Gå til innhold

Visste du om volden som foregår på f. eks aldershjem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

og at den rettes vold mor de ansatte av beboere. Det var helt nytt for meg...

"tina Andersen opplevde at den demente beboeren som skallet til henne, egentlig var veldig glad i henne. Den dramatiske hendelsen i 2017 skjedde helt ut av det blå:  Aftenposten har kartlagt 128.000 avvik fra norske sykehjem. Hvert tiende avvik handler om vold, trusler og utagering. I tre av fire tilfeller var volden rettet mot ansatte på sykehjemmene."

Anonymkode: 753b6...cc3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri opplevd det den veien men har opplevd det motsatt vei, altså vold fra sykepleiere mot eldre.

Anonymkode: 10f5a...a48

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

og at den rettes vold mor de ansatte av beboere. Det var helt nytt for meg...

"tina Andersen opplevde at den demente beboeren som skallet til henne, egentlig var veldig glad i henne. Den dramatiske hendelsen i 2017 skjedde helt ut av det blå:  Aftenposten har kartlagt 128.000 avvik fra norske sykehjem. Hvert tiende avvik handler om vold, trusler og utagering. I tre av fire tilfeller var volden rettet mot ansatte på sykehjemmene."

Anonymkode: 753b6...cc3

Dette er da overhode ikke rart. Demente pasienter kan fort bli utagerende og voldelige. Det skjer jo ofte når de er redde og ikke forstår hva som skjer

• Liker 45
Skrevet

Ja, det visste jeg. Før jeg begynte å jobbe med demente pasienter. 

Har opplevd å få en sko i hodet, slag, klaps og klyping. Man lærer jo måter å unngå dette på, og man er alltid på vakt 

Anonymkode: fc0a4...620

• Liker 14
Skrevet

skallet til ? hva betyr det?

Jeg skal aldri havne på aldershjem, tristere sted finnes nok ikke.

Tenker at om den tid kommer så er tida over.

Anonymkode: 79b0a...413

• Liker 2
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

skallet til ? hva betyr det?

Jeg skal aldri havne på aldershjem, tristere sted finnes nok ikke.

Tenker at om den tid kommer så er tida over.

Vel tror det er bedre å bo på sykehjem enn å sitte alene hjemme i en stol og nesten pisse og drite på deg fordi du må vente på hjemmesykepleien som må hjelpe deg på do 

Endret av Maleficenta
  • Liker 23
Gjest Keikolina
Skrevet

Ja, visste om dette, har da hørt historier, dette er ikke noe nytt.

Skrevet

Tror alle som jobber med demente vet hvor utagerende de kan være. Noen blir fort forvirret og redde. 

Anonymkode: 26006...602

• Liker 15
Skrevet

Jeg har jobbet på demensavdeling noen år. Jeg opplevde i den forbindelse vold fra pasienter. Skremmende og ekkelt der og da, men jeg klarte å holde hodet kaldt og beskytte meg uten at pasienten tok skade av det. Opplevde aldri vold mellom pasienter, men har opplevd at aggresjon fra pasienter har skremt andre pasienter ganske kraftig, og har opplevd å måtte stoppe pasienter som har vært på vei til å skade andre pasienter. Demens er dessverre en grusom sykdom som kan forandre personligheten til et menneske totalt. Noen av de mest aggressive, var mennesker som hadde vært varme, rause og uselviske som friske. 

Anonymkode: f5fe3...f07

• Liker 11
Skrevet

Ja, visste om det. Min farfar var dement før han døde. Han kunne true med vold. Det er jo egentlig ikke så rart, for min farfar kunne glemme hvem familiemedlemmer var og da ble han naturlig nok redd når han så fremmede gå redd inn i boligen hans. 

Var en enormt påkjenning for min farmor da farfar trodde henne var en innbruddstyv. 

Anonymkode: 49d62...0e2

• Liker 14
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ja, visste om det. Min farfar var dement før han døde. Han kunne true med vold. Det er jo egentlig ikke så rart, for min farfar kunne glemme hvem familiemedlemmer var og da ble han naturlig nok redd når han så fremmede gå rett inn i boligen hans. 

Var en enormt påkjenning for min farmor da farfar trodde henne var en innbruddstyv. 

Skrevet

Opplevde både "vold" og seksuell trakassering fra beboerne da jeg jobbet på sykehjem, men det skal sies at jeg er en stor og sterk mann og at jeg aldri følte meg truet. Ubehagelig kunne det likevel være.

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, Maleficenta skrev:

Vel tror det er bedre å bo på sykehjem enn å sitte alene hjemme i en stol og nesten pisse og drite på deg fordi du må vente på hjemmesykepleien som må hjelpe deg på do 

Jeg tror at når det kommer så langt, er jeg ikke interessert i å leve mer.

Det er uansett veldig langt fram i tid, og jeg er ikke passert livet halveis engang.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Ja. Det visste jeg. Jeg var kjæreste en gang på 90-tallet med en fyr som jobbet på eldrehjem/sykehjem. Han fortalte at noen eldre folk f.eks. kunne rive av seg bleien, og kaste avføring på folk/ansatte som kom inn på rommet, og "dekorere" veggene på rommet sitt med avføringen også. Pluss diverse annet som de eldre kunne finne på å gjøre. Det er jo spesielt demente som mister sin vanlige, gode og normale oppførsel. De kan ikke noe for det, de glemmer alle sine gode manerer, i likhet med alt annet de glemmer.

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tror at når det kommer så langt, er jeg ikke interessert i å leve mer.

Det er uansett veldig langt fram i tid, og jeg er ikke passert livet halveis engang.

Demens kan inntreffe tidlig. Vi har en dame på 36 der jeg jobber. 

• Liker 7
Skrevet

Ja det visst jeg. Det er også vold den andre veien, de ansatte utøver vold mot beboere.

Gjest Kvakkekyllingen
Skrevet

Ja. Opplever det nærmest daglig på dementavdelingen jeg jobber. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Demens kan inntreffe tidlig. Vi har en dame på 36 der jeg jobber. 

Jøss, stakkars dame..

Rart at ikke mer gjøres for å kurere demens, det må jo være noe av det jævligste man kan få

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...