Gå til innhold

Å kjøpe julegaver til klassevennene..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler meg litt som the Grinch nå kjenner jeg, og mange synes sikkert jeg både er gjerrig og egoistisk. 

Hva sier dere til barna hvis de vil kjøpe julegaver til klassevennene? 

Her kjøper vi bare julegaver til nærmeste familie og nære venners barn. Både for å holde kostnadene nede, men også for å få mindre stress i juletida. Plutselig får jeg melding fra mødre i klassen om at "xxx vil gjerne gi gave til barnet ditt, til rundt en 100-lapp, er ikke det hyggelig?". Og plutselig har vi 5 sånne. Og vi kan jo ikke la være å gi tilbake heller, selv om jeg synes det er veldig unødvendig. Føler vi blir satt i en situasjon vi faktisk ikke kan si nei til å bruke 500 kr ekstra i jula. Noe som er mye når man har så mange andre store utgifter i tillegg. 

Bare et lite hjertesukk, skulle ønske de kunne fortelle barna at de kan skrive et kort til hverandre eller noe sånt eller forklare at de kan holde gavekjøp innad i familien.. 

Anonymkode: d7db0...e4f

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kommer til å si nei til dette dersom spørsmålet kommer i år. Har ikke penger til det. Har heller ikke lyst til å ta med meg jenta mi ut for å handle ørten fjasegaver som aldri blir brukt heller. Det holder med alle bursdagene i løpet av et år.

Anonymkode: 5ee60...5af

• Liker 7
Skrevet

Finnes det rom i økonomien for at barnet kan kjøpe en liten julegave til ett par venninner syns jeg det er en hyggelig ting. Hos oss er der ikke rom så jeg skjønner hvor du vil henn om det er tilfellet. Kan du ikke være åpen om det mot foreldrene?

Anonymkode: 37e06...8f5

• Liker 3
Skrevet

Når jeg var liten pleide jeg å gi til klassekamerater, men hvis jeg først ga til noen så måtte jeg gi til resten. Å holde enkelte utenfor er ikke kult, og særlig ikke om disse enkelte blir holdt utenfor av alle andre.

uansett så løste foreldrene mine hvertfall gavegivningen, med at jeg fikk et budsjett som jeg selv måtte disponere. Opplevde derimot ikke at foreldrene sendte melding om det, og hvertfall ikke angående pris. Tenker at folk gir det de føler for. Skal ikke være noe press for at man må kjøpe til en gitt pris. Og man kommer ikke så fryktelig langt med 100kr. Enten blir det gjerne noe billigere eller noe dyrere

Anonymkode: 3f3c1...7b8

• Liker 4
Skrevet

Dattra mi kommer hvert år med "hva skal jeg gi til X? Hun skal kjøpe julegave til meg sa hun" 

Jeg svarer "du får lage noe da;) ) 

Har aldri fått mld fra mødre om dette før. Da ville jeg svart jo,det er en hyggelig tanke,men jentene vet vel ikke alt om gavebudsjett o.l.,så der må jeg ta litt styringen,og sier de får lage noe,eller skrive et hyggelig julekort.

Anonymkode: b94e0...4a4

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes ikke argumentet bør være om man har råd eller ikke.  Selv om man har god økonomi er det lov å tenke! 

Det blir for mye fokus på pakker og gaver.  Men viktigst er at noen da alltid vil falle utenfor. 

• Liker 4
Skrevet

Wish... Ebay... 

Skrevet

Ja, min yngste kjøper til de 4 nærmeste venninnene. Eldste kjøper til en venninne. Det er helt greit syns jeg. Men, selvfølgelig opp til hver enkelt.

Anonymkode: a9755...ae3

Skrevet

Vi har økonomi til dette så si vi så klart ja!  Men det er stor forskjell mellom en gjerrig kjerring som ikke vil kjøpe på prinsipp og enn som faktisk ikke har økonomi til det.  

Anonymkode: 640c5...aee

• Liker 1
Skrevet

Får du en sånn melding, svarer du:» Nei, min Leah skal ordne gaver selv, og får ikke lov til å bruke mer enn 20,-kr pr venninne. Det er hyggelig at de tenker på hverandre, men fint hvis vi hjelper dem å begrense seg. Vi tenkte lage sjokokuler, så det er nivået herfra. «
Jeg har ikke fått en slik melding selv, men har sendt: «Spoiler: Min Maren har akkurat pakket inn en flott julegave til din Karen, men det er «hjemmelagde karameller», (bare så ikke dere løper ut og handler noe dyrt). Hyggelig at de tenker på hverandre, men jeg syns ikke det skal eskalere.»

Har bare fått tommel opp for den der.

Det er 16 jenter i klassen. Min datter har for eksempel kjøpt en sixpack med festlige julesokker og gitt de beste venninnene ett par hver. Og ikke delt det ut på skolen.

Anonymkode: de282...8f2

• Liker 8
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Da er det bedre med hemmelig julenisse. Alle barna i klassen får én gave hver uten å vite hvem det er fra.

Utover det hadde jeg kunne gått med på en liten julegave til «bestevennen». Tok det av og det ble snakk om fler enn et par gaver hadde jeg sagt i fra til forelderene til de det gjaldt at vi synes det er nok gavestress til familie og slekt og at vi synes at barna får nok gaver og ikke trenger å gi til hverandre. 

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Da sier jeg noe sånt som "Nei, vi kan ikke kjøpe til flere enn vi gjør allerede, men du kan lage noe hvis du vil." Det har hendt at noen i klassen hans har kommet med noe hjemmelaget til hele klassen, bare noe helt enkelt, og det har vært veldig koselig.

Anonymkode: 28825...13f

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får du en sånn melding, svarer du:» Nei, min Leah skal ordne gaver selv, og får ikke lov til å bruke mer enn 20,-kr pr venninne. Det er hyggelig at de tenker på hverandre, men fint hvis vi hjelper dem å begrense seg. Vi tenkte lage sjokokuler, så det er nivået herfra. «
Jeg har ikke fått en slik melding selv, men har sendt: «Spoiler: Min Maren har akkurat pakket inn en flott julegave til din Karen, men det er «hjemmelagde karameller», (bare så ikke dere løper ut og handler noe dyrt). Hyggelig at de tenker på hverandre, men jeg syns ikke det skal eskalere.»

Har bare fått tommel opp for den der.

Det er 16 jenter i klassen. Min datter har for eksempel kjøpt en sixpack med festlige julesokker og gitt de beste venninnene ett par hver. Og ikke delt det ut på skolen.

Anonymkode: de282...8f2

dette var gode løsninger! Min datter fikk en 200 grams melkesjokolade fra en venninne, det synes jeg var et passelig nivå (men de andre venninnene brukte 100 kroner og vel så det i dilldallavdelingen på H&M, hater det!!)

Anonymkode: c8e61...60d

Skrevet

Vi var på Europris og handlet julegodteri til de 4 klassevenninnene til jenta vår. Kostet under 30 kroner. Det er litt spesielt å komme med en sum! Synes i allefall ikke det bør ligge på bursdagsgave-nivå, prismessig.

Anonymkode: 5d2e2...8d8

• Liker 1
Skrevet

I barnas klasse hadde vi voksne avtalt at hvis noen ville gi gaver til andre skulle det ikke koste mer en 50 kr. Bestevenner kunne bruke litt mer, men stort sett var det 50 kr. Fornuftig synes jeg. 

Anonymkode: cc6ea...7f3

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer til å si nei til dette dersom spørsmålet kommer i år. Har ikke penger til det. Har heller ikke lyst til å ta med meg jenta mi ut for å handle ørten fjasegaver som aldri blir brukt heller. Det holder med alle bursdagene i løpet av et år.

Anonymkode: 5ee60...5af

Så la vær å kjøp fjasegaver da! Det går an å kjøpe gaver for 100 kroner som kan brukes også. Julegodteri, sokker, votter....  Det må ikke være billig nips eller plastleker, liksom. 

• Liker 2
Skrevet

Satt akkurat her om dagen med dattera mi. Jeg har en liten tendens til å kjøpe inn småting på salg, nettopp til bruk til bursdager og julegaver. Kortstokk, lue, hansker, osv.. Så fikk hun velge hva hun ønsket gi, og hun fant faktisk noe som passet til hver enkelt. Bortsett fra det lagde hun kort, små figurer, tegninger, som hun skrev personlig til mottaker. Helt fantastisk, og veldig personlig, synes jeg! 

Anonymkode: ed1be...a9e

Skrevet
På 2.12.2019 den 21.51, AnonymBruker skrev:

Føler meg litt som the Grinch nå kjenner jeg, og mange synes sikkert jeg både er gjerrig og egoistisk. 

Her kjøper vi bare julegaver til nærmeste familie og nære venners barn. Både for å holde kostnadene nede, men også for å få mindre stress i juletida. Plutselig får jeg melding fra mødre i klassen om at "xxx vil gjerne gi gave til barnet ditt, til rundt en 100-lapp, er ikke det hyggelig?". Og plutselig har vi 5 sånne. Og vi kan jo ikke la være å gi tilbake heller, selv om jeg synes det er veldig unødvendig. Føler vi blir satt i en situasjon vi faktisk ikke kan si nei til å bruke 500 kr ekstra i jula. Noe som er mye når man har så mange andre store utgifter i tillegg. 

Bare et lite hjertesukk, skulle ønske de kunne fortelle barna at de kan skrive et kort til hverandre eller noe sånt eller forklare at de kan holde gavekjøp innad i familien.. 

Ja her kom det en og sa hun hadde kjøpt gaver..Og de andre må jo da kjøpe tilbake og..Men så er det da,hvor mye for? er flere stykker å kjøpe til da.. Men det sa de ikke.. Bare å kjøpe noe.Men føler ett press for er det for lite eller for mye...har over 30stk og kjøpe gaver til og så dette på toppen...

Anonymkode: 2f4b5...70d

Skrevet

Du kan jo kutte gaver til noen dere gir til, så barna kan få gi noe til venner? Kutt venner og venners barn. Søsken som har barn, gi bare til barnet. Synes julegaver er mest stress, så har kutta kraftig ned.

Fint også om barna lager noe selv. Julegodt osv.

Anonymkode: d79a7...c05

• Liker 1
Skrevet

Vi er fra en liten familie, så å få gaver fra klassevenniner er kjekt. Men vet at ei av de som gir til min, er fra en langt større familie. Barnet mitt gir også til småsøkene til ene venninna da de også har vært mye sammen og er nesten som småsøken for mitt barn (som er enebarn).

Usikker på hva de egentlig tenker om det, men de har liksom gitt hverandre gave til både jul og bursdag siden 1 klasse da de ble kjent. Fra begge sider holder vi oss nøkterne med tanke på beløpet, men passer på at det er noe som likes og brukes.

I år får hun en hjemmesydd topp av typen hun bruker mye. Barnet mitt velger farger og kantbånd.

Anonymkode: df66f...cd3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...