Gå til innhold

Hetta for å gå opp alt igjen etter vekttap!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
Er i en prosess med å gå ned de siste 15-20 kg jeg ønsker for å bli fornøyd. Begynte på 122 for 4 år siden, er i dag 84 kg. Ser for meg at trivselsvekt for meg på 172 er rundt 65-70 kg. Men nå har jeg sittet her og lest om alle de på biggest looser som gikk ned masse, og gikk opp alt igjen, om dystre statistikker hvor 80-95% går opp igjen alt sammen. Hva er deres erfaringer, dere som har gått ned mye? Har dere klart å holde vekten nede?

Anonymkode: dfd76...4e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei jeg har bare gått opp igjen og blitt bælfeit 

Skrevet
13 minutter siden, Marye skrev:

Nei jeg har bare gått opp igjen og blitt bælfeit 

Hvor lang tid tok det før du gikk opp alt? Passet du på i etterkant av vekttapet å vedlikeholde vekten?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor lang tid tok det før du gikk opp alt? Passet du på i etterkant av vekttapet å vedlikeholde vekten?

Nei jeg ble slapp og medisiner virket inn. Men har byttet medisiner til en type jeg før greide gå ned med så håper å kvitte meg med bælfeitheta igjen

Skrevet

Jeg har gått ned fra 104kg til 70ish..  Det er tre år siden jeg var nede på 70. Jeg passer mye  på vekta og har tatt opp løping som trening. Det er fortsatt hard jobbing, men jeg vil ikke være av de som går opp igjen. Ligger mellom 70-73 kg stort sett. Har ikke vært over det. 

Anonymkode: dcbae...894

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått ned fra 104kg til 70ish..  Det er tre år siden jeg var nede på 70. Jeg passer mye  på vekta og har tatt opp løping som trening. Det er fortsatt hard jobbing, men jeg vil ikke være av de som går opp igjen. Ligger mellom 70-73 kg stort sett. Har ikke vært over det. 

Anonymkode: dcbae...894

Kan du spise deg mett, så lenge du spiser sunt og fornuftig? Det jeg er livredd for er at jeg må regelrett sulte for å holde vekten stabil etter jeg er ferdig.. 

• Liker 1
Skrevet

Mange tror at det å ned i vekt er den tyngste jobben, men det er det ikke! Man er langt fra ferdig med jobben når man endelig har kommet i mål vektmessig. Da skal man «vedlikeholde» vekten, dvs ikke spise mer enn man forbrenner. Man skal innta så mye mat som man vet man forbrenner, og ikke mer. Spiser man over evne, legger man selvsagt på seg! Du vet hvorfor du ble overvektig, det er ikke mer hokus pokus når  du når din trivselsvekt og skal holde den der. 

Jeg har gått ned 30 kg, og har beholdt trivselsvekten min i mange år nå. Jeg spiser ikke mer enn jeg trenger..enkelt og greit 🙂 

Anonymkode: eb3ca...2d4

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mange tror at det å ned i vekt er den tyngste jobben, men det er det ikke! Man er langt fra ferdig med jobben når man endelig har kommet i mål vektmessig. Da skal man «vedlikeholde» vekten, dvs ikke spise mer enn man forbrenner. Man skal innta så mye mat som man vet man forbrenner, og ikke mer. Spiser man over evne, legger man selvsagt på seg! Du vet hvorfor du ble overvektig, det er ikke mer hokus pokus når  du når din trivselsvekt og skal holde den der. 

Jeg har gått ned 30 kg, og har beholdt trivselsvekten min i mange år nå. Jeg spiser ikke mer enn jeg trenger..enkelt og greit 🙂 

Det er selve vedlikeholdet som skremmer meg.. her er det to faktorer;
Leptinnivået senkes og sulten økes. Dette er jo fordi kroppen vil tilbake til den opprinnelige vekten. og to; Senkning av BMR (hvileforbrenning)- dette kan bli såpass mye som 800-1000 kcal mindre pr dag enn en gjennomsnittlig person i samme vekt/høyde/kjønn.

• Liker 1
Skrevet

.. Altså med andre ord.. Hvis min hvileforbrenning i utgangspunktet var på 1600 kcal pr dag, vil den være på kanskje 600-800 kcal etter slankekur. Med andre ord; Kalorinntak på ikke overstige 800 kcal pr dag for å vedlikeholde. Det er jo sinnsvakt lite.

Skrevet

Man må leve som en anorektiker resten av livet

Skrevet

Tull og tøys! 

Jeg lever på ca 1800-2000 kcal pr dag når jeg vedlikeholder vekten min, og går ikke opp. Som regel klarer jeg ikke å spise 2000 kcal fordi det er MYE mat ifht vekten min. 

Skrevet

Du har tatt dette over 4 år så da tror jeg du vet hvordan du skal holde deg nede. Ville ikke vært så bekymret. Jeg har prøvd begge deler og det handler 100% om psyke så husk å ha hodet med på turen ❤️ Mange synes det hjelper å veie seg en gang i måneden når de skal holde vekten etter vekttap for å kunne merke at det sklir ut før det går for langt. Etter en lang stund på maintenance vil kroppen tilpasse seg bedre, men det beste for å holde seg nede er regelmessig aktivitet. 

Anonymkode: ae717...7b9

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har tatt dette over 4 år så da tror jeg du vet hvordan du skal holde deg nede. Ville ikke vært så bekymret. Jeg har prøvd begge deler og det handler 100% om psyke så husk å ha hodet med på turen ❤️ Mange synes det hjelper å veie seg en gang i måneden når de skal holde vekten etter vekttap for å kunne merke at det sklir ut før det går for langt. Etter en lang stund på maintenance vil kroppen tilpasse seg bedre, men det beste for å holde seg nede er regelmessig aktivitet. 

Ja, dette med aktivitet er viktig. Jeg sykler overalt, til og fra jobb og bhg/skole og hjem.. så håper det vil hjelpe.. 
Men det at hvileforbrenningen senkes så vanvittig skremmer meg. Jeg trener også styrke 4-5 ganger i uka, men vet ikke om det hjelper på sikt med å holde bmr oppe!

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, dette med aktivitet er viktig. Jeg sykler overalt, til og fra jobb og bhg/skole og hjem.. så håper det vil hjelpe.. 
Men det at hvileforbrenningen senkes så vanvittig skremmer meg. Jeg trener også styrke 4-5 ganger i uka, men vet ikke om det hjelper på sikt med å holde bmr oppe!

Du har ingenting å bekymre deg for. Så lenge du følger med litt av og til for å evt forebygge. Du gjør alt riktig og det beste du kan gjøre nå er å ikke lese mer om dette temaet for det skremmer deg, og utifra informasjonen din går dette helt fint hvis du opprettholder denne livsstilen. 

• Liker 2
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ingenting å bekymre deg for. Så lenge du følger med litt av og til for å evt forebygge. Du gjør alt riktig og det beste du kan gjøre nå er å ikke lese mer om dette temaet for det skremmer deg, og utifra informasjonen din går dette helt fint hvis du opprettholder denne livsstilen. 

Signerer denne. Du har tatt vektnedgangen over flere år - det er ikke sånn at om du går ned tjue kilo til så reduseres hvileforbrenningen din med 50% over natten. Du kan nok regne med at hvileforbrenningen din blir 150-200 kalorier lavere om du går ned fra 84 til 65, men det er jo fordi en mindre kropp forbrenner mindre enn en større kropp. 

Anonymkode: ed0ec...eb8

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det er veldig viktig å følge med på vekten. Veie deg en dag i uken eller annen hver uke slik at du kan evaluere om matinntaket har vært riktig eller ikke. Så justerer du når du ser det har blitt for mye. 

Godt jobba! :)

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke noe på at hvileforbrenningen senkes så mye og at kroppen vil opp på maks-vekten igjen. Hvis man slanker seg på den riktige måten vel å merke.

Anonymkode: 1db98...7a6

Skrevet
På 2.12.2019 den 14.48, AnonymBruker skrev:

Hei!
Er i en prosess med å gå ned de siste 15-20 kg jeg ønsker for å bli fornøyd. Begynte på 122 for 4 år siden, er i dag 84 kg. Ser for meg at trivselsvekt for meg på 172 er rundt 65-70 kg. Men nå har jeg sittet her og lest om alle de på biggest looser som gikk ned masse, og gikk opp alt igjen, om dystre statistikker hvor 80-95% går opp igjen alt sammen. Hva er deres erfaringer, dere som har gått ned mye? Har dere klart å holde vekten nede?

Jeg tenker umiddelbart at du står i fare for å gjøre nettopp det du frykter.

Vektnedgang må sees i sammenheng med en livsstilsendring (hvilket betyr «resten av livet»). Så lenge du ser på det som noe midlertidig vil det heller aldri bli noe annet.

Lykke til 😊

Skrevet

Jeg hadde en venninne som gikk opp igjen de over førti kiloene hun gikk ned. Det var ikke noe mystisk som skjedde, rett og slett bare at hun ikke klarte å holde på de gode vanene hun opparbeidet seg under vektnedgangen. Du må være forberedt på å slite litt livet ut for å klare å holde deg nede.

Men med den antagelsen din litt høyere oppe her om at du må ligge på 800 kcal for å vedlikeholde, anbefaler jeg at du får deg hjelp hos er ernæringsfysiolog eller noe. For det er humbug og svada og kun egnet som en unnskyldning for å gå opp igjen i vekt.

Anonymkode: e70ec...a29

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...