Gjest Millis Skrevet 29. mai 2005 #1 Del Skrevet 29. mai 2005 Jeg har jobbet i ti år etter at jeg var ferdig med min høgskoleutdanning. I denne tida har jeg giftet meg, og skaffet meg både huslån og billån på toppen av studielånet. Jeg har veldig lyst til å ta embetsstudiet i psykologi, men må i såfall jobbe ved siden av pga økonomien. Med et så langt studium vil det muligens også bli aktuelt med barn i løpet av studietida. Når det gjelder barn og fødselspermisjon, så vet jeg at det er mulig å ta pauser i studiet. Er det noen som vet hvordan mulighetene ellers er for å ta pauser i studiet? Er det for eksempel mulig å ta et års pause for å jobbe heltid hvis man ser at man sliter økonomisk? Jeg vet at man kan ta årsstudiet i psykologi ved NKS, men når det gjelder de videre studier så er man vel nødt til å følge vanlig undervisning på Universitetet? (Jeg bor i Oslo). Nettstudier er jo forresten også så dyrt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 29. mai 2005 #2 Del Skrevet 29. mai 2005 Veldig mange som jobber ved siden av embetsstudiet. Ikke noe problem. Embetsstudiet i psykologi er kanskje det studiet hvor det er lettest å få permisjon Det er alltid noen som har permisjon på alle kull. Er mange som får barn i løpet av utdannelsen. Når det gjelder årsenheten i psykologi, så tror jeg det er mye obligatorisk undervisning der nå, men dette kan du sjekke på www.uio.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bunna Skrevet 30. mai 2005 #3 Del Skrevet 30. mai 2005 Når det gjelder årsenheten i psykologi, så tror jeg det er mye obligatorisk undervisning der nå, men dette kan du sjekke på www.uio.no Nope, ingenting obligatorisk. Kun eksamen (x3). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 30. mai 2005 #4 Del Skrevet 30. mai 2005 Som Susanne sier er det mange som har deltidsjobb ved siden av studiene. Det er mye obligatorisk undervisning hele profesjonsstudiet, og jeg vet en del av de med barn sliter litt pga dette, men det er ikke uoverkommelig. Jeg ser at mange får barn nå på 2. avdeling fordi 6. og 8. semester er eksamensfrie slik at det holder å møte opp på undervisningen og mange synes det er lettere å kombinere det med barn enn de semestrene hvor man må lese til eksamen. I tillegg vet jeg studenter som venter barn har fått muligheten til å ta praksis før de andre, slik at det var overstått før babyen kom, så hadde de litt mindre på planen den første babytiden. Jeg tar profesjonsstudiet i psykologi selv, og det er skikkelig babyboom for tiden. På kullet mitt var det vel 4 stk som fikk barn forrige semester, og 4-5 til dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rikke Skrevet 30. mai 2005 #5 Del Skrevet 30. mai 2005 Da jeg tok embetsstudiet var det veldig mange som hadde deltidsjobb ved siden av. Jeg jobbet også, men hadde en jobb hvor jeg kunne regulere arbeidstid og mengde litt, slik at jeg jobbet mindre i eksamensperioden etc. Gikk helt fint det. Når det gjelder barn var det mange på mitt kull som hadde barn, eller som fikk barn i løpet av studiet. Det som kjennetegnet disse, var at de var flinke til å strukturere tida si. De så vel på studiet som en jobb, og var på skolen fra 8-16, og hadde barna i barnehagen. Vi andre sløvet vel litt mer rundt, hang i kantina, kom sent om morgenen og satt lenge utover kvelden. Når det gjelder permisjon fra studiet av andre grunner enn fødsel, var de VELDIG strenge med dette i Bergen da jeg gikk der. Det var nesten umulig å få permisjon dersom man ikke hadde en veldig god grunn. Vet om ei som fikk det pga. dødsfall i nær familie og en som fikk det fordi han hadde gode utsikter til en artistkarriere, og ville prioritere dette et år, men tror de begge måtte gå noen runder med fakultetet før det gikk i orden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå