Gå til innhold

Følgegruppe 1.klasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Innspill ønskes!

Bor i et område med 4-5 1.klassinger. to av oss familiene har delt på å følge siden skolens oppstart. Har stusset litt hvorfor de andre ikke har tilbudt seg å følge, og forrige uke skrev jeg en sms, der jeg bad dem følge neste uke. Fikk da til svar at de ønsker å la barnet sitt gå alene, til tross for at vi bor i et område med mye trafikk og anleggsarbeid. Det skal sies at dette barnet har et søsken som går i 3 klasse og går samme vei, men h*n blir ofte gående foran og barnet tar følge med oss. Min første respons var at jeg synes dette var ganske arrogant svart, da vi har sørget for at barnet har kommet tidsnok på skolen i flere måneder. Hva synes dere kloke hoder jeg bør svare? 

Anonymkode: f0edb...ce1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener du de skal ta fri fra jobb for å følge ditt barn til skolen? 

Anonymkode: 781eb...ec6

• Liker 11
Skrevet

Fri trenger man vel ikke å ta?

• Liker 1
Skrevet

Har dere i det hele tatt avtalt dette med følgegruppe, eller har det bare blitt til at disse går sammen med dere? Snakk alltid om forventninger på forhånd

• Liker 7
Skrevet

Trodde 1.klassinger gikk på SFO når foreldrene jobbet. Men til saken, det er ingenting du kan gjøre når dem vil ikke delta. Finn en annen sikrere løsning, du kan ikke være avhengig av andre på denne måten. 

Anonymkode: 7f300...0d3

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fri trenger man vel ikke å ta?

Hvordan vet du det? Mange barn er litt alene på morgenen fordi foreldre må på jobb før skolen starter. 
Hvis du ikke har avtalt følgegruppe er det ikke noe du kan «kreve». Du kan evnt jage det aktuelle barnet bort og si at det skal følge med søskenet sitt.

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, Gidavmeg skrev:

Har dere i det hele tatt avtalt dette med følgegruppe, eller har det bare blitt til at disse går sammen med dere? Snakk alltid om forventninger på forhånd

Helt enig. Skulle såklart ha avklart dette på forhånd. you live,you learn;) TS

Skrevet
1 minutt siden, atropos skrev:

Hvordan vet du det? Mange barn er litt alene på morgenen fordi foreldre må på jobb før skolen starter. 
Hvis du ikke har avtalt følgegruppe er det ikke noe du kan «kreve». Du kan evnt jage det aktuelle barnet bort og si at det skal følge med søskenet sitt.

Jage bort barn er da ikke et alternativ!

Ts 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde 1.klassinger gikk på SFO når foreldrene jobbet. Men til saken, det er ingenting du kan gjøre når dem vil ikke delta. Finn en annen sikrere løsning, du kan ikke være avhengig av andre på denne måten. 

Anonymkode: 

Er heldigvis ikke avhengig av andre , det går mer på å samarbeide om å gjøre barna trygge på skoleveien og bli selvstendige:)

Skrevet

Det er jo ganske friskt å bare kommandere andre foreldre til å følge om dere ikke har noen avtale om at barna skal følges, da. Dette barnet som går sammen med storesøskenet, ville vel gjort nettopp det om ikke dere gikk samme veien samtidig, så her har de andre foreldrene i utgangspunktet ordnet det slik at deres førsteklassing ikke er avhengig av voksenfølge.

Jeg hadde latt barnet ta følge med dere om dere likevel går. Om dere en dag ikke skal gå, ville jeg regnet med at barnet tok følge med søskenet sitt. 

• Liker 11
Skrevet

De har ikke avtalt noen følgegruppe og de ønsker at barnet skal gå med søsken, det er helt innafor å si nei, men nei takk. At barnet har valgt å slå følge med dere er greit nok. Det er ganske vanlig at barn slår følge med andre på skoleveien...  

Du velger å følge ditt barn og det er også helt greit. Jeg fulgte selv mine da de gikk i første klasse, men jeg ikke tanken at jeg kunne kreve at andre foreldre av barna som ev slo følge med oss skulle avlaste jobben heller. 

Anonymkode: c0c1f...627

• Liker 7
Skrevet

Jeg sender førsteklassingen til skolen sammen med tredjeklassingen, og syns barna vokser og utvikler seg fint på denne måten. Eldste ser etter minste og minste syns det er stas og gå sammen med eldste. Jeg hadde ikke ønsket og begynt med følgegruppe 

Anonymkode: 83c82...3d3

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er heldigvis ikke avhengig av andre , det går mer på å samarbeide om å gjøre barna trygge på skoleveien og bli selvstendige:)

Glad vi unngikk følgegrupper da frøkna her gikk i 1.klasse når man skal leve opp til andre voksnes forventninger om hvordan dette skal foregå. Jeg så nemlig for meg hvordan dette kunne bli og gjorde det heller på vår egen måte. Du understreker godt det vi var bekymret for. Friskt å kreve noe slikt når man ikke har avtalt på forhånd. Barnet går sammen med et eldre søsken, og du tenker at det ikke gjør skoleveien trygg og barna selvstendige. Jeg fulgte barnet første halvåret i 1.klasse. Det gikk alene etter jul når det begynte å bli lysere ute. Hadde barnet hatt et eldre søsken, så hadde barnet startet tidligere. Barnet er trygg på skoleveien og er selvstendig. De må lære seg å gå selv. 

Anonymkode: 1017a...022

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke sikkert disse foreldrene vet at barnet deres går sammen med dere, engang. For alt du vet kan dette være første gang de hører om følgegruppen din. Da må sms-en din ha virket veldig spesiell.

Anonymkode: 95579...acc

• Liker 10
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sender førsteklassingen til skolen sammen med tredjeklassingen, og syns barna vokser og utvikler seg fint på denne måten. Eldste ser etter minste og minste syns det er stas og gå sammen med eldste. Jeg hadde ikke ønsket og begynt med følgegruppe 

Anonymkode: 83c82...3d3

Jeg og gjør det sånn. Det er en av fordelene med storesøsken. Noen ganger tar de følge med andre barn og. Hvis jeg hadde fått en sånn SMS så lenge etter skolestart og uten å avtale følgegruppe, så hadde jeg antagelig følt at barnet mitt irriterte deg (Ts) og deretter sagt at det måtte gå ved siden av storebror, ikke deg og ditt barn. (For å slippe at Ts blir irritert eller føle at hun passer barnet mitt).

Anonymkode: 735bc...b61

• Liker 7
Skrevet

Du kan ikke forvente at andre skal følge ditt barn til skolen fordi DU på EGET initiativ har «fulgt» andres barn uten at de har bedt om det🤦🏻‍♀️ Og videre er det forskjell på å følge et barn og at barnet valgt å gå ved siden av dere istedet for å gå med storesøsken. Hadde jeg vært disse foreldrene du sendte melding til så hadde jeg lurt på hva som feilte deg. Ærlig talt.

Anonymkode: 31002...234

• Liker 6
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke forvente at andre skal følge ditt barn til skolen fordi DU på EGET initiativ har «fulgt» andres barn uten at de har bedt om det🤦🏻‍♀️ Og videre er det forskjell på å følge et barn og at barnet valgt å gå ved siden av dere istedet for å gå med storesøsken. Hadde jeg vært disse foreldrene du sendte melding til så hadde jeg lurt på hva som feilte deg. Ærlig talt.

Anonymkode: 31002...234

Kunne ikke vært mer enig. Har aldri hørt om noe lignende noen gang. For en spesiell ting å sende SMS om. Herlighet. 

Anonymkode: 1017a...022

• Liker 2
Skrevet

Finnes alltid folk som skal sitte stille i båten når andre for.. det vil du merke i skolesammenheng. Alltid de samme folka som stiller på dugnader osv. Bare å vende seg til..desverre!

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Finnes alltid folk som skal sitte stille i båten når andre for.. det vil du merke i skolesammenheng. Alltid de samme folka som stiller på dugnader osv. Bare å vende seg til..desverre!

*ror

Skrevet

Du bør svare: "Ok :) "

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...