Gå til innhold

Viss du skulle tatt et friår....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Viss du skulle tatt et friår etter vidaregåande no, kva ville du gjort då? Evt kva gjorde/gjer du?

Reise?

Folkehøgskule?

Au Pair?

Utvekslingsstudent?

Budd i Spania for å lære språket?

Kun jobba?

Meldt deg på ein realityserie?

Noko heeeilt anna kanskje?

Eg tok to friår ette vdg og reiste begge åra som backpacker. Det trur eg nok at eg hadde gjort om eg skulle velge på nytt og :-)

Videoannonse
Annonse
Gjest Spacegirl
Skrevet

Nå er det en stund siden jeg gikk på videregående. Men hvis jeg hadde vært i den situasjonen som du beskriver, tror jeg at jeg ville vært utvekslingstudent eller bare reist, sånn som du har gjort. Må være kjempeflott å ha fått en sånn mulighet synes jeg

Skrevet

Da ville jeg enten reist eller gått på folkehøyskole.

Gjest Seleena
Skrevet

Valet mitt stod mellom Folkehøgskule eller jobbing+backpack.

Men sidan eg ikkje har venninner som ville reise som backpack, valte eg folkehøgskule - noko eg ikkje kjem til å angre på trur eg.

Eg kan reise neste år - og så har eg kanskje funne ein/ei/nokon å reise med og. *Håpe*

Skrevet

Jeg har gått på folkehøgskole, rett etter videregående. Et fantastisk morsomt år jeg ikke ville vært foruten.

Sommeren etter folkehøgskolen dro jeg til Spania for å lære spansk. Et halvår som jeg heller aldri ville vært foruten. Men skulle jeg forandret på en ting, ville jeg vært lenger i Spania :)

Skrevet

Gjort ett eller annet i Frankrike for å lære fransk.

Skrevet

Nå er det lenge siden jeg gikk på videregående, og friår var aldri aktuelt for meg. Jeg var heller ivrig på å komme i gang med utdannelse. Men hvis jeg måtte ta et friår ville det bestått av reising.

Gjest Jamila
Skrevet

Jeg ville også vært et år i utlandet for å lære mer språk, fortrinnsvis Frankrike eller Italia.

(men hvem sier at det er kun etter vdg man kan ta et friår? jeg tror nemlig at man trenger flere, både etter vdg, men også når man har vært i arbeidslivet i 10 år eller så, sunt med en pause)

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Tror faktisk jeg ville reist til Tyskland for å gjøre tysken min flytende. Synes det er synd at jeg har hatt tysk i 5 år på skolen og så går det bare i glemmeboken.

Tror jeg ville reist til Berlin og gjøre litt slektsgranskning siden jeg er av tysk avstamning på farssiden. Men jeg ville også kombinert oppholdet med å utvikle meg som musiker, og gjerne forsøkt å skrive også (har alltid hatt en drøm om å bli forfatter) :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg hadde enten reist rundt omkring i verden som backpacker (når man har råd, ja :tunge1: ), eller tatt et år på folkehøyskole - fotografingslinje.

Skrevet

Hadde pakket mann og barn og dratt på rundreise i Sør-Amerika.

Skrevet

Tatt med meg sekken, kamera og kredittkortet og dratt min kos..See you..

Skrevet

Hadde jeg tatt et friår, så hadde jeg vel ikke gjort noe (Et helvete å få jobb om man ikke har spesifikk utdannelse), og jeg ville vel aldri klart å komme meg inn i studier etter det heller... Hadde vel endt opp som kassadame(ser ikke ned på de, men heller ikke opp).

Skrevet

Jeg hadde et år fri og jobbet. Hadde situasjonen vært en da, så kanskje jeg hadde gjort noe annet.

Skulle jeg gjort det nå så hadde jeg reist.

Skrevet

Personlig tør jeg ikke å ta friår fordi jeg er redd for å glemme mye av pensumet i realfag etter 1 år. :tunge1:

Jeg ville vært utvekslingsstudent hvis jeg virkelig skulle ta friår. Og selvfølgelig i en skole med realfag :tunge1: Passion for the subjects :o

Gjest gjesta
Skrevet

Eg tok friår etter videregåande, og det va kjempehærlig.

jobba so masse som eg va nødt til for å kunne ha råd til å drive med hest. va i stallen heile dagane og fikk virkelig drive med interessa mi det året, det e eg kjempegla for at eg levde ut no i ettertid:)

kunne egentlig tenkt meg et år til der eg gjer som eg vil.. om et år e eg utdanna sjukepleier, får litt noia, for vil ikkje vere "voksen" og ferdigutdanna enda eg!!

Gjest Valhalla
Skrevet

Ikke gjør det.

Friår er bortkastet med mindre du har mye penger allerede og kan reise mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...