Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å bli grunnskolelærer (samlingsbasert variant). Men studiet går over fem år. Jeg har jobb, hus, bil, lån, samboer, osv. Vi har også snakket om å få barn om ikke så altfor mange år. Er det rett og slett galskap å begynne på et femårig studie da? Fem år er LENGE. Samtidig har drømmen min alltid vært å bli lærer, og jeg føler litt at det er nå eller aldri. 

Samboeren min har 100% fast jobb. Jeg jobber ikke 100%, men vil ikke ha mulighet til å jobbe like mye hvis jeg skal studere. I tillegg blir det veldig mye studielån etter fem år... Hmm, vanskelig valg. 

Er det noen her som har gjort noe lignende?

Anonymkode: 254f0...456

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I tillegg blir det veldig mye studielån etter fem år.

5 år med studielån blir ca 350 000. Over 20 år med dagens rentenivå tilsvarer det månedlig nedbetaling på ca 2-2500 kr. Ikke veldig mye idag det. 

Anonymkode: 4c772...061

• Liker 4
Skrevet

Det er galskap dersom dere ikke på forhånd har satt opp en kalkyle for hvordan økonomien framover vil bli. 

Skrevet
33 minutter siden, Zienna skrev:

Det er galskap dersom dere ikke på forhånd har satt opp en kalkyle for hvordan økonomien framover vil bli. 

Ja, dette - regn på det. Da vil du se om det går, og hvor mye du må jobbe utenom. Det kan også finnes måter å kutte utgifter på en periode, som å selge bil, ha avdragsfrihet på huslånet, kutte forbruk etc.

Hvis du ikke har studielån fra før, ender du opp med et helt «vanlig» studielån som det ikke burde være noe problem å betjene.

Hvordan er jobbmulighetene som lærer der du bor? (Hvis du ikke er flyttbar.)

Anonymkode: 15b7c...340

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde en mastergrad fra før (med studielån tilsvarende), tre barn og huslån og bil, og startet på GLU1-7 nett-/samlingsbasert mens jeg har jobbet i skolen i tillegg. Det går fint, men det kommer selvsagt an på hva partneren din tjener og hvor stor andel du kan jobbe ved siden av. 

Anonymkode: 56cb1...3b7

Skrevet

Jeg starta på masterstudie i rettsvitenskap da jeg var nærmere 30. Fikk barn underveis og jobbet ved siden av. Var jo tøft til tider, men det gikk greit og jeg elsker jobben jeg har fått etter studie

Skrevet

Jeg har gått 5-årig samlingsbasert lærerutdanning. Ferdig utdannet for 2,5 år siden. Hadde barn og bil, men måtte leie leilighet. Jobbet en god del som tilkallingsvikar i skolen under studiet, og det fungerte veldig bra 🙂 Fikk mye jobb, jeg kunne si nei til jobb i hektiske perioder og lønna var egentlig grei. Tjente like mye på å ta fire vikartimer som jeg gjorde på å jobbe en hel arbeidsdag på butikken (sommerjobb). Fikk i tillegg veldig mange nyttige erfaringer som var gull verdt under studiet. Den tøffeste perioden økonomisk var det semesteret jeg skrev masteroppgaven. Det halvåret jobber jeg ikke noe.

Det var forøvrig flere i klassen min som startet på studiet som hadde hus, mann og barn. Flere fikk barn i løpet av studiet også. 

Dette er ikke umulig å gjennomføre 😊

Anonymkode: 6a604...cea

Skrevet

Fikk selv 2 barn i studietiden. Jeg tok master. Hadde selvsagt også hus og bil. Prioriterte pengene smart og hadde fleksible år mens barna var små. Perfekt.

Anonymkode: 8934c...ba9

Skrevet

Vi var begge studenter og fikk første barn mellom bachelor og master. Vi eide leilighet i Oslo og bil og hadde kun sommerjobber utenom. Det gikk helt fint da siden økonomien vår var innstilt på det, og da vi fikk jobb senere, hadde vi fremdeles denne livsstilen og kunne spare flere 100 000 hvert år. Det er nok vanskeligere om du er vant med høyt forbruk. Finn ut hvor mye dere bruker på hva i løpet av et år om du ikke fører regnskap, så vil det være mulig å se hvor mye dere må kutte. Tror det vil være fint å ta utdannelse da.

Anonymkode: a1fcf...341

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...