Gå til innhold

Synes du barn må ha eget rom?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har 6 barn (kjønnsfordeling 2 og 4) og hus med 4 soverom. Har fungert helt fint her, ingen som har klaget på at de må dele rom. Soverommene er ganske små, så det er så vidt plass til to senger, klesskap og skrivepult. Eldste og yngste (10 år imellom) deler rom fordi de er samme kjønn, og det er faktisk de to som krangler minst.

Hadde vi hatt mulighet til å bygge på/bygge om hadde vi selvfølgelig gjort det. Vi kunne hatt et soverom til, men da måtte vi ha ofret et bad. Og 8 personer på ett bad hadde i hvert fall ikke fungert.

Anonymkode: 83195...887

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Jeg synes det er helt greit. Null problem frem til de er tenåringer, i alle fall. Og det er jo såpass mange år til at innen det har dere kanskje mulighet til å kjøpe større hus eller bygge på.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har 6 barn (kjønnsfordeling 2 og 4) og hus med 4 soverom. Har fungert helt fint her, ingen som har klaget på at de må dele rom. Soverommene er ganske små, så det er så vidt plass til to senger, klesskap og skrivepult. Eldste og yngste (10 år imellom) deler rom fordi de er samme kjønn, og det er faktisk de to som krangler minst.

Hadde vi hatt mulighet til å bygge på/bygge om hadde vi selvfølgelig gjort det. Vi kunne hatt et soverom til, men da måtte vi ha ofret et bad. Og 8 personer på ett bad hadde i hvert fall ikke fungert.

Anonymkode: 83195...887

Må små barn være av samme kjønn for å dele rom?

Anonymkode: 2eb49...fbd

• Liker 1
Skrevet

Dersom de har mulighet for å trekke seg unna å være for seg selv et annet sted enn på rommet,vil jeg tro det går helt fint. Mange uten masse penger både i Norge og i utlandet deler også soverom, og jeg tror ikke det er det som er det største problemet. Kanskje kunne det også gå an å bygge en romdeler som er så tett at de ikke kan se hverandre når de sitter å slapper av, og med høretelefoner og musikk på øret, vil de nok ikke en gang merke at de er på samme rom. 

Anonymkode: 3cd2b...00d

Skrevet

Vi har 3 barn og 3 soverom i huset. Har også et lekerom, og på sikt et anneks. Og det er det som gjør det hele mulig tror jeg.. At dette annekset kan brukes sånn at alle 3 barna har et sted å trekke seg tilbake, enten alene eller sammen med venner. For det fortjener de alle mann. 

Anonymkode: 37e14...c01

Skrevet

Går helt fint til de blir en 10-13 år. Ungdommer bør ha sin egen plass. Vi skal ha nr. 2 nå, og han må dele med broren. Vi har et 7 års perspektiv i dette huset. 

Anonymkode: 42c25...b9f

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

på grunn av rømningsvei kan vi ikke dele opp rommene i flere rom.

Dette er som regel alltid feil. Og som regel er det påstander fra folk som ikke kan regelverket, men likevel strør om seg med at "alle soverom skal ha rømningsvei" og sånne syke ting.

Nei, de trenger ikke det. 

Kravet er en rømningsvei på bakkeplan og to for etasjer under over og over bakkeplan. Bruker man vinduer som rømningsvei skal annethvert oppholdsrom ha rømningsvindu. Det er visse krav til bredde og høyde, samt avstand fra gulv til underkant vindu i rømningsvinduer.

• Liker 3
Skrevet

Våre jenter delte rom helt til eldste var ferdig på videregående. Nå er yngste også ferdig, og de deler en leilighet på studiestedet :) Det er to år mellom dem.

Anonymkode: 9918f...b37

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg syns det er viktig at barn har egne rom og spesielt når de kommer over i skolealder.

Skrevet

Takk for mange svar. Vi bor på gård, så flytting er ikke aktuelt for oss. Det er heller ikke mulighet å bygge nytt hus her. Vi har tre soverom og et lite oppholdsrom i 2. etasje, oppholdsrommet er i forbindelse med trappegang og er derfor lite praktisk som soverom - men når ungene blir større vil det kunne fungere fint som lekerom/en liten tv-stue. De to soverommene er ikke mulig å dele opp i flere.

Det virker som om  mange mener det kan fungere fint å dele rom, og hvis det skulle skjære seg har vi jo et soverom til, som eventuelt kan brukes av et av barna mens vi lager til noe provisorisk i stuen til oss selv. Synes på en måte det er synd dersom det er mangelen på soverom som gjør at vi ikke får flere barn, når vi har lyst til det.

Anonymkode: 8c332...bf3

• Liker 2
Skrevet

Tror det er en mer «moderne» greie at alle skal ha egne rom. Dersom barna har andre oppholdsrom og muligheter til å være alene med venner ser jeg egentlig ikke problemet med å dele, ikke på kort sikt ihvertfall. Blir kanskje noe vanskeligere om tanken er at de skal bo hjemme gjennom vgs, kunne ha kjærester med hjem og senere egen familie. Så om tanken om å bygge ut senere er helt uaktuell ville jeg tenkt meg godt om. 

Anonymkode: 109cb...159

• Liker 2
Skrevet

Tror vi egentlig har godt av å dele rom, kanskje vi blir mindre selvopptatte, folk i dag er jo veldig meg meg meg, og vi er Og ekstremt materialistisk

Anonymkode: 0392d...d1f

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for mange svar. Vi bor på gård, så flytting er ikke aktuelt for oss. Det er heller ikke mulighet å bygge nytt hus her. Vi har tre soverom og et lite oppholdsrom i 2. etasje, oppholdsrommet er i forbindelse med trappegang og er derfor lite praktisk som soverom - men når ungene blir større vil det kunne fungere fint som lekerom/en liten tv-stue. De to soverommene er ikke mulig å dele opp i flere.

Det virker som om  mange mener det kan fungere fint å dele rom, og hvis det skulle skjære seg har vi jo et soverom til, som eventuelt kan brukes av et av barna mens vi lager til noe provisorisk i stuen til oss selv. Synes på en måte det er synd dersom det er mangelen på soverom som gjør at vi ikke får flere barn, når vi har lyst til det.

Anonymkode: 8c332...bf3

Har man ikke plass, muligheter og alternativer så er det jo sånn som det er. Da må man finne løsninger. Har dere lyst på barn så tror jeg ikke at det er det soverommet som skal stå i veien for det altså. Selv om jeg mener at barn trenger egne rom, så finnes det også utallige grunner til at noen barn ikke har det. Og de aller fleste barna som deler rom lever også helt fint med det :)

Fra mitt perspektiv handler det nok om at jeg har ett EGET behov for privatliv og egen sfære og jeg har alltid av denne grunn gått ut fra at andre trenger det samme.

• Liker 2
Skrevet

Tror det er viktig for barn med privatliv når de kommer i ungdomsskolealder. Ikke alle som flytter ut når de begynner på VGS heller, dere har fortsatt er forsørgeransvar for barna selv om de er ferdige på ungdomsskolen. 

Kanskje det er en mulighet for å skaffe seg sovesofa i stua etterhvert som barna blir eldre? Vet om flere familier som bor trangt, der foreldrene sover i stua. 

Anonymkode: 99c1d...a60

• Liker 3
Skrevet

Søsken er viktigere enn eget rom.

Anonymkode: 8937a...c1b

• Liker 3
Skrevet

Jeg syns ikke at mangelen på soverom skal hindre dere i å få et barn til. Dere vil finne løsninger når behovet melder seg. Siden dere bor på en gård, så bor dere «på landet». I tettsteder og byer er det mer vanlig at barn deler soverom. De som sier at dere ikke har plass til et barn til, har antagelig ikke selv prøvd å ha flere barn enn antal soverom.

• Liker 2
Skrevet

Må barn ha egne soverom? Nei. Men de bør få det når de når tenårene. Hvis ikke risikerer man at barna er mer borte enn hjemme og det ville i hvert fall ikke jeg ønsket. Muligheten til å trekke seg tilbake å få være helt i fred er viktig for de fleste av oss. Hvor skal man onanere for eksempel, hvis man deler rom med et søsken? 

Anonymkode: e0c92...8c1

• Liker 2
Skrevet

Hatet å dele rom. 

Når man selv er unvikende og den man deler med er dominerende, blir det faktisk veldig tøft. Mareritt enda om hvor grusomt det vr å dele rom for 30 år siden.Så mine barn skulle ha vært sitt.

Anonymkode: 15255...50d

• Liker 4
Skrevet

Kjipt å sitte der om 18 år når alle ungene har flyttet ut og huset er tomt, og tenke på hva som kunne vært, om det ikke var for at dere manglet tre lettvegger og en dør.

Anonymkode: 42dcd...94c

• Liker 1
Skrevet

Det er tydelig en del ulike erfaringer med det å dele rom, men sånn generelt vil jeg tro det går fint for de fleste, hvertfall fram til tenårene. To av mine barn deler rom, hvor den eldste går i 2. klasse på barneskolen, og han ser veldig skeptisk ut hvis noen spør om han har lyst på eget rom (her står to rom for tiden tomme, fordi vi sover fem personer på to rom). Så jeg kjenner hvertfall ikke igjen at barn må ha egne rom når de begynner på skolen. Om man har barn som krangler veldig mye, ser jeg at det kan bli en utfordring å dele rom i mange år, som den over som fortalte om en veldig dominerende søster. Men sånn generelt, tror jeg ikke det barn flest søker er mer tid alene. Voksne kan ha det behovet, og noen barn også, men mitt inntrykk er at mange barn liker å være sammen med de andre i familien. 

Poenget mitt er at jeg ikke ville latt ønsket om et barn til stoppes av at dere ikke vil ha egne rom til alle tre. Jeg tenker det med egne rom til alle er en moderne konstruksjon og at vi mennesker fra naturens side liker å sove sammen, vi er jo flokkdyr. Dere har jo også et ekstra oppholdsrom, og det hjelper jo veldig på den dagen barna skal ha besøk og ikke ønsker at søsken skal delta (enn så lenge leker besøk som kommer til oss også med det andre av mine to eldste, men ser jo at sånt kan endre seg med alderen). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...