Gå til innhold

Hva slags juletre er minst ødeleggende?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal man gå for plastjuletre som vi kan takke olja for, eller skal man drepe et ekte tre som kanskje er vårt viktigste våpen mot CO2 i atmosfæren? Prøver å gjøre alt jeg kan riktig, kjøper brukte julegaver og spiser vegetarisk julemat, men akkurat dette med juletre synes jeg ble vanskelig. Hva ville Greta gjort?

Anonymkode: 0d926...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er jeg allergisk, så jeg har ikke noe valg. Men så har jeg hatt juletreet mitt i 17 år nå, og har planer om å ha det resten av livet mitt. Og tenker at da er det jo ganske miljøvennlig. 

Anonymkode: 8180b...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tenker at eit skikkelig fint juletre i plast er noko man faktisk kan ha resten av livet (så sant det ikkje blir ødelagt), og dermed spare 50-60-70-80 juletrær frå å bli hogd ned, dratt inn i stova for 1-2 uker før det blir slengt ut att. Så eg har planar om å kjøpa eit falskt juletre eg er 100% nøgd med og ha det resten av livet. 

Greta ville kanskje hoppa over heile juletreet eller kanskje hatt eit levande tre i hagen i stede for 🤗

Endret av _nubbenella
La til noe.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er så galt å ha et kunstig tre hvis du har det mer enn 30 år, men vi hogger et tre i skogen vår, noe som gir plass til andre trær å vokse, og der vi hogger til tømmer, planter vi nytt. Så lenge det vokser opp nye trær det det gamle sto, tror jeg ikke naturen taper så mye. 

Anonymkode: 76481...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha det inne i stua er et norsk tre helt klart best. Når du hogger et tre, vil det kunne vokse opp nye som kan binde co2. Men, det spørs jo også hva du gjør med treet etter det er ferdig. Ikke bare kast det i skogen for å råtne. Bruk det til ved, gi det til noen som har dyr som vil spise det opp. 

Husk at det CO2-et som frigjøres fra et tre når det råtner/brennes etc er en del av naturens kretsløp, og slik har det vært i mange, mange år. Det er ikke de utslippene som er ille. 

Pass på at du kjøper et norsk juletre. Kjøp gjerne fra en forhandler lokalt som selger, for å støtte små bedrifter. Det er bedre enn å kjøpe på feks Plantasjen eller andre store kjeder.

Anonymkode: c40e5...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klimamessig spiller det absolutt INGEN rolle hva slags juletre man velger, om det kommer fra Polen, Danmark eller Sahara.
Miljømessig en liten forskjell, men også det er idiotisk når man ser hva som foregår over oss til stadighet.

Dessuten, har folk sett bildene av ødeleggelsene pga den norske vindturbin-utbyggingen?
Sett opp mot det er juletrespørsmålet musa som pissa i havet.

Produksjon av (hvor mange tusenvis tonn) råstoffer til EL-bilparkens batterier raserer tilsvarende "der nede" hvor det utvinnes???
Men det er sånt vi ikke skal snakke om, for da kollapser de fine talene og løgnene i klimapropagandakampen. Det bør de.

"Døh...dække trær i Sahara".
"Nei, ikke nå nei - sa svigers...".

Endret av slask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville gått for et ekte tre, det er det fremtiden i våre hender anbefaler. Ser mange sier de vil ha det i 50 + år, men er skepsisk til hva de sier når det kunstige treet er litt skevt og frynsete i tuppene om 5-6 år. Ting er ikke laget for å holde så lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...