arcticmariam Skrevet 3. desember 2019 #1 Skrevet 3. desember 2019 Hei. Jeg er en kvinne på 22 år. Jeg går på AAP fordi jeg sliter med jobb og skole. Jeg går på behandling og fikk nylig diagnosen Asperger Syndrom. Jeg er høy utviklet, men har fortsatt depressive episoder og sosial angst, blir sliten av sosialisering og det er utrolig vanskelig for meg å jobbe fordi det påvirker meg psykisk, så det går utover fysiske helsen min fordi det er så ille psykisk. Jeg søkte om Ung Ufør tillegg 21. oktober og venter på svar. Lurer på om noen av dere har fått tillegg og hvor lang tid det tok for å få svar? Saksbehandleren min sa at jeg får svar om ikke så lenge, men det stresser meg fordi det er et åpent svar. Dere som har AAP fra før og har fått Ung Ufør tillegg, hvor mye mer får dere? Jeg får 14 440kr fra AAP fra før, skal tillegget gjøre til at jeg får 24 217kr i måneden til sammen? Som betyr at jeg får 9777kr tillegg? (Link til hvordan jeg beregnet det her.) Grunnen for at jeg spør og ikke kan vente er fordi jeg liker å beregne og planlegge ting langt i framtiden og jeg får angst og stresser mye når jeg venter på noe. Jeg får garantert godkjent Ung Ufør og hvis jeg ikke får det så skal jeg uansett kontakte en advokat fordi saksbehandleren min og psykologen min sier at jeg fyller kravene. Hadde satt pris om dere svarte seriøst! Jeg er utålmodig når det gjelder økonomi og jeg har masse å tenke over allerede utenom det.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #2 Skrevet 3. desember 2019 Da kan du jo jobbe et sted der du ikke trenger å forholde deg til andre. Anonymkode: da633...175 4
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #3 Skrevet 3. desember 2019 Aap med ung ufør-tillegg er 20 304 brutto per måned. Minstesats aap uten tillegg er 16 643 brutto. Anonymkode: e2e71...493 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #4 Skrevet 3. desember 2019 Det er forskjell på ung ufør og ung ufør-tillegg på aap. Du har regnet etter ufør, som blir feil. Ung ufør er 24 216 brutto for enslig og 22 135 brutto for gift/samboer. Anonymkode: e2e71...493
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #5 Skrevet 3. desember 2019 Du må regne 0,4 % av Grunnbeløpet for å finne ut hva du evt får etterbetalt. Det er rundt 40 000 i året de siste årene. Anonymkode: b4922...35b
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #6 Skrevet 3. desember 2019 Og det er så klart brutto. Anonymkode: b4922...35b
arcticmariam Skrevet 3. desember 2019 Forfatter #7 Skrevet 3. desember 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er forskjell på ung ufør og ung ufør-tillegg på aap. Du har regnet etter ufør, som blir feil. Ung ufør er 24 216 brutto for enslig og 22 135 brutto for gift/samboer. Anonymkode: e2e71...493 Da regnet jeg riktig. Jeg bor alene og jeg skal få tillegg og saksbehandleren min sendte meg det skjemaet. Jeg spurte henne om tillegget blir at jeg får 250 000kr i året og hun sa ja, men så så jeg at det har blitt høyere i år når hun sendte meg skjemaet.
arcticmariam Skrevet 3. desember 2019 Forfatter #8 Skrevet 3. desember 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Da kan du jo jobbe et sted der du ikke trenger å forholde deg til andre. Anonymkode: da633...175 Jeg prøver å finne ut hvor jeg kan jobbe og om jeg kan jobbe. Jeg må være genuint interessert for å i det hele tatt klare meg i jobb. Jeg jobba i et år på en bensinstasjon og det gikk over psykiske helsa mi, visste ikke hva problemet mitt var der og da. Fikk nylig diagnose da så det forklarer hvorfor jeg var så dårlig. Saksbehandleren min sa i verste fall at kan jeg søke uføretrygd om 2 år når jeg ikke får AAP lenger hvis jeg ikke finner en jobb som passer meg til da.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #9 Skrevet 3. desember 2019 Hva interesserer du deg for, da? Hva kunne du tenke deg å studere? Liker du data? Er du flink til å tegne? Liker du å skrive? Liker du kjemi? Anonymkode: 918b5...aec 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #10 Skrevet 3. desember 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva interesserer du deg for, da? Hva kunne du tenke deg å studere? Liker du data? Er du flink til å tegne? Liker du å skrive? Liker du kjemi? Anonymkode: 918b5...aec Jeg er interessert i data og for det meste bøker. Jeg leser hele dagen. Jeg har prøvd bokhandel og det var kunder der og det var ikke sånne oppgaver som jeg forventa ut av en jobb på en bokhandel. Trodde det skulle handle mer om bøker, men det for det meste bare vasking og kundebehandling og det funka ikke for meg. Jeg er flink med kunder, men jeg stresser hver gang en kunde kommer til meg og spør om hjelp. Jeg isolerer meg selv veldig mye også, prøver å finne aktiviteter som interesserer meg sånn at jeg tørr å gå ut litt mer. Anonymkode: f9b03...820
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #11 Skrevet 3. desember 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Aap med ung ufør-tillegg er 20 304 brutto per måned. Minstesats aap uten tillegg er 16 643 brutto. Anonymkode: e2e71...493 Det står at grunnbeløpet er 99 858,- fra å med 1. mai 2019, og siden jeg er enslig og ganger det med 2,91 som det står så blir det 290 586,78,- i året, hva menes med brutto? Jeg har ikke lært så mye om det. Får jeg etterbetaling også siden jeg har gått et år på AAP? Anonymkode: f9b03...820
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #12 Skrevet 3. desember 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er interessert i data og for det meste bøker. Jeg leser hele dagen. Jeg har prøvd bokhandel og det var kunder der og det var ikke sånne oppgaver som jeg forventa ut av en jobb på en bokhandel. Trodde det skulle handle mer om bøker, men det for det meste bare vasking og kundebehandling og det funka ikke for meg. Jeg er flink med kunder, men jeg stresser hver gang en kunde kommer til meg og spør om hjelp. Jeg isolerer meg selv veldig mye også, prøver å finne aktiviteter som interesserer meg sånn at jeg tørr å gå ut litt mer. Anonymkode: f9b03...820 Håper NAV eller du selv finner en jobb du kan stå i. Det er ikke uvanlig å ha arbeidsoppgaver men ikke trives med eller kjede seg på jobb. Jeg kan ikke skjønne at du skulle bli uføretrygdet ut i fra hva du forteller her. Skjønner ikke engang at du får AAP... Anonymkode: 1a7fa...1ab 5
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #13 Skrevet 3. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Håper NAV eller du selv finner en jobb du kan stå i. Det er ikke uvanlig å ha arbeidsoppgaver men ikke trives med eller kjede seg på jobb. Jeg kan ikke skjønne at du skulle bli uføretrygdet ut i fra hva du forteller her. Skjønner ikke engang at du får AAP... Anonymkode: 1a7fa...1ab Ja, du vet ikke hele historien min heller. Jeg er traumatisert fra barndommen itillegg til at jeg er sårbar til angst og depresjon og det er flere med Asperger som sliter med jobb. Det er ikke snakk om å ikke trives eller kjede seg på jobb. Jeg har psykiske problemer som forhindrer meg i å klare meg i sosiale situasjoner. Jeg går på psykolog og har en saksbehandler på NAV som kjenner historien min og vet hvor vanskelig en hverdag er for meg. Man må ikke være fysisk skadet til å ikke jobbe, man må ta psykiske lidelser seriøst også. Anonymkode: f9b03...820 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #14 Skrevet 3. desember 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det står at grunnbeløpet er 99 858,- fra å med 1. mai 2019, og siden jeg er enslig og ganger det med 2,91 som det står så blir det 290 586,78,- i året, hva menes med brutto? Jeg har ikke lært så mye om det. Får jeg etterbetaling også siden jeg har gått et år på AAP? Anonymkode: f9b03...820 Du må se på aap, ikke ufør. Dette er to ulike ytelser. Brutto betyr før skatt. Du vil få 20 304 i måneden før skatt. Om du får innvilget tillegget. Får du etterhvert innvilget ufør med ung ufør-tillegg, får du 24 216 brutto som enslig. Noe lavere som samboer eller gift. Anonymkode: e2e71...493 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #15 Skrevet 3. desember 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det står at grunnbeløpet er 99 858,- fra å med 1. mai 2019, og siden jeg er enslig og ganger det med 2,91 som det står så blir det 290 586,78,- i året, hva menes med brutto? Jeg har ikke lært så mye om det. Får jeg etterbetaling også siden jeg har gått et år på AAP? Anonymkode: f9b03...820 243 654 brutto per år. Anonymkode: e2e71...493 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #16 Skrevet 3. desember 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er interessert i data og for det meste bøker. Jeg leser hele dagen. Jeg har prøvd bokhandel og det var kunder der og det var ikke sånne oppgaver som jeg forventa ut av en jobb på en bokhandel. Trodde det skulle handle mer om bøker, men det for det meste bare vasking og kundebehandling og det funka ikke for meg. Jeg er flink med kunder, men jeg stresser hver gang en kunde kommer til meg og spør om hjelp. Jeg isolerer meg selv veldig mye også, prøver å finne aktiviteter som interesserer meg sånn at jeg tørr å gå ut litt mer. Anonymkode: f9b03...820 Hvis du leser skjønnlitteratur kan du kanskje prøve å få deg en jobb innen forlagsbransjen? Hvis det er sakprosa du leser, hva med å bli forsker? Eller å studere noe innen data? Tenker at du bør få deg en utdannelse før du begynner å se deg om etter jobb. De jobbene man kan få uten utdannelse krever ofte gode menneskekunnskaper, så de passer nok ikke så godt for deg. I mellomtiden kan du kanskje prøve å lage en blogg og skrive om bøkene du leser? Anonymkode: 918b5...aec 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #17 Skrevet 4. desember 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, du vet ikke hele historien min heller. Jeg er traumatisert fra barndommen itillegg til at jeg er sårbar til angst og depresjon og det er flere med Asperger som sliter med jobb. Det er ikke snakk om å ikke trives eller kjede seg på jobb. Jeg har psykiske problemer som forhindrer meg i å klare meg i sosiale situasjoner. Jeg går på psykolog og har en saksbehandler på NAV som kjenner historien min og vet hvor vanskelig en hverdag er for meg. Man må ikke være fysisk skadet til å ikke jobbe, man må ta psykiske lidelser seriøst også. Anonymkode: f9b03...820 Jeg har samme historie, men tenker at jeg selvsagt skal ut i jobb!! Tar ekstra utdanning etter fullført master for å finne en jobb som passer meg. Det heter å strekke seg. Anonymkode: da633...175
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #18 Skrevet 4. desember 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har samme historie, men tenker at jeg selvsagt skal ut i jobb!! Tar ekstra utdanning etter fullført master for å finne en jobb som passer meg. Det heter å strekke seg. Anonymkode: da633...175 Ingen har samme historie. Anonymkode: b4922...35b 1
Gjest Witch24 Skrevet 4. desember 2019 #19 Skrevet 4. desember 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Håper NAV eller du selv finner en jobb du kan stå i. Det er ikke uvanlig å ha arbeidsoppgaver men ikke trives med eller kjede seg på jobb. Jeg kan ikke skjønne at du skulle bli uføretrygdet ut i fra hva du forteller her. Skjønner ikke engang at du får AAP... Anonymkode: 1a7fa...1ab Jeg fikk aap uten problemer etter jeg hadde vært sykemeldt et år pga en arbeidskonflikt (eller hva den gjorde med meg psykisk er vel mer riktig å si) de fant ut at først jeg hadde utviklet fibromyalgi og deretter jeg hadde uoppdaget asperger...i førsten da jeg "bare" hadde fibro, depresjon og angst, ville de avente uførsøknadsprosess, men da aspergersen ble oppdaget ble forståelsen for mine psykiske utfordringer bedre og sakens gang raskere...jobber nå 40% tilrettelagt og ufør 60%. Ikke så mye stress og krav, og at jeg kan minimere det sosiale og ta ting i mitt eget tempo gjør at jeg klarer de to dagene i uka og at jeg trives:)
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #20 Skrevet 4. desember 2019 18 minutter siden, Witch24 skrev: Jeg fikk aap uten problemer etter jeg hadde vært sykemeldt et år pga en arbeidskonflikt (eller hva den gjorde med meg psykisk er vel mer riktig å si) de fant ut at først jeg hadde utviklet fibromyalgi og deretter jeg hadde uoppdaget asperger...i førsten da jeg "bare" hadde fibro, depresjon og angst, ville de avente uførsøknadsprosess, men da aspergersen ble oppdaget ble forståelsen for mine psykiske utfordringer bedre og sakens gang raskere...jobber nå 40% tilrettelagt og ufør 60%. Ikke så mye stress og krav, og at jeg kan minimere det sosiale og ta ting i mitt eget tempo gjør at jeg klarer de to dagene i uka og at jeg trives:) Alle ville trivdes med to dagers arbeidsuke. Anonymkode: da633...175
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå