadde hovedansvaret for å gå tur med.

Husker at jeg gruet meg til hver eneste tur, jeg ble dratt avgårde, inn i busker, falt på isen, fikk hånden i klem i båndet... jeg hadde null kontroll. De gikk på valpekurs med hunden, men jeg kunne ikke bli med, da det var etter leggetid. Skjønner ikke hva foreldrene mine tenkte på.

Anonymkode: 5d1d3...573

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror man må se an hunden og barnet. Det kan faktisk noen ganger være verre å gå tur med en liten hund enn en stor hund. Det er først nå i år at min datter har fått lov til å gå med den eldste hunden alene og vi har hatt mange turer i lag for å være sikker på at det går bra. Når det er sagt så ville jeg ikke latt en hvilken som helst 12 åring eller 16 åring gå tur med hunden. 

Skrevet

Jeg tillater det ikke. Vi har en liten hund, utrolig snill, beskyttende ovenfor barna, kan ikke få fullrost den hunden nok. Jeg har et ansvarlig barn som jeg stoler på til å gå tur med hunden. Men jeg kan ikke legge ansvaret på barnet mitt hvis noe skulle skje. Hvis de skulle møte på en sint hund som ikke tåler andre hunder, en løs hund, osv. Hunden vår bryr seg ikke om andre hunder men det hjelper jo lite hvis det kommer en sterk hund etter den, selv om mitt barn kunne holdt igjen vår hund så skal ikke barnet måtte gå imellom. 

Anonymkode: 32917...1ed

Skrevet

Møtte senest i går et barn på tur med en stor hund. Jeg har selv to mellomstore hunder, der én av dem har blitt angrepet av annen hund som valp. Derfor opptrer hun aggressivt ved å glefse dersom andre hunder kommer bort når hun er i bånd. 
Barnet på rundt 12 år, kommer gående med en ivrig unghund. Sikkert veldig snill. Hun har ingen som helst kontroll, og hunden drar mot oss i stor fart. Min hund reagerer med å bjeffe, og jeg forklarer ved passasje at hun er redd. Jeg kunne nesten ikke be barnet dra til seg hunden heller, for det kunne hun bare glemme. Hun kunne skadet seg på isen. 

Tviler på at hunden har hadde skadet min, men jeg vet at jeg hadde fått skylden dersom det hadde gått galt. Derfor er jeg meget skeptisk.

Fikk selv hund da jeg var 12 år. Det er jo faktisk sykt. Hadde aldri latt en 12 åring, ei heller uerfaren 50-åring, gå tur med mine hunder.

Anonymkode: 73292...5e6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...