Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går til prøverørsbehandling, og har en BMI på 34,5. Jeg har hatt en del forsøk uten å lykkes. Jobber med vekten, men jeg lurer på om vekten alene kan være grunnen til at det ikke går? Har noen erfaring med høy BMI og prøverør her?

Anonymkode: 894e3...f90

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en BMI på 31.4.  Har gått gjennom 3 forsøk hvor en var negativ og 2 endte i SA før uke 8. 

Ba om å bli nærmere utredet før nytt uttak og det viste seg.at jeg har/er insulinresistent og som kan være en årsak til spontanabortene . Har PCOS og fikk Metformin for å hjelpe å gå ned i vekt,men det er hardt. vekta sitter støpt. Utrolig vanskelig.

Det er ikke anbefalt å være overvektig når man prøver/er gravid, men for noen går det fint. Hør med legen din om de kan undersøke litt nærmere og gå ned i vekt så mye du kan. Vet at det er hardt.

Skrevet

Burde gå mye ned i vekt før du tenker tanken på å få barn. Helt utrolig at klinikker latt folk med så høy bmi gå igjennom ivf. 

Anonymkode: 5c6d9...555

• Liker 1
Skrevet

Dette kan vel riktig helsepersonell svare på? 

Skrevet

Jeg har bmi på 33 og ble gravid på første IVF forsøk. 

Anonymkode: 403a6...ad1

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Burde gå mye ned i vekt før du tenker tanken på å få barn. Helt utrolig at klinikker latt folk med så høy bmi gå igjennom ivf. 

Helt utrolig at folk som deg må kommentere anonymt!🤷🏼‍♀️

• Liker 7
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spar deg er du snill.... Å svare slikt til en person som er i en sårbar situasjon. 

Anonymkode: 4c4cf...723

• Liker 2
Skrevet

Kjenner ei som hadde vellykket ivf med bmi på 35, det satte i gang noe siden det egentlig ikke var noe galt med noen av de to på fertilitetsfronten. Og dermed kom det tre til i løpet av de neste fem årene på full prevensjon og bmi på 40....

skal sies at hun var svært ung og hadde ingen følgesykdommer av fedmen.

Anonymkode: 2c391...92c

Skrevet
3 minutter siden, Kristina00 skrev:

Helt utrolig at folk som deg må kommentere anonymt!🤷🏼‍♀️

Det er direkte uansvarlig å bli gravid med så høy bmi. 

Gravide kvinner som er overvektige, har en sterk forhøyet risiko for å få diabetes og fødselskomplikasjoner.

- Hvis du har en BMI over 30, har du en syv ganger økt risiko sammenlignet med normalvektige for å utvikle svangerskapsdiabetes.

Det er en større risiko for at de får en vanskelig fødsel, kanskje som en følge av at de føder større barn.

Overvektige gravide føder ikke bare større barn. Barna har selv en større risiko for å bli overvektige - med de sykdommene det kan føre med seg.

https://nhi.no/familie/graviditet/overvekt-i-svangerskapet/

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er direkte uansvarlig å bli gravid med så høy bmi. 

Gravide kvinner som er overvektige, har en sterk forhøyet risiko for å få diabetes og fødselskomplikasjoner.

- Hvis du har en BMI over 30, har du en syv ganger økt risiko sammenlignet med normalvektige for å utvikle svangerskapsdiabetes.

Det er en større risiko for at de får en vanskelig fødsel, kanskje som en følge av at de føder større barn.

Overvektige gravide føder ikke bare større barn. Barna har selv en større risiko for å bli overvektige - med de sykdommene det kan føre med seg.

https://nhi.no/familie/graviditet/overvekt-i-svangerskapet/

Dette regner meg med at alle med høy bmi er klar over, samt klinikkene. Det er også derfor enkelte blir fulgt opp nøye igjennom svangerskapet! Derfor det blir tatt glukosebelastning feks. Men syns det er teit av deg å dra alle under en kam☺️ Og fortsatt som anonym🤔😉

• Liker 1
Skrevet

Har hatt bmi rett under din og blitt gravid uten hjelp og på første/andre forsøk tre ganger. 

Husk at bmi ikke bare er bmi. Folk med samme bmi kan ha veldig ulik helsetilstand. Ikke fokuser utelukkende på vekt, men prøv å leve sunt generelt. Det vil si spise sunt, sove nok, mosjonere etc.

Alle gode tanker til deg! Dette med vekt er så sårt og skambelagt, men min erfaring er at den beste medisinen er å sette pris på kroppen sin. Jeg brukte så uendelig lang tid på å lære det, men det var først når jeg sluttet å straffe meg selv at de ekstra kiloene kom av.

Håper det ordner seg for deg!

Anonymkode: 2a6c4...4f5

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt bmi rett under din og blitt gravid uten hjelp og på første/andre forsøk tre ganger. 

Husk at bmi ikke bare er bmi. Folk med samme bmi kan ha veldig ulik helsetilstand. Ikke fokuser utelukkende på vekt, men prøv å leve sunt generelt. Det vil si spise sunt, sove nok, mosjonere etc.

Alle gode tanker til deg! Dette med vekt er så sårt og skambelagt, men min erfaring er at den beste medisinen er å sette pris på kroppen sin. Jeg brukte så uendelig lang tid på å lære det, men det var først når jeg sluttet å straffe meg selv at de ekstra kiloene kom av.

Håper det ordner seg for deg!

Anonymkode: 2a6c4...4f5

Dette 👆🏻🙌🏻

Anonymkode: 149cb...810

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...