Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det som gjør at man har slike vektplatå? Nå har jeg satt fast på 64,2-64,5 i noen uker, og helt plutselig har jeg falt ned til 63,2. Akkurat det samme har skjedd før. Altså i sommer, men så gikk jeg opp til 65 kg på høsten pga sykdom. Gikk da lekende lett å gå ned til ca 64, men så satt jeg fast i 1,5 mnd. På den vekten til jeg nå plutselig gikk ned ett kg i løpet av en uke. 

Vet jo at jeg ikke har mistet ett kg i fett, men at kroppen nok har holdt på en del vann. Men hva er det som gjør at kroppen plutselig slipper tak på det? 

Jeg har ikke bestemt meg for om jeg vil videre ned i vekt. Jeg er høy så trenger absolutt ikke det. Får høre at jeg er i tynneste laget og det er stadig mer krevende å gå ned i vekt jo tynnere jeg er. Kroppens trivselsvekt er 68 kg så har jo allerede tvunget den 5 kg ekstra ned i vekt. Men hvis jeg bestemmer meg for å gå ned til 61-62 kg så er jeg spent på om det blir slike platå da også. 

Anonymkode: 7d60d...5e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er på vei ned til 56-59 etter en graviditet. Satt fast på 63 i over en måned før jeg gikk ned til 61,5 over natten. Har nå vært på 61,5 i to uker. 

Det er mange som kaller dette «whoosh»-effekten. Tanken er at fettcellene fylles opp med vann når fettet forsvinner, og plutselig en dag skylles vannet ut. Forskere er generelt skeptiske til denne tanken, men det er veldig mange som slanker seg som opplever slike platåer. Google whoosh + reddit, så får du mange tråder om dette.

Det er kanskje mest vanlig med lengre platåer hos de som ikke har så mye vekt de skal ned, vi har jo også små marginer når det gjelder kalorier. 

Anonymkode: 996ef...d4f

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er på vei ned til 56-59 etter en graviditet. Satt fast på 63 i over en måned før jeg gikk ned til 61,5 over natten. Har nå vært på 61,5 i to uker. 

Det er mange som kaller dette «whoosh»-effekten. Tanken er at fettcellene fylles opp med vann når fettet forsvinner, og plutselig en dag skylles vannet ut. Forskere er generelt skeptiske til denne tanken, men det er veldig mange som slanker seg som opplever slike platåer. Google whoosh + reddit, så får du mange tråder om dette.

Det er kanskje mest vanlig med lengre platåer hos de som ikke har så mye vekt de skal ned, vi har jo også små marginer når det gjelder kalorier. 

Anonymkode: 996ef...d4f

Okei! Det virker litt logisk på en måte, men rart de ikke har kunnet bevise det da. 

Ja jeg hadde ikke slike platå før da jeg var tyngre en kort periode. Da rant kiloene av fram til jeg nådde 66-65 og og så ble det mer vanskelig. 

Skrevet

Vekt påvirkes av type mat, væskeinntak, hvor mye salt det er i kroppen, søvn, syklus, trening og stress. Derfor kan man droppe over natta. Kan selv variere med 2-3 kg fra morgen til kveld uten å gjøre noe spesielt for det. Kommer helt an på hvordan den dagen har sett ut. 

Whoosh er bare tull! 

Skrevet

Hvorfor prøve å gå ned i vekt når man veier bare 63kg?

Anonymkode: 78f16...e01

Skrevet
6 minutter siden, Marieeeee skrev:

Vekt påvirkes av type mat, væskeinntak, hvor mye salt det er i kroppen, søvn, syklus, trening og stress. Derfor kan man droppe over natta. Kan selv variere med 2-3 kg fra morgen til kveld uten å gjøre noe spesielt for det. Kommer helt an på hvordan den dagen har sett ut. 

Whoosh er bare tull! 

Jo og dette har jeg stålkontroll på. Vet akkurat hvordan svingningene i kroppen min er ut fra hvor mye jeg har spist dagen(e) før, om jeg har vært på do den morgenen. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor prøve å gå ned i vekt når man veier bare 63kg?

Anonymkode: 78f16...e01

Nei si det. Jeg har 21 i BMI så trenger det ikke i seg selv, men jeg trives best med 20 i BMI. Merker det derimot på kroppen at den ikke vil mer ned i vekt i form av slapphet, kraftige blodtrykksfall og slikt så skal helst ikke ned mer. Men har ikke klart å bestemme meg for det enda. Går litt i rykk og napp. Det viktigste var uansett å komme ned til 63 kg igjen da jeg la på meg et par kg i høst. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...