Gå til innhold

ADHD, autisme og aspergers syndrom?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har fått time hos psykolog på dps. 1. Er det mulig at psykologen kan teste meg for ADHD, autisme og aspergers syndrom? 2. Hvor mange timer vil det ta for å få diagnosen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal helst henvises til en nevropsykolog da det er en grundig utredning som krever spesialisert kompetanse. 

Min utredning var to dager fra 9-14 hvor jeg gjennomgikk masse ulike tester. Så intervjuet han meg om oppvekst og styrker/svakheter sosialt, emosjonelt og relasjonelt. Han intervjuet også min mor. Så fikk jeg flere skjemaer med masse spørsmål jeg skulle fylle ut på egenhånd og levere. 

Så tok det et par måneder og jeg fikk diagnosen Asperger syndrom og også mulig indikasjon på ADD. Men det måtte jeg utredes videre for hos fast behandler. Det er ikke blitt gjort enda. 

Anonymkode: 1fc8f...cc7

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du skal helst henvises til en nevropsykolog da det er en grundig utredning som krever spesialisert kompetanse. 

Min utredning var to dager fra 9-14 hvor jeg gjennomgikk masse ulike tester. Så intervjuet han meg om oppvekst og styrker/svakheter sosialt, emosjonelt og relasjonelt. Han intervjuet også min mor. Så fikk jeg flere skjemaer med masse spørsmål jeg skulle fylle ut på egenhånd og levere. 

Så tok det et par måneder og jeg fikk diagnosen Asperger syndrom og også mulig indikasjon på ADD. Men det måtte jeg utredes videre for hos fast behandler. Det er ikke blitt gjort enda. 

Min mor fikk forresten også skjema. I tillegg snakket han med min faste behandler og gikk gjennom journalen min. 

Jeg ble henvist av behandler på sykehuset. 

Skrevet

Hei! 1. Hvor lang ventetid var det hos nevropsykolog? 2. Hvor mye kostet det? 3. Finnes det ikke psykologer som er spesialister på å diagnosere disse sykdommene hos dps?

Skrevet
13 minutter siden, Mir22 skrev:

Hei! 1. Hvor lang ventetid var det hos nevropsykolog? 2. Hvor mye kostet det? 3. Finnes det ikke psykologer som er spesialister på å diagnosere disse sykdommene hos dps?

1. Jeg tror det tok 2-3 måneder, men var nok høy prioritet på meg grunnet jeg led av alvorlig psykisk sykdom som de ikke hadde klart å behandle og de trengte å få et klarere bilde av mine kognitive evner og funksjoner for å evt. Tilpasse behandlingen. Var innlagt da jeg ble henvist. 

2. Det kostet ikke noen ting. Tror ikke slik utredning går inn under egenandelsordningen. Samme som at man ikke betaler egenandel for å være innlagt. 

3. Mange DPS har egne nevropsykologer. Jeg vet ikke om det er noen vanlige psykologer som har denne utredningen, men du bør ville ønske å utredes av en med spisskompetanse da det er en komplisert utredning og mange blir feildiagnostisert av helsepersonell uten god nok kompetanse. 

Skrevet

Hei! 1. Hvor ble du behandlet? 2. Jeg bor i Oslo. Hvordan finner jeg offentlig nevropsykologer som er spisskompetante?

Skrevet
22 minutter siden, Mir22 skrev:

Hei! 1. Hvor ble du behandlet? 2. Jeg bor i Oslo. Hvordan finner jeg offentlig nevropsykologer som er spisskompetante?

Ble behandlet på psykiatrisk avdeling. Henvisningen ble sendt til nevropsykolog som jobbet på DPS. 

Nevropsykologisk utredning kan enten din behandler på dps henvise deg til eller din fastlege. De vil ha oversikt over hvor de holder til. Vil tro det er nevropsykolog på DPS i Oslo. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...