Gå til innhold

Hva er viktig å se etter på ingredienslisten til hundefôr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har peiling? Håper noen kan hjelpe 🙏

Det er til en hannhund på 7 år. God apetitt, men han spyr en del galle. Avføring er helt normal og han er i helt fin form.

Anonymkode: 4c5f7...82b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høyt proteininnhold fra tre forskjellige proteinkilder.

Anonymkode: 381fc...850

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Høyt proteininnhold fra tre forskjellige proteinkilder.

Takk! Har ikke fiber så mye å si? 

Skrevet

Hvis han spyr galle/slim, kan det være et tegn på at han burde fôres oftere. Det var løsningen for min, han blir helt tom og "sultspyr" om han ikke får mat regelmessig. 

• Liker 3
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som har peiling? Håper noen kan hjelpe 🙏

Det er til en hannhund på 7 år. God apetitt, men han spyr en del galle. Avføring er helt normal og han er i helt fin form.

Hvor ofte får han mat, bløter du det opp? 

Anonymkode: e8b20...109

Skrevet
7 minutter siden, Myrmica skrev:

Hvis han spyr galle/slim, kan det være et tegn på at han burde fôres oftere. Det var løsningen for min, han blir helt tom og "sultspyr" om han ikke får mat regelmessig. 

Du sier noe der, for i det siste har han begynt å kun spise på kvelden 🤔 Dette er selv om han får tilbud om mat om 3 ganger for dagen.

har også prøvd å bare la maten stå fremme, men det frister visst kun om kvelden

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ofte får han mat, bløter du det opp? 

Han får mat 3 ganger for dagen, har også prøvd å la den bare stå fremme. Han vil kun ha mat om kvelden 😕

Bløter ikke opp.

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han får mat 3 ganger for dagen, har også prøvd å la den bare stå fremme. Han vil kun ha mat om kvelden 😕

Bløter ikke opp.

Jeg ville startet med å bløte opp foret. Hvorfor folk ikke gjør det er for meg uforståelig. Tørrfôr svulmer veldig opp, så det er anbefalt å alltid bløte opp foret. 

La det stå i bløt i minst 30 minutter. La maten stå fremme i 15 minutter. Spiser ikke hunden på den tiden setter du skåla i kjøleskapet med plast over til neste måltid. 

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville startet med å bløte opp foret. Hvorfor folk ikke gjør det er for meg uforståelig. Tørrfôr svulmer veldig opp, så det er anbefalt å alltid bløte opp foret. 

La det stå i bløt i minst 30 minutter. La maten stå fremme i 15 minutter. Spiser ikke hunden på den tiden setter du skåla i kjøleskapet med plast over til neste måltid. 

Det svulmer jo ikke opp? Hvor har du det fra?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det svulmer jo ikke opp? Hvor har du det fra?

En del typer tørrfôr sveller en del når det blir vått. Serveres det tørt vil denne svellingen foregå i magen på hunden. De fleste takler det helt fint, for noen er det best å få maten oppbløtt på forhånd. 

• Liker 2
Skrevet
24 minutter siden, Myrmica skrev:

En del typer tørrfôr sveller en del når det blir vått. Serveres det tørt vil denne svellingen foregå i magen på hunden. De fleste takler det helt fint, for noen er det best å få maten oppbløtt på forhånd. 

Det vi bruker løser seg raskt opp, men kan vel være noen dårlige fôrtyper som sveller.

Skrevet

Ikke gi hunden tørrfor. Bruk vom og hundemat. Noen hunder får løs mage av vanlig vom & hundemat. Da kan man bruke Vom og hundemat digestive, eller blande mellom vanlig vom og digestive.

Vi fikk en helt ny hund mht avføring, pelskvalitet og muskulatur etter at vi sluttet med tørrfor og begynte med vom. Og vi gav i utgangspuntket kvalitetstørrfor av merket Orijen og Acana. 

Anonymkode: 2ac8d...748

• Liker 3
Gjest LaptopPute
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Tørrfor som svulmer opp er ofte av dårlig kvalitet og har blitt varmebehandlet på veldig høy varme. Jeg kan anbefale Acana. Våre hunder har mindre avføring, promper ikke lengre og virker generelt svært fornøyde på det.

Skrevet

Tørrfôr som er bløtet opp bør ikke oppbevares i kjøleskap over en halv dag og mer. Det blir surt.

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det vi bruker løser seg raskt opp, men kan vel være noen dårlige fôrtyper som sveller.

Som Eukanuba og Spesific? 

Anonymkode: aacf3...db2

Skrevet

Ikke alt funker for alle. Jeg startet med vom, men siden hunden er Marie Antionette reinkarnert og stadig blir lei foret, funker det ikke med fullforing på vom.

Kjørte ikke sånn "Å nei, hunden har ikke spist på to dager!" Hunden kunne fint gå godt over en uke uten å spise hundemat, gikk masse penger på veterinær som klødde deg i hodet og ikke kunne konkludere med annet enn at det burde stå "stabeist" under rase i passet. Var stadig forbytte og donering/kasting av mat før jeg kastet inn håndkleet. 

Så nå spiser bikkja antakelig bedre enn meg. Råforing gjorde forøvrig underverker på både stahet, pels og avføring da.

Anonymkode: aacf3...db2

• Liker 1
Skrevet

Strengt talt skal ikke hunder ha tørrfòr. Men de overlever fint på det.

Ikke kjøp mat på butikken, kjøp fra veterinær elelr dyrebutikk. Maten skal ikke inneholde grønnsaker og korn, det skal ikke hunder ha. De skal ha kjøtt. God blanding av fett og proteiner.

Hør med veterinæren hva h*n anbefaler for din hund. Prøv gjerne råfòring

Anonymkode: e26ef...a66

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke kjøp mat på butikken, kjøp fra veterinær elelr dyrebutikk. Maten skal ikke inneholde grønnsaker og korn, det skal ikke hunder ha. De skal ha kjøtt. God blanding av fett og proteiner.

Anonymkode: e26ef...a66

En sannhet med modifiaksjoner. Hunder er ikke rene kjøttetere, de har godt av litt grønnsaker og (selv ulver spiser mageinnhold (plantemateriale), bær o.l., og hunder har utviklet seg til å ha et annet kosthold enn ulver, mer rester etter mennesker i tillegg til kjøtt). 

For mye korn er ikke bra, men rent kjøtt i kostholdet er heller ikke det beste. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...