Gå til innhold

Den skamfulle tiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt usikker på hvor jeg vil hen med dette innlegget,annet enn å dele denne besteforelderens leserbrev. Jeg har tenkt på ordene hennes i noen dager,det gjør vondt å lese om hennes situasjon. Hun er nok ikke alene om å ha det slik i juletiden. Kanskje man bør være litt mer obs på sine foreldre som har minstepensjon som eneste inntekt,besteforeldre som skammer seg over at de ikke har mulighet til å gi sine nærmeste det de ønsker til jul,samvær og gaver.

https://www.dinside.no/okonomi/den-tristeste-tiden-i-aret/71874843#_ga=2.141701364.719598641.1568731993-1412158984.1568731993

Videoannonse
Annonse
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Men for pokker, når skal folk forstå at det er greit å ikke bruke titusener av kroner på gaver? Selv har jeg hatt et par tiår med minus hver måned, selvsagt ga jeg ikke bort gaver jeg ikke har råd til!

Det er enkelt, si du har dårlig råd. 

Og ungene kan virkelig ikke forvente å få gaver til tusenvis av kroner, latterlig at de har blitt så bortskjemte! 

Skrevet (endret)

Leste du innlegget? Det er ikke snakk om titusener. Det må være veldig sårt og leit for en besteforelder å være i en slik situasjon.

Endret av Chantielle
  • Liker 1
Skrevet

Hun vil bare at andre skal syns synd l henne, man kjøper gaver etter lommeboka.

Anonymkode: 5cec9...9a1

• Liker 3
Skrevet

Send uføretrygdede på budsjettkurs. 

Med 18000,- inn skal det være mulig å påkoste seg en bussbillett til 65kr for å delta på julefeiring. Hvis en billett på 65kr avholder deg fra å feire julaften med familien din så bør du ha økonomisk verge. :laugh:

Anonymkode: 3fb40...9ee

• Liker 7
Skrevet

Nå sitter våre foreldre godt i det økonomisk, men spesielt mine holder igjen på julegavene. Vi gjør også helt bevisst det fordi det er ikke alle søsknene våre som har like god økonomi som oss. Og hadde foreldrene våre hatt dårlig råd hadde vi holdt igjen enda mer. Våre barn er opplært til å komme med nøkterne ønskelister til andre enn oss foreldre.

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, Chantielle skrev:

Leste du innlegget? Det er ikke snakk om titusener. Det må være veldig sårt og leit for en besteforelder å være i en slik situasjon.

Jeg reagerer mer på at familien sender ønskeliste til henne..jeg skammer meg på deres vegne..

Jeg hadde også en farmor som sleit skikkelig økonomisk, fordi hun ble enke mens flere av barna hennes enda var veldig små (det fantes overhodet ikke de økonomiske ordningene vi har i dag). Og vi forventet ALDRI gaver av noe slag fra henne, aldri! Jeg har til gode å kjenne skuffelse ifht til at jeg sjelden/aldri fikk gave fra henne! Jeg har dog tusenvis av gode minner fra aktiviteter hun tok oss med på..baking, tur i skauen, mating av fugler osv osv..som ikke kostet 1 øre. 

Vi må slutte å si at barn i dag forventer så mye og er så bortskjemte..det er tillært, og det er vi som har lært dem det. 

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, Vera skrev:

Jeg reagerer mer på at familien sender ønskeliste til henne..jeg skammer meg på deres vegne..

Jeg hadde også en farmor som sleit skikkelig økonomisk, fordi hun ble enke mens flere av barna hennes enda var veldig små (det fantes overhodet ikke de økonomiske ordningene vi har i dag). Og vi forventet ALDRI gaver av noe slag fra henne, aldri! Jeg har til gode å kjenne skuffelse ifht til at jeg sjelden/aldri fikk gave fra henne! Jeg har dog tusenvis av gode minner fra aktiviteter hun tok oss med på..baking, tur i skauen, mating av fugler osv osv..som ikke kostet 1 øre. 

Vi må slutte å si at barn i dag forventer så mye og er så bortskjemte..det er tillært, og det er vi som har lært dem det. 

Ja,det er tillært,og det er slik det er i mange hjem har jeg inntrykk av.Jeg synes det er rart at de voksne 'barna' ikke forstår hvor trangt det økonomisk er for denne besteforelderen.

Skrevet

Hvem er det som har telefon til 500 kr per måned?! Ingen i min familie, i allefall. Jeg tenker også at økonomisk rådgiving er på sin plass her.

For 300 kr får man faktisk fine julegaver på nettet (lekebutikkene har mange tilbud i løpet av november, og sender direkte til gavemottaker så du slipper dyr porto), eller så er det fine penger å få i en konvolutt som julegave. Det er ikke noe å skamme seg for!

Bli medlem av galluppanelet på nettet og svar på spørsmål gjennom året, så tjener du deg opp temmelig mange kinobilletter som er perfekte å gi i julegaver til både voksne og barn.

Synes det var en temmelig passiv-aggressiv tone i innlegget fra denne minstepensjonisten. De fleste minstepensjonister jeg kjenner er vant til å leve sparsommelig. De finner lure løsninger, handler på salg, og har ikke telefonabonnement til 500 kr per måned. Og det er faktisk lov å spørre familiemedlemmer pent om noen kan være snille å hente/bringe deg hvis de 65 kronene for bussbilletten forsurer dagen din. Men da får du prøve å være hyggelig i juleselskapet, da, og legg bitterheten hjemme.

Anonymkode: 64151...fe1

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenker og at man må bli flinkere til å si ifra. Ja, man føler at det er skamfullt, men det er noe man ikke trenger å føle! 

Hun kunne sagt hvordan det var til barna sine, kunne bedt de hente henne. De kunne latt vær å få gaver selv, og sagt at barna kunne fått rimeligere ting.

Jeg har en mor med dårlig råd, vi henter henne. Vi lar hun selv bestemme hvor mye hun bruker på barna, og barna får ikke skrive dyre ting på listene sine. (Det gjør de ikke til øvrig familie heller). Vi har sagt at vi ikke trenger gaver fra henne, vil heller ha hjelp til matlaging, etc når hun er her. Vi er to voksne og har to normale inntekter. Vi trenger ikke  noe. Men det er viktigere at hun er her og deler julen med oss og barna. Så jeg tenker at her har barna noe å tenker over og kanskje denne dama bør bli flinkere til å fortelle hvordan hun opplever julen til de det gjelder..  

Anonymkode: 16c6e...8a1

• Liker 4
Skrevet

Og vil man at ting skal bli bedre og lettere, må man legge fra seg sårheten og bitterheten. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker og at man må bli flinkere til å si ifra. Ja, man føler at det er skamfullt, men det er noe man ikke trenger å føle! 

Hun kunne sagt hvordan det var til barna sine, kunne bedt de hente henne. De kunne latt vær å få gaver selv, og sagt at barna kunne fått rimeligere ting.

Jeg har en mor med dårlig råd, vi henter henne. Vi lar hun selv bestemme hvor mye hun bruker på barna, og barna får ikke skrive dyre ting på listene sine. (Det gjør de ikke til øvrig familie heller). Vi har sagt at vi ikke trenger gaver fra henne, vil heller ha hjelp til matlaging, etc når hun er her. Vi er to voksne og har to normale inntekter. Vi trenger ikke  noe. Men det er viktigere at hun er her og deler julen med oss og barna. Så jeg tenker at her har barna noe å tenker over og kanskje denne dama bør bli flinkere til å fortelle hvordan hun opplever julen til de det gjelder..  

Ja,enig,som jeg sier i HI, så bør man kanskje være noe mer observante ovenfor besteforeldre med dårlig råd. Lære barna at de ikke skal forvente seg dyre gaver,samt stille opp mer selv.(hente osv). Det er kanskje slik for den eldre garde at de føler på skam i slike sammenhenger,og derfor ikke sier noe.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og vil man at ting skal bli bedre og lettere, må man legge fra seg sårheten og bitterheten. 

Man får det kanskje bedre økonomisk da ja....

Skrevet

I et selskap for mange år siden opplevde jeg at en eldre dame (bestemor til barnet som fylte år) gav en 50-lapp i en konvolutt. Denne damen var enke, minstepensjonist og fikk bostøtte. På den andre siden hadde barnet besteforeldre som var av bedre kår, og av dem fikk barnet 10 tusen i gave denne gangen.

Da barnet pakket opp 50-lappen, så på den og slang den til sides sammen med et oppgitt sukk om "en hel 50-lapp" så jeg den gamle damen krympet seg. Og i bilen tilbake fra selskapet gråt hun (hun satt på med oss).

Kan ikke de som er store i ord forstå hvor vanskelig det faktisk er å "bare legge igjen sårbarheten hjemme" :angry:

Anonymkode: a71dd...cd8

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I et selskap for mange år siden opplevde jeg at en eldre dame (bestemor til barnet som fylte år) gav en 50-lapp i en konvolutt. Denne damen var enke, minstepensjonist og fikk bostøtte. På den andre siden hadde barnet besteforeldre som var av bedre kår, og av dem fikk barnet 10 tusen i gave denne gangen.

Da barnet pakket opp 50-lappen, så på den og slang den til sides sammen med et oppgitt sukk om "en hel 50-lapp" så jeg den gamle damen krympet seg. Og i bilen tilbake fra selskapet gråt hun (hun satt på med oss).

Kan ikke de som er store i ord forstå hvor vanskelig det faktisk er å "bare legge igjen sårbarheten hjemme" :angry:

Anonymkode: a71dd...cd8

Det må ha vært utrolig sårt. Jeg er enig med deg,jeg tror ikke det er så 'enkelt' å være i en slik situasjon,ikke så enkelt som noen her mener.

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
1 time siden, Chantielle skrev:

Jeg så ønskelista til ungene. Og med fire unger og fem barnebarn, blir det noen kroner. 

Gjest Dævendøtte
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her hadde det vært ungen eller foreldrene som hadde grått om jeg hadde sett en sånn oppførsel! 

Skrevet

Det som skurrer hær jo en dårlige kommunikasjonen mellom hun og barna sine. Hvis de virkelig forventer at hun skal kjøpe ny mobil i julegave og slalåmutstyr så er jo det hårreisende. 

Hun kunne jo ha laget ordentlig fine hjemmelagde julegaver om hun for eksempel kan å strikke (de fleste bestemødre kan det.) 

hjemmelagde slalåmsokker? Jeg driver selv med alpin og hadde blitt KJEMPEglad for det. Luer, sjerf osv. 

Barna hennes burde skjønne situasjonen hennes og ikke presse henne slik. Heller fokusere på at hun skal ha muligheten til å feire med de uten å bekymre seg over det økonomiske presset. 

Anonymkode: e598a...a30

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Jeg så ønskelista til ungene. Og med fire unger og fem barnebarn, blir det noen kroner. 

Ok,jeg misforstod deg.

Skrevet
15 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Her hadde det vært ungen eller foreldrene som hadde grått om jeg hadde sett en sånn oppførsel! 

hehe,ja å oppdra andres  barn og barnebarn,attpåtil på julaften,hadde nok vært ekstra populært.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...