Gå til innhold

Julegave til de ansatte i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet det ligger en annen tråd om temaet, men det jeg lurer på er om det er vanlig å kjøpe en liten gave til de ansatte på barnets gruppe? Altså ikke om FAU samler inn til felles gaver, men at jeg som mor kjøper hver sin gave til de tre ansatte på gruppen som er fra barnet mitt til dem?

Jeg er førstegangsmor og vet ikke om det er vanlig, eller i det hele tatt lov for de å motta personlige gaver? Tenkte det ville være en fin ting å gjøre for de som har gitt datteren min en så fin start i barnehagen.

Anonymkode: 77e12...6df

• Liker 1
Skrevet

Hva med et fint julekort, der datteren din pynter og tegner?

Vi ga bare julegave i barnehaten ett år, på grunn av at det hadde vært spesielle omstendigheter, datteren vår var alvorlig syk og ansatte kom på sykehuset og i møter med lege osv, og tilrettela mye for henne når hun klarte å komme i bhg. Ellers er jeg litt imot slike ting, der noen gir og andre ikke, og det blir et press om å gi. Ser at dette til og med fortsetter på skolen, der noen av elevene har med gave til lærerne. Og på fotballtreninga, i kulturskolen osv. Var litt ubehagelig på spilletimen før jul der et par av elevene kom med gaver til fiolinlæreren, mens resten gjorde det ikke.

Det tar helt av med gavekjøp i en storfamilie, så vi setter like godt foten ned først som sist. Ønsker god jul med et smil, og håper at det er nok.

Anonymkode: 6cf5e...b94

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror ikke så mange gjør det. Har sett en eller to ha med før jul, noen flere før sommeren om barna skal slutte for godt. Jeg gir en liten oppmerksomhet til jul og sommer selv om ungene enda er der. Synes det er godt å vise at jeg setter pris på jobben de gjør. Ikke noe dyre greier heller. Jeg lager risboller og pakker de pent. Koster kanskje 50-100 kroner for alt sammen. Avhengig av hvor mye jeg legger i innpakningen. 

Anonymkode: 98b67...03f

• Liker 1
Skrevet

Vårt eneste barn startet i bhg i august,så dette har jeg ingen erfaring med. Men i går kom et nyhetsbrev fra FAU der de ønsker å samle inn 50kr per barn til en felles gave til de ansatte. I brevet nevnes det også at det tidligere år har vært sånn at foreldre har gitt hver ansatt en gave til jul, og det synes jeg hørtes mye ut, med tanke på at det er 5-6 ansatte på mitt barn sin avdeling. Da synes jeg FAU sitt forslag om fellesgave er bedre, men 50kr er nok. Å kjøpe gaver til lærere, trenere og alle, særlig om man har flere barn kan jo bli dyrt. 

Skrevet

Jeg er motstander av å kjøpe smågaver. Mest pga miljøaspektet for egen del, men også prinsipielt av økonomihensyn. En 50-lapp her og der blir penger det også.

Én fellesgave til avdeling av den spiselige sorten (sjokolade etc) er der lista bør ligge synes jeg. 

Små skrotegaver til hver ansatt blir for mye.

Anonymkode: c144e...13e

• Liker 3
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke så mange gjør det. Har sett en eller to ha med før jul, noen flere før sommeren om barna skal slutte for godt. Jeg gir en liten oppmerksomhet til jul og sommer selv om ungene enda er der. Synes det er godt å vise at jeg setter pris på jobben de gjør. Ikke noe dyre greier heller. Jeg lager risboller og pakker de pent. Koster kanskje 50-100 kroner for alt sammen. Avhengig av hvor mye jeg legger i innpakningen. 

Anonymkode: 98b67...03f

Da har ikke du jobbet i barnehage. I desember flyter det av gaver fra foreldrene på pauserommet.

Anonymkode: a839d...6e2

• Liker 2
Skrevet

Det er litt trist for de foreldrene som kanskje ikke har fått med seg denne tradisjonen eller har dårlig råd. De må vel føle seg utenfor om de får vite at andre foreldre har gitt. 

Noen foreldre igjen ønsker kanskje en viss distanse til personalet slik at det å gi gave ikke føles naturlig for dem. 

Anonymkode: efadf...065

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det blir best å ta det igjennom FAU, evt la vær. 

Anonymkode: daf17...080

Skrevet

Vi gjør det til jul og sommer, hvert år. Han går fjerde året i barnehagen nå. Alle de ansatte i barnehagen (liten barnehage, kun to avdelinger, og de ansatte jobber litt på begge avdelingene) får en medium størrelse cellofanpose med hjemmelaget godteri, og et kort vi skriver spesielt til dem. Nå er fireåringen med på å lage godteriene, så det er en koselig tradisjon.

Anonymkode: 9010d...fb2

• Liker 1
Skrevet

Hvis du absolutt vil gi gave, så gå for enten noe til pauserommet, en gave til avdelinga (en bok eller lignende), eller noe forbruk om du absolutt vil gi personlig gave. Folk flest har skapene full nok av ting. Eksempel på forbruksgave kan være en håndkrem. Min personlige favoritt er Argysan som du får kjøpt på Europris til en femtilapp. (barnehageansatte vasker hendene MYE i løpet av arbeidsdagen, og en god håndkrem er gull verdt!)

Vær og obs på at mange barnehager har restriksjoner når det gjelder å ta i mot personlige gaver. Noen tar ikke i mot overhode, andre opp til en viss (relativt lav) verdi.

• Liker 1
Skrevet

Håndkrem/håndskrubb er alltid gode gave til de som må vaske hendene ofte

Anonymkode: f8a8d...58a

Skrevet

Vi gjøre det.  Juletiden fikk du en pose med god julekaffe og en konfekt av et eller annet.  Enkelt men veldig godt likt.  På sommeren fikk de en krokk med en plante av et eller annet.  Må ikke koste flesk, det er bare en liten oppmerksomhet som de var veldig glad for å få. 

Anonymkode: 6b6fc...fc8

• Liker 1
Skrevet

Noen gir gave til hver ansatt på avdelingen, noen gir en fellesgave til de ansatte(enten alle på avdelingen eller alle i bhg), og noen gir ingenting. Alt er vanlig, og vi har absolutt ingen forventninger. Selvfølgelig koselig med en pose sjokolade på deling, men det er ikke sånn at de foreldrene/barna som gir gave får «stjerne i boken» av den grunn altså. 

Synes det er bedre med noe spiselig om man skal gi gave, enn noe «ræl» som skal godt gjøres at hver mottaker liker. 

Hilsen barnehageansatt.

Anonymkode: 44847...150

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler deg å ikke gi gave, det er helt unødvendig. Men et julekort der du har skrevet en personlig hilsen bakpå er gull. For så klart setter de ansatte pris på at jobben verdsettes!

Jeg jobber i bhg, og hvert år er det 3-4 som har med gaver til jul, som regel sjokolade eller annet spiselig. Visst er ikke det koselig, MEN, det er ikke nødvendig, og det kan bli litt vondt å ta det i mot framfor andre foreldre. For vi er en barnehage med mange flyktningbarn, der foreldrene har lite penger. Da skaper gavene et helt unødvendig press. Så gi et julekort du. Pauserommet er uansett fullt av julekos i desember. 

Anonymkode: 90231...e57

• Liker 4
Annonse
Skrevet

Vi har alltid gitt

Anonymkode: 50037...bc1

Skrevet

Like vanlig å gi som å ikke gi. Og begge deler er greit.

15 barn på min avdeling, i fjor fikk jeg noe fra 3 stk.

For meg personlig er noen hyggelige ord det jeg setter mest pris på.

Skrevet

Har fått med meg at ansatte i barnehaven får tegninger og annet som ikke koster penger,det er jo ok. Men at foreldre skal kjøpe gaver til ansatte i barnehage,synes jeg er en uting. Det legger et press på de som evt ikke har råd til å kjøpe,og det er ikke ok for deres barn. Så nei, ikke kjøp gave til ansatte i bhg.

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig mange her som sier "ikke kjøp av hensyn til de med dårlig råd." Voksne folk må tåle dette. Synes folk gjør seg selv og andre til offer over alle slags filleting nå til dags.

Ellers må folk få gjøre som de vil, de som vil gi gave gjør det, de som ikke vil gjør ikke det. Gaver er ikke forventet, og ingen ugleser de som ikke gir gaver, verken ansatte eller andre foreldre.

Anonymkode: 71510...bcb

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber i en liten barnehage, og foreldrene kommer av og til med gaver til jul/sommer. Men det er snakk om under halvparten, og det er absolutt ikke slik at de blir favoritter. Jeg har selv barn i barnehage og gidder ikke gi gaver, er nok styr i julen. For noen år siden jobbet jeg i en stor barnehage med 10 avdelinger, og da kom det så og si aldri gaver til jul. Av og til kom det når ungene sluttet.

Anonymkode: a4e22...118

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...