AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #1 Skrevet 2. desember 2019 Vi hadde akkurat vår første barnebursdag i og jeg «dro litt på». Jeg syntes selv det er gøy å lage til og det gjør ungen også. Nå på foreldremøte ble det tatt opp på «generelt grunnlag» men det var jo tydelig vår bursdag som det ble siktet til på grunn av detaljene, at man ikke måtte legge opp til et «bursdagspress». Altså, kan ikke alle bare arrangere de bursdagene de selv vil? Anonymkode: 1567b...fd4 3
feebee Skrevet 2. desember 2019 #2 Skrevet 2. desember 2019 Påstår du at ettåringen din «liker å dra litt på» når det kommer til bursdagsfeiringer? 19
Svigermor Skrevet 2. desember 2019 #3 Skrevet 2. desember 2019 Joda, du kan arrangere den bursdagen du vil. Foreldre må klare å motstå press og masing og lære barna sine å forstå at forskjellige mennesker gjør ting på forskjellige måter. 15
Gjest ti10 Skrevet 2. desember 2019 #4 Skrevet 2. desember 2019 Akkurat nå, feebee skrev: Påstår du at ettåringen din «liker å dra litt på» når det kommer til bursdagsfeiringer? Kanskje en av disse fremmelige ettåringene som ønsker seg Ipad, Iphone osv
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #5 Skrevet 2. desember 2019 Problemet er vel at de barna som har vanlig bursdag med pølse og kake i heimen får kommentarer om at det ikke er godt nok, og at det er f.eks bursdager på lekeland o.l. som blir sett på som best. jeg syn alle har et ansvar for å holde ting på et nivå der alle kan være med, uavhenig av økonomi. Og barn har vel sjelden interesse av å lage i stand selskap, det er jo du som styrer showet her. Anonymkode: 9d49e...258 34
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #6 Skrevet 2. desember 2019 1 minutt siden, feebee skrev: Påstår du at ettåringen din «liker å dra litt på» når det kommer til bursdagsfeiringer? Første barnebursdag med barnehagen er som regel rundt fire-fem år. Kanskje dette barnet feiret sin første med klassen i 1.klasse? Ingen som nevner ettåringer. Anonymkode: 192a7...a64 49
feebee Skrevet 2. desember 2019 #7 Skrevet 2. desember 2019 Just now, ti10 said: Kanskje en av disse fremmelige ettåringene som ønsker seg Ipad, Iphone osv På tide at ungen begynner å engasjere seg i politikken, tenker jeg! 3
feebee Skrevet 2. desember 2019 #8 Skrevet 2. desember 2019 Just now, AnonymBruker said: Første barnebursdag med barnehagen er som regel rundt fire-fem år. Kanskje dette barnet feiret sin første med klassen i 1.klasse? Ingen som nevner ettåringer. Anonymkode: 192a7...a64 Ungen har da bursdag hvert år, uansett om den feires eller ikke. 1
Anonymemeg1298 Skrevet 2. desember 2019 #9 Skrevet 2. desember 2019 I prinsippet bør jo folk få «arrangere de bursdagene de selv vil». Jeg er en av de som arrangerer helt «vanlige» bursdagsselskaper, og alle gjestene ser ut til å trives med det. Føler egentlig at det er et litt oppkonstruert problem, at det er de voksne som reagerer på barnas vegne uten at det nødvendigvis har noe rot i barnas opplevelse av ting. 16
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #10 Skrevet 2. desember 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså, kan ikke alle bare arrangere de bursdagene de selv vil? Anonymkode: 1567b...fd4 Hva tror du hadde skjedd, hvis alle hadde hatt samme tankegang som deg? Hva jeg vil.... blablabla. Det handler om å ta ansvar og hensyn til andre barn. Anonymkode: 9d49e...258 beskriver det så godt! 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet er vel at de barna som har vanlig bursdag med pølse og kake i heimen får kommentarer om at det ikke er godt nok, og at det er f.eks bursdager på lekeland o.l. som blir sett på som best. jeg syns alle har et ansvar for å holde ting på et nivå der alle kan være med, uavhenig av økonomi. Og barn har vel sjelden interesse av å lage i stand selskap, det er jo du som styrer showet her. Anonymkode: 9d49e...258 Anonymkode: 9d8a4...f02 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #11 Skrevet 2. desember 2019 Ikke ta deg nær av det. Ungene sammenligner ikke bursdager. Kanskje de prater litt om den som var ekstra gøy. Eller ønsker seg samme.. men de sitter som regel ikke å rangerer bursdagen til hverandre. Hva foreldre finner på å tenke inni hodene sine derimot.. Vær fornøyd med det du får til og hev hodet og lukk ørene for kritikk. Anonymkode: 74766...77a 15
feebee Skrevet 2. desember 2019 #12 Skrevet 2. desember 2019 9 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke ta deg nær av det. Ungene sammenligner ikke bursdager. Kanskje de prater litt om den som var ekstra gøy. Eller ønsker seg samme.. men de sitter som regel ikke å rangerer bursdagen til hverandre. Hva foreldre finner på å tenke inni hodene sine derimot.. Vær fornøyd med det du får til og hev hodet og lukk ørene for kritikk. Anonymkode: 74766...77a Skaper press, med andre ord. 8
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #13 Skrevet 2. desember 2019 25 minutter siden, feebee skrev: Ungen har da bursdag hvert år, uansett om den feires eller ikke. Barnebursdag står det, ikke bursdag. Vanlig uttrykk for bursdag som feires med andre barn, akkurat som familiebursdag brukes om bursdag med familie. Anonymkode: 05d72...7b3 20
AnAngel Skrevet 2. desember 2019 #14 Skrevet 2. desember 2019 Jeg husker fra min var yngre og hadde barnebursdager. Det var blitt veldig vanlig å ha det på Lekeland o.l. Så de få gangene barna ble invitert i "vanlig" hjemmebursdag, så var det faktisk bare ekstra stas! Alltid spennende å få komme hjem til noen. leke med lekene deres osv. Selv varierte jeg på det noen ganger Lekeland og noen ganger hjemmebursdag. Men når jeg tenker meg om var det egentlig dyrere å ha hjemmebursdag 😀 Tja, vet ikke, et visst press skapes nok når man tar den helt ut. Noen har det med å overdrive, mens barna bare vil ha besøk av sine venner, få gaver selvsagt, mens det er foreldrene som skal lage cup - cakes og voldsomme overdådige selskap. Kommer an på alder hvor viktig det er for barnet. En 4- åring tror jeg neppe bryr seg om slikt, men en 12 - åring kan gjerne være opptatt av å ha det like fint - helst bedre enn Trine eller Stian.. ? Unødvendig å legge lista så utrolig høyt, det er nok press om å være perfekt som det er, tenker jeg. 4
feebee Skrevet 2. desember 2019 #15 Skrevet 2. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Barnebursdag står det, ikke bursdag. Vanlig uttrykk for bursdag som feires med andre barn, akkurat som familiebursdag brukes om bursdag med familie. Anonymkode: 05d72...7b3 Takk skal du ha. Hvis det utgjør noen forskjell så blir det jo bare mer press når barna er litt større.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #16 Skrevet 2. desember 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet er vel at de barna som har vanlig bursdag med pølse og kake i heimen får kommentarer om at det ikke er godt nok, og at det er f.eks bursdager på lekeland o.l. som blir sett på som best. jeg syn alle har et ansvar for å holde ting på et nivå der alle kan være med, uavhenig av økonomi. Og barn har vel sjelden interesse av å lage i stand selskap, det er jo du som styrer showet her. Anonymkode: 9d49e...258 Vi hadde bursdag på lekeland fordi vi ellers måtte leid lokale, har ikke plass hjemme. Slapp faktisk billigere unna med det. Anonymkode: 05d72...7b3 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #17 Skrevet 2. desember 2019 Du kan jo ta av med det kreative, ikke økonomiske. Da skaper du ikke noe økonomisk bursdagspress iallefall, alle kan være med. Anonymkode: 1cbf9...b46 3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #18 Skrevet 2. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du kan jo ta av med det kreative, ikke økonomiske. Da skaper du ikke noe økonomisk bursdagspress iallefall, alle kan være med. Anonymkode: 1cbf9...b46 Tja, unger ser kanskje det kreative mer enn det økonomiske? En kjempekreativ bursdag med masse spennende innhold kan jo skape press det og, så hvor skal man sette grensa? Skal alle bursdager være mest mulig likt? Sønnen min var nettopp i en bursdag hvor foreldrene virkelig hadde laget et bra opplegg, men alt var helt hjemmelaget og ikke dyrt. Kjempepopulært blant ungene. Jeg hadde aldri hatt fantasi til det samme 😅 Jeg har større tro på å prate med ungene om at det er noen forskjeller på noen ting. Anonymkode: 05d72...7b3 7
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #19 Skrevet 2. desember 2019 Vil du ha et barn som kommer til å kjede seg i andres selskap, fordi dere hauser det så veldig opp? Og som kanskje kommer til å si det høyt at den og den sitt selskap er kjedelig? Anonymkode: 762cb...e5c 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #20 Skrevet 2. desember 2019 56 minutter siden, feebee skrev: Påstår du at ettåringen din «liker å dra litt på» når det kommer til bursdagsfeiringer? Han er 4. ts Anonymkode: 1567b...fd4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå