Gå til innhold

Barn som går med hund

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg ser ofte små barn, gjerne godt under 12 år, som går tur med store hunder (type labrador, golden retriever, kongepuddel) alene uten noe som helst tilsyn av voksne. Jeg kan ikke fatte og begripe hva foreldrene tenker her. Et lite barn har ikke nok kjøttvekt og muskelkraft til å holde igjen en slik hund og er ikke i stand til å håndtere situasjoner der fx en aggressiv løs hund kommer løpende bort. At andre løse hunder kan komme løpende bort gjelder jo også små hunder, så jeg ville aldri gitt mitt barn ansvaret for en hund helt alene før det var minst oppi tenårene. Min 18 kg tunge staff er tross alt sterk som pokker og trekker noe jævlig om en annen hund er aggressiv mot ham, og jeg er 100 kg tung.

Hva tenker dere som har hund og barn? Lar dere barna gå tur med hunden alene? Dersom ja, hvordan tør dere dette? Tar forbehold om at dere har mindre enn en mil til nærmeste nabo.

Endret av Troverdigheten
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er enig med deg. Det er et sjansespill å la ungene gå tur med hunden alene. De tror kanskje de kjenner sin egen "snille familiehund" godt nok til det, men det kan veldig raskt forandre seg om en løs bølle kommer glefsende og snerrende bort og angriper. Et barn har ikke sjanse til å gjøre noe med det, og må da bare stå og se på at blodet begynner å flyte. 

Jeg har en hund på snart 9 år, og sønnen min gikk ikke ut med den før han var langt opp i tenårene. Ikke fordi jeg trodde hunden vår ville gjøre noe, men fordi det var en sjanse for at andre og fremmede hunder kunne finne på å lage bråk.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ikke barn, men må si jeg alltid blir litt nervøs hvis jeg går med mine hunder og ser det er ett barn med stor hund på vei mot oss. Synes ikke det er forsvarlig. 

• Liker 6
Skrevet

Vi har 3 barn under 10år, og en mellomstor jakthund. Han er godt dressert, og kan gå fot, og div. Ungene får ikke gå med han alene! Han er snill og går pent, men han er fortsatt en stor og tung hund. Plutselig løper han avgårde for å se etter nabokatten, hilse på en tispe, eller noen som skal hilse på. Vil ha kontroll selv. Syns ikke så små barn skal ha ett så stort ansvar. Hva om det hadde hendt noe?. Hva om det hadde kommet ett mindre barn med mat i hånden  og han hadde nappet? Man vet aldri hva som kan skje, og jeg syns ikke det er en byrde som barnet skal bære.  

Men syns ofte jeg ser yngre barn med små hunder, og jeg tenker ofte at det er like stor byrde det og, om noe hadde skjedd... selv om hunden er liten. 

Anonymkode: 60183...436

• Liker 5
Skrevet

Det er en uting. En liten gutt her jeg bor ble drept da hunden han gikk med ble angrepet av en løs hund og han havnet i midten. 

Anonymkode: 9b9a4...5f1

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk selv tur med nabolagets hunder når jeg var 10-12 år. Det var så stas! Jeg er glad jeg fikk oppleve det den gangen. 

Det var ikke fullt så stas den ene gangen jeg gikk med en golden retriever, og den ble angrepet av en newfoundlandshund... Den opplevelsen satt igjen lenge. 

Nå har jeg egne hunder, og ville aldri latt noen under 18 år gå tur med de alene. Selv om jeg vet at det kan være en fin opplevelse, så er jeg også klar over alt som kan gå galt, og det ansvaret jeg har som hundeeier. 

• Liker 3
Gjest Vesuvio
Skrevet

Jeg er enig med deg, TS. Jeg hadde aldri gitt et så lite barn ansvaret for hunden min, både for hundens og barnets skyld. Jeg husker selv når jeg var på den alderen og gikk tur med både schæfer og golden retriever. Det var mye som skjedde på de turene som ikke var helt bra. Jeg husker jeg slapp schæferen løs fordi jeg så gjerne ville at den skulle få løpe fritt, selv om jeg visste at jeg egentlig ikke hadde lov til det. Barn gjør gjerne sånt uten at de helt tenker konsekvenser. Husker en gang hun drepte en fugl under båndtvangen. Golden retrieveren jeg pleide å passe dro meg plutselig ut i en trafikkert vei da han så en hund på andre siden. Husker jeg ble kjemperedd, og klarte bare med nød og neppe og dra han tilbake på fortauet.

Skrevet

Det er tøft nok for en voksen å holde igjen en stor hund. En Labrador har mye kraft

• Liker 2
Skrevet

Trenger ikke være stor hund for at barn ikke bør gå alene med den. En liten hund kan for eksempel bli angrepet av en større hund. Som barn blir man helt hjelpeløs.

Anonymkode: ceaee...137

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk selv gå med nabolagets hunder som 10-12'åring. Den dagen i dag er jeg voksen med to hunder, og aldri i verden om noen under 16 og manglende kunnskap om hund hadde fått gått tur med mine!

Anonymkode: dec0f...45c

Skrevet

Ungene mine vil gjerne gå med hunden i bånd når vi er på tur. Da bruker han trekksele og får beskjed om å gi på det han klarer. Da skjønner ungene fort hvorfor de ikke får lufte hunden alene. Hunden er godt trent og kan slepe barna langs bakken om han vil. Spørs om de klarer å holde han igjen selv når de bikker 12 år.

Anonymkode: 5ec93...660

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trenger ikke være stor hund for at barn ikke bør gå alene med den. En liten hund kan for eksempel bli angrepet av en større hund. Som barn blir man helt hjelpeløs.

Anonymkode: ceaee...137

Det er et godt poeng. Min hund ble angrepet av en mye større hund i sommer. Et velrettet slag med knyttneven fikk den til å gi seg. Mine barn ville selv kommet i fare i en slik situasjon.

Anonymkode: 5ec93...660

Skrevet

Jeg vokste opp med to hunder. Én mellomstor og en kjempestor. Den kjempestore var på størrelse med en stor shetlandsponni, og ble en gang forvekslet med en bjørn da vi gikk på tur i skogen. Begge hundene våre var godt oppdratte.

Ingen under ungdomsskolealder fikk gå tur alene sammen med den mellomstore. Ingen som ikke kjente han veldig godt, altså så godt som bodde med han, fikk gå tur alene med han. Selv ikke voksne menn. Han var ikke slem og prøvde aldri å stikke av, men han var en utrolig lykkelig hund og kunne plutselig bli så glad at han glemte alt av manerer. Vi som gikk tur med han daglig kunne teknikkene for å roe han og også unngå at han skulle ta helt av - vi merket på han at han begynte å boble, og kjente igjen tingene han reagerte på og kunne fange oppmerksomheten hans før han så de kule tingene han ble så glad for å se.

Den kjempestore hunden kunne alle gå tur med. Han var en atomknapp-hund og reagerte ikke på noe. Det nærmeste man kom en reaksjon var en bråstopp når noe skummelt dukket opp for å si ifra om at eyy, nå er det noe guffent her, men å gå videre var null problem. Han var typen som bare skulle loffe på tur, både løs og i bånd, med mindre han skjønte at han skulle være med og trene. Jeg gikk korte turer alene med han som seksåring uten problem, og hadde latt egne barn gjøre det samme med han.

Anonymkode: 4b942...7c2

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den kjempestore hunden kunne alle gå tur med. Han var en atomknapp-hund og reagerte ikke på noe. Det nærmeste man kom en reaksjon var en bråstopp når noe skummelt dukket opp for å si ifra om at eyy, nå er det noe guffent her, men å gå videre var null problem. Han var typen som bare skulle loffe på tur, både løs og i bånd, med mindre han skjønte at han skulle være med og trene. Jeg gikk korte turer alene med han som seksåring uten problem, og hadde latt egne barn gjøre det samme med han.

Beklager, men her er du særdeles naiv. Vær så snill å ikke la dine barn gå tur med noen hund alene.

• Liker 7
Skrevet

Jeg har 2 labradorer, mitt barn på 12 år får gå på tur med den ene, men ikke med den andre.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en engelsk cocker spaniel som veier drøyt 14 kg. Han er sterkere enn størrelsen kanskje tilsier og nabobarna (10 og 12) synes jeg er skikkelig kjip som ikke lar dem gå tur med ham, siden han er så "liten og søt". Sorry, men han er faktisk en sterk hund som kan være uforutsigbar og jeg vil ikke utsette verken nabobarna eller ham for situasjoner som kan oppstå som barna ikke er i stand til å takle. 

Anonymkode: 87ce7...653

• Liker 1
Skrevet

Ikke greit. Verken for hund, barn eller andre dyr/mennesker de møter på veien. Man kan ikke være 100% sikker på at hunden oppfører seg til en hver tid. Krevende situasjoner kan oppstå. Tenker også at barn ikke er like god på å tolke hundene signaler slik at de kan unngå evt problemer på veien. Dette gjelder også små hunder. Ser ofte barn med «veske»-hunder. Mange hunder drar pg bjeffer. Flekker tenner. Hvorfor? Burde ikke en voksen tatt ansvar? Hunden kan være alt fra redd til aggressiv. Og da bør den trenes. Stakkars hunder som blir tvunget inn i situasjoner man burde unngått (feks bjeffer pga frykt og burde holdt avstand). 

Skrevet
10 timer siden, Kvartz skrev:

Jeg har 2 labradorer, mitt barn på 12 år får gå på tur med den ene, men ikke med den andre.

Hvorfor tillater du dette? Har du tenkt på hva det kan gjøre med barnet ditt dersom hunden blir angrepet av noen andre, eller løper av gårde pga noe?

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vokste opp med to hunder. Én mellomstor og en kjempestor. Den kjempestore var på størrelse med en stor shetlandsponni, og ble en gang forvekslet med en bjørn da vi gikk på tur i skogen. Begge hundene våre var godt oppdratte.

Ingen under ungdomsskolealder fikk gå tur alene sammen med den mellomstore. Ingen som ikke kjente han veldig godt, altså så godt som bodde med han, fikk gå tur alene med han. Selv ikke voksne menn. Han var ikke slem og prøvde aldri å stikke av, men han var en utrolig lykkelig hund og kunne plutselig bli så glad at han glemte alt av manerer. Vi som gikk tur med han daglig kunne teknikkene for å roe han og også unngå at han skulle ta helt av - vi merket på han at han begynte å boble, og kjente igjen tingene han reagerte på og kunne fange oppmerksomheten hans før han så de kule tingene han ble så glad for å se.

Anonymkode: 4b942...7c2

Det er INGEN hunder som er på størrelse med en stor Shetlandsponni. Jeg hadde en hund som veide 92 kg, men han var langt unna en stor Shetlandsponni. Barn burde aldri gå tur med hund alene, uansett størrelse. 

Anonymkode: a4cb5...392

Skrevet
3 timer siden, Troverdigheten skrev:

Hvorfor tillater du dette? Har du tenkt på hva det kan gjøre med barnet ditt dersom hunden blir angrepet av noen andre, eller løper av gårde pga noe?

Jeg gjør det fordi hunden er snill og grei, dattera mi klarer å holde den igjen og hun har kontroll på hunden. Dattera mi trives mest med å gå på tur i skogen og på fjellet der hun sjelden eller aldri møter noen. Vi går med hver vår hund i lag på mer folksomme områder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...