AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #1 Skrevet 2. desember 2019 Jeg har fått ny jobb og starter nå i desember. Er en litt introvert og stille person,og føler slike pakkeleker, julekalendere og julelunsjer er litt kleint, selv om jeg blir med på det hvis jeg må. Men det jeg liker aller minst er julebord, og særlig de med masse alkohol (som jo de fleste julebord er...). Dette er visstnok et supersosialt arbeidssted og de fleste som jobber der er yngre enn meg. Har egentlig ikke lyst å dra på noe julebord eller lignende med «fremmede» folk. Ikke minst fordi jeg har mann og små barn hjemme som jeg heller ønsker å prioritere kvelder og helger på. Hvordan kan jeg komme meg unna dette hvis spørsmålet om julebord kommer opp? Risikerer jeg å komme skjevt ut sosialt om jeg dropper julebord og andre utenom-jobb arrangemanger? Anonymkode: 3d2b3...2a7
visp Skrevet 2. desember 2019 #2 Skrevet 2. desember 2019 Jeg hadde bare sagt at jeg dessverre er opptatt den dagen. Noe feiring i familien eller noe sånt. Det er da alltid mange som ikke har anledning? 10
Anonymemeg1298 Skrevet 2. desember 2019 #3 Skrevet 2. desember 2019 (endret) Mange har jo allerede hatt julebord, og hvis de skal ha nå før jul er det jo såpass kort varsel at du bare kan si at du (dessverre) allerede har planer? Ellers tror jeg det kan være lurt å strekke seg litt for å stille opp på andre eventuelle jule-ting som skjer i jobbtiden, slik at du signaliserer at du er interessert i å bli en del av arbeidsmiljøet. Men hvilke arbeidsplasser har egentlig pakkeleker og julekalendre? Det har jeg aldri opplevd Endret 2. desember 2019 av Anonymemeg1298 13
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #4 Skrevet 2. desember 2019 Det er jo greit å skylde på mann og barn. Jeg er i samme situasjon, kun uten barn. Er ikke med på sosiale ting, men har et bra forhold til kollegaer på jobb. Men folk aksepterer at man er forskjellig hos oss. Anonymkode: c1522...08f
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #5 Skrevet 2. desember 2019 Altså det er en gang i året det er julebord så dårlig unnskyldning at du vil prioritere mann og barn. Da får du heller si det som det er. At du ikke har lyst. Har selv mann og tre barn og klarer å bruke en kveld i året på å møte opp på julebord. Som forøvrig er like hyggelig hver gang. Anonymkode: 9b903...23f 6
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #6 Skrevet 2. desember 2019 6 minutter siden, Anonymemeg1298 skrev: Mang har jo allerede hatt julebord, og hvis de skal ha nå før jul er det jo såpass kort varsel at du bare kan si at du (dessverre) allerede har planer? Ellers tror jeg det kan være lurt å strekke seg litt for å stille opp på andre eventuelle jule-ting som skjer i jobbtiden, slik at du signaliserer at du er interessert i å bli en del av arbeidsmiljøet. Men hvilke arbeidsplasser har egentlig pakkeleker og julekalendre? Det har jeg aldri opplevd Vi har pakkekalender 👍 jobber på et stort sykehus. Har jobbet ved flere sykehus og alle har hatt dette. Mulig det er typisk for helsevesenet. Anonymkode: 9b903...23f 2
visp Skrevet 2. desember 2019 #7 Skrevet 2. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Altså det er en gang i året det er julebord så dårlig unnskyldning at du vil prioritere mann og barn. Da får du heller si det som det er. At du ikke har lyst. Har selv mann og tre barn og klarer å bruke en kveld i året på å møte opp på julebord. Som forøvrig er like hyggelig hver gang. Anonymkode: 9b903...23f Men hvorfor bryr du deg med hva andre vil bruke den kvelden på? November og desember er allerede pakket full, for mange, med arrangementer med barn, familie, venner etc. 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #8 Skrevet 2. desember 2019 Du får vel bare si at du ikke har noe ønske om å delta på noe sosiale arrangement da. Anonymkode: 696a4...d73
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #9 Skrevet 2. desember 2019 Det er jo bare å la være å melde seg på, la være å dukke opp. Ingen som holder nøye oversikt med sånt, folk har nok med seg selv. Men jeg vil si det er en smule trist og sneversynt å ha bestemt seg allerede før man starter i jobben at man ikke vil delta på noen sosiale tilstelninger eller bli kjent utenfor arbeidsoppgavene. Så klart forståelig at ikke alle er festmennesker, men det går jo an å delta på starten av kvelden for å ta et glass vin og slå av en prat. Det er ikke fremmede, det er folk du skal jobbe med og ha en relasjon til i årevis. Anonymkode: 2f3e0...791 6
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #10 Skrevet 2. desember 2019 Hvordan vet du at det er masse fyll på julebord? I fjor hadde vi ikke alkohol på vårt julebord og det gikk fint (mange under 18 år. Vi tok hensyn) i år var det vin og øl pga ingen under 18. Likevel; ingen fulle. Sjefen er der. Ingen vil oppføre seg dårlig da. Vi var 63stk. Koselig. Jeg var litt sliten så pratet lite. Greit siden jeg satt midt mellom de 2 på jobb som snakker minst. Så vi koste oss med maten vi. Er jo ikke noe i veien for at du kan gå, bli bedre kjent og dra hjem når du føler det passer. Istedenfor å svartmale og gi opp på forhånd. Anonymkode: a4b6b...527 4
Sandie Skrevet 2. desember 2019 #11 Skrevet 2. desember 2019 19 minutter siden, Anonymemeg1298 skrev: Mange har jo allerede hatt julebord, og hvis de skal ha nå før jul er det jo såpass kort varsel at du bare kan si at du (dessverre) allerede har planer? Ellers tror jeg det kan være lurt å strekke seg litt for å stille opp på andre eventuelle jule-ting som skjer i jobbtiden, slik at du signaliserer at du er interessert i å bli en del av arbeidsmiljøet. Men hvilke arbeidsplasser har egentlig pakkeleker og julekalendre? Det har jeg aldri opplevd Da er du heldig 😅 Jeg har jobbet flere steder der dette med julekalender tas på stort alvor og nåde de som snakket negativt og det. Da kom det et hylekor av godt voksne damer i 50-årene som krevde at tradisjonen med pakkekalender - der hver ansatt bidro med et visst antall gaver, ble ført videre. Så da ble det sånn.
Anonymemeg1298 Skrevet 2. desember 2019 #12 Skrevet 2. desember 2019 1 minutt siden, Sandie skrev: Da er du heldig 😅 Jeg har jobbet flere steder der dette med julekalender tas på stort alvor og nåde de som snakket negativt og det. Da kom det et hylekor av godt voksne damer i 50-årene som krevde at tradisjonen med pakkekalender - der hver ansatt bidro med et visst antall gaver, ble ført videre. Så da ble det sånn. Hehe, skjønner at jeg har vært heldig da, ja!
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #13 Skrevet 2. desember 2019 Du trenger ikke dra på julebordet, men anstreng deg litt for å være med på andre ting, som feks adventskalender og julelunsj. Hvis noen maser om julebordet, så bare si 'det høres koselig ut, men med mann og barn hjemme er det mye som allerede er planlagt i desember så jeg får ikke anledning. Heldigvis får jeg med meg julelunsjen/julekaffe el'. Du kan sikkert gjøre ting som signaliserer at du er interessert i å komme inn i arbeidsmiljøet og bli kjent med kollegaene dine uten at det koster deg så mye sosialt sett? Et enkelt eksempel fra noe jeg gjorde i fjor som ikke krever at man er utadvent:vi har et ukentlig møte på min avdeling. Ifjor falt dette på 13.12. den ene uka. Jeg hadde bakt lussekatter dagen før, og satte fram disse + gløgg til møtedeltakerne kom. Enkelt og ble satt veldig pris på. Kanskje finner du på noe som dine kolleger vil sette pris på, men som ikke utfordrer komfortgrensen din? Ps: Lykke til i ny jobb 😊 Anonymkode: b9b95...0c6 6
Gjest Gagaen Skrevet 2. desember 2019 #14 Skrevet 2. desember 2019 Altså ; er det ikkje berre å si at du ikkje kjem på julebord? Kvifor må du forklare eller bortforklare det? Vær voksen og stå for kva du har lyst eller ikkje lyst til og drit i kva andre meiner. Dvs folk respekterer vel folk som tør si frå og vera ærleg håper eg.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #15 Skrevet 2. desember 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo bare å la være å melde seg på, la være å dukke opp. Ingen som holder nøye oversikt med sånt, folk har nok med seg selv. Men jeg vil si det er en smule trist og sneversynt å ha bestemt seg allerede før man starter i jobben at man ikke vil delta på noen sosiale tilstelninger eller bli kjent utenfor arbeidsoppgavene. Så klart forståelig at ikke alle er festmennesker, men det går jo an å delta på starten av kvelden for å ta et glass vin og slå av en prat. Det er ikke fremmede, det er folk du skal jobbe med og ha en relasjon til i årevis. Anonymkode: 2f3e0...791 Dette er et vikariat så årevis blir det ikke. Jeg skriver ikke at jeg ikke vil delta på sosiale arrangemanger generelt, det gjør jeg gjerne,men julebord synes jeg bare er kleint. ts Anonymkode: 3d2b3...2a7
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #16 Skrevet 2. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du trenger ikke dra på julebordet, men anstreng deg litt for å være med på andre ting, som feks adventskalender og julelunsj. Hvis noen maser om julebordet, så bare si 'det høres koselig ut, men med mann og barn hjemme er det mye som allerede er planlagt i desember så jeg får ikke anledning. Heldigvis får jeg med meg julelunsjen/julekaffe el'. Du kan sikkert gjøre ting som signaliserer at du er interessert i å komme inn i arbeidsmiljøet og bli kjent med kollegaene dine uten at det koster deg så mye sosialt sett? Et enkelt eksempel fra noe jeg gjorde i fjor som ikke krever at man er utadvent:vi har et ukentlig møte på min avdeling. Ifjor falt dette på 13.12. den ene uka. Jeg hadde bakt lussekatter dagen før, og satte fram disse + gløgg til møtedeltakerne kom. Enkelt og ble satt veldig pris på. Kanskje finner du på noe som dine kolleger vil sette pris på, men som ikke utfordrer komfortgrensen din? Ps: Lykke til i ny jobb 😊 Anonymkode: b9b95...0c6 Tusen takk for tips 😊 ts Anonymkode: 3d2b3...2a7
CabinCruiser Skrevet 2. desember 2019 #17 Skrevet 2. desember 2019 Syns heller ikke at julebord er noe særlig gøy jeg da Bare for å skape litt støtte til anti-julebord-greia. Nå liker jeg generelt sett ikke sånne selskapelige greier som drar ut i de nattlige timer. Mye pga at det er ofte i desember og januar og jeg klarer rett og slett ikke å holde tritt ut over kvelden pga at jeg trenger mye søvn i denne tiden. Ofte sitter jeg med hodepine og holder på å sovne av av utmattelse. Topp det med at jeg som person trenger tid. Dvs jeg må ladde opp FØR en tilstellning, jeg må ladde opp etter en tilstelning og jeg må ha tid mellom ting for å ladde opp. Ett program der det er lagt opp til aktivitet til klokka 16.00 og samling til middag klokken 18.00 er for lite tid for meg. Jeg er mye mer komfortable i julelunsjsettinger, kan bake litt til 14kaffen, delta på fellesting osv, bare jeg slipper den kveldssamlinga. 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #18 Skrevet 2. desember 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså det er en gang i året det er julebord så dårlig unnskyldning at du vil prioritere mann og barn. Da får du heller si det som det er. At du ikke har lyst. Har selv mann og tre barn og klarer å bruke en kveld i året på å møte opp på julebord. Som forøvrig er like hyggelig hver gang. Anonymkode: 9b903...23f Hvorfor er det en dårlig unnskyldning? Her har det gått i ett nesten hele året med sykdom, dødsfall i nær familie, besøk i helgene og oppussing av hus. Vi har nesten ikke hatt en eneste helg sammen som familie dette året. Nå har vi en ledig helg igjen i desember før svigerfamilien kommer til jul og det blir fullt hus. ts Anonymkode: 3d2b3...2a7
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #19 Skrevet 2. desember 2019 11 minutter siden, CabinCruiser skrev: Syns heller ikke at julebord er noe særlig gøy jeg da Bare for å skape litt støtte til anti-julebord-greia. Nå liker jeg generelt sett ikke sånne selskapelige greier som drar ut i de nattlige timer. Mye pga at det er ofte i desember og januar og jeg klarer rett og slett ikke å holde tritt ut over kvelden pga at jeg trenger mye søvn i denne tiden. Ofte sitter jeg med hodepine og holder på å sovne av av utmattelse. Topp det med at jeg som person trenger tid. Dvs jeg må ladde opp FØR en tilstellning, jeg må ladde opp etter en tilstelning og jeg må ha tid mellom ting for å ladde opp. Ett program der det er lagt opp til aktivitet til klokka 16.00 og samling til middag klokken 18.00 er for lite tid for meg. Jeg er mye mer komfortable i julelunsjsettinger, kan bake litt til 14kaffen, delta på fellesting osv, bare jeg slipper den kveldssamlinga. Sånn er jeg også 😊 ts Anonymkode: 3d2b3...2a7
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #20 Skrevet 2. desember 2019 1 hour ago, visp said: Men hvorfor bryr du deg med hva andre vil bruke den kvelden på? November og desember er allerede pakket full, for mange, med arrangementer med barn, familie, venner etc. Er jo en grei tid at TS starter i desember også, større sjanse for at man faktisk har planer den dagen siden man ikke har visst om dette lenge i forveien 😉. Ta det som unnskyldning i år, så kanskje du kjenner noen litt bedre neste år og føler at du orker være med da? Anonymkode: 21aa1...17f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå