Gjest En eller annen Skrevet 29. mai 2005 #1 Skrevet 29. mai 2005 Jeg er ute etter helt konkrete juridiske vinklinger på dette. Jeg har ved gjentatte anledninger blitt omtalt i krenkende ordelag via sms'er. Dette fra min kjæres tidligere ektefelle som han nå ligger i skilsmisseforhandlinger med. Har mottatt to meldinger selv fra henne, hvor jeg blir omtalt som en "jævla hore" Dette begrepet blir brukt i et utall sms'er hun også har sendt ham. Jeg vet at flere som har kontakt med henne har sett det samme. Hun omtaler meg konsekvent som "hora", "hora hans", "den jævla hora". Jeg har taklet dette greit fram til nå, for jeg har liksom sett på dette som en uttrykksform fra et menneske som har vært gjennom et vanskelig brudd. Men nå har det gått mange måneder. Og dette vedvarer og vedvarer. Ungene deres er vitne til alt dette, jeg føler at dette gjennomsyrer hele hennes eksistens. Jeg har ingenting med henne å gjøre, og ønsker heller ikke å ha det. Men jeg begynner å gå lei. Det tærer på å stå på utsiden og vite hvordan min person blir krenket og svertet på den verst tenkelige måte. Jeg trenger ingen vinklinger på hvorfor hun gjør dette, jeg vet hvorfor. Det er sjalusi. Ren sjalusi. Men, spørsmålet mitt er altså av juridisk karakter. Er dette noe jeg skal finne meg i? Jeg oppfatter det som ærekrenkende. Er det sånn at man uten videre, som en tredjepart, skal måtte finne seg i en slik ritualisert svertekampanje, eller er det noe jeg kan gjøre for å stanse dette? Jeg er så lei nå, det har gått så lang tid. Vi er alle voksne mennesker og jeg begynner å tenke tanken på å samle sammen dokumentasjonen og gå til verks på en eller annen måte. Finnes det tilsvarende saker som noen vet om? Er dette noe som kan stanses juridisk? For jeg vet at sunn sans ikke hjelper. Det er utelukket. Men det har gått for langt nå. Jeg ønsker ikke ta imot stort mer av dette. Jeg har et liv selv å skjerme og ivareta. Det oppleves krenkende når det er satt i system på denne måten. Har noen erfaring eller synspunkter på dette?
Gjest dydy Skrevet 29. mai 2005 #2 Skrevet 29. mai 2005 Jeg har heldigvis ingen erfaring. Mitt synspunkt: Spør advokat. Med mindre du treffer på en advokat på kg, bør du fremlegge problemet til en som faktisk kan gi deg skikkelig svar..
Gjest En eller Annen Skrevet 29. mai 2005 #3 Skrevet 29. mai 2005 Mitt synspunkt: Spør advokat. Med mindre du treffer på en advokat på kg' date=' bør du fremlegge problemet til en som faktisk kan gi deg skikkelig svar..[/quote'] Advokat kommer eventelt i neste rekke ja. Men nå forsøker jeg i første omgang å finne ut om det finnes liknende saker. Jeg har søkt og lett en del rundt, men finner ikke så mye konkret. Forsøker også å finne ut hvor denne grensa mellom hets og ikke-hets ligger. Og hva som defineres som krenkende og ikke. Det holder ikke å si at jeg føler meg krenket vil jeg tro.Jeg vil være forberedt før jeg gjør noe, så dette er bare ett av mange steg. Andres erfaringer kan være nyttige.
Mrs. K Skrevet 29. mai 2005 #4 Skrevet 29. mai 2005 Her er noe om mobil-injurier. Hva sir kjæresten din om meldingene? Har du tenkt på at du kan forhøre deg på politistasjonen? Hilsen Trille
Gjest Pet Skrevet 29. mai 2005 #5 Skrevet 29. mai 2005 Jeg synes du skal ta med deg mobilen og gå på politistasjonen og anmelde henne. Det er ikke sikkert at det kommer noe ut av saken, men hun vil få et brev fra politiet om at hun er anmeldt og de kan kanskje være nok til å stanse henne. Du trenger ikke advokat for å gjøre dette, bare henvend deg i vakta hos politiet. Lykke til!
Gjest En eller Annen Skrevet 29. mai 2005 #6 Skrevet 29. mai 2005 Her er noe om mobil-injurier. Hva sir kjæresten din om meldingene? Har du tenkt på at du kan forhøre deg på politistasjonen? Hilsen Trille Takk for link. Et fint sted å begynne å nøste litt. Nei, har ikke tenkt på å forhøte meg hos politi. Enda. Tanken på å forfølge dette ble sådd i hodet i kveld, så det er ganske ferskt.
Gjest Gjesta Skrevet 30. mai 2005 #7 Skrevet 30. mai 2005 Det finnes et gratis nummer man kan ringe å forhøre seg om juridiske saker. Kanskje noen andre her inne vet nummer eller hvor du kan få tak i det. Synes det er riktig at du reagerer på det. Hun har ingen rett til å behandle deg slik, uansett omstendighet.
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2005 #8 Skrevet 31. mai 2005 http://www.jus.uio.no/jussbuss/ Ta kontakt her og hør med de hva som kan gjøres! Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2005 #9 Skrevet 31. mai 2005 Kan jo kanskje være greit å ta opp med henne det med at barna hører det? Gjøre det først ihvertfall.
Fam Skrevet 31. mai 2005 #10 Skrevet 31. mai 2005 Jeg er ute etter helt konkrete juridiske vinklinger på dette. Jeg har ved gjentatte anledninger blitt omtalt i krenkende ordelag via sms'er. Dette fra min kjæres tidligere ektefelle som han nå ligger i skilsmisseforhandlinger med. Har mottatt to meldinger selv fra henne, hvor jeg blir omtalt som en "jævla hore" Dette begrepet blir brukt i et utall sms'er hun også har sendt ham. Jeg vet at flere som har kontakt med henne har sett det samme. Hun omtaler meg konsekvent som "hora", "hora hans", "den jævla hora". Jeg har taklet dette greit fram til nå, for jeg har liksom sett på dette som en uttrykksform fra et menneske som har vært gjennom et vanskelig brudd. Men nå har det gått mange måneder. Og dette vedvarer og vedvarer. Ungene deres er vitne til alt dette, jeg føler at dette gjennomsyrer hele hennes eksistens. Jeg har ingenting med henne å gjøre, og ønsker heller ikke å ha det. Men jeg begynner å gå lei. Det tærer på å stå på utsiden og vite hvordan min person blir krenket og svertet på den verst tenkelige måte. Jeg trenger ingen vinklinger på hvorfor hun gjør dette, jeg vet hvorfor. Det er sjalusi. Ren sjalusi. Men, spørsmålet mitt er altså av juridisk karakter. Er dette noe jeg skal finne meg i? Jeg oppfatter det som ærekrenkende. Er det sånn at man uten videre, som en tredjepart, skal måtte finne seg i en slik ritualisert svertekampanje, eller er det noe jeg kan gjøre for å stanse dette? Jeg er så lei nå, det har gått så lang tid. Vi er alle voksne mennesker og jeg begynner å tenke tanken på å samle sammen dokumentasjonen og gå til verks på en eller annen måte. Finnes det tilsvarende saker som noen vet om? Er dette noe som kan stanses juridisk? For jeg vet at sunn sans ikke hjelper. Det er utelukket. Men det har gått for langt nå. Jeg ønsker ikke ta imot stort mer av dette. Jeg har et liv selv å skjerme og ivareta. Det oppleves krenkende når det er satt i system på denne måten. Har noen erfaring eller synspunkter på dette? Det er bare å anmelde henne! Ganske enkelt og greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå