Gå til innhold

Innskriving skole-må barnet være med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kommer ikke gjennom telefonen til skolekontoret. Når det er innskriving på skolen, må barnet da være med? Ser innskrivingen er samtidig som barnet skal på juleteater med barnehagen. Grunnen til at jeg spør, er at vi uansett skal flytte, og barnet ikke skal starte på denne skolen. Tenker derfor ikke det er noe poeng å ta med, dersom det ikke er nødvendig. Vi skal skrive inn barnet her for så å melde flytting til ny skole i ny kommune litt senere. 

Anonymkode: 2b414...db8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis barnet skal på en annen skole må dere vel ta innskriving der?? 

Men uansett, om barnet ikke skal gå på den aktuelle skolen, så trenger det nok ikke å være med, men ring skolen direkte og spør du! Her får du nok ulike svar...

Anonymkode: 7af39...e00

• Liker 3
Skrevet

Vet dere helt sikkert at dere skal flytte og barnet skal gå på en annen skole, er det helt unødvendig å skrive barnet inn på denne skolen. Ring og forklar skolen at dere skal flytte, så trenger verken dere eller barnet å møte. Og, JA, selvfølgelig må barnet vere med på innskriving - det er jo hele poenget.

Anonymkode: 9fff4...2d8

• Liker 3
Skrevet

Du skal vel uansett ikke skrive inn barnet på en skole det ikke skal gå på?

• Liker 1
Skrevet

Vi skulle bare levere inn et underskrevet brev om at vi takket ja til plassen, så det var ikke med barna. De hadde en dag i juni der barna skulle være med å hilse på skolen., mens denne innskrivingen var i januar/februar. Det brevet kunne blitt sendt i posten også. 

Anonymkode: 082a4...8fd

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet dere helt sikkert at dere skal flytte og barnet skal gå på en annen skole, er det helt unødvendig å skrive barnet inn på denne skolen. Ring og forklar skolen at dere skal flytte, så trenger verken dere eller barnet å møte. Og, JA, selvfølgelig må barnet vere med på innskriving - det er jo hele poenget.

Jo, vi har fått beskjed om fra både barnehage og skole, barnet må skrives inn her, da vi ikke flytter før mars. Så melder man flytting. Innskriving i ny bostedskommune har allerede vært. 

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, Teatrica skrev:

Du skal vel uansett ikke skrive inn barnet på en skole det ikke skal gå på?

Vi har fått beskjed om å gjøre det da det er her barnet har folkeregisteret adr helt frem til flytting på våren. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, vi har fått beskjed om fra både barnehage og skole, barnet må skrives inn her, da vi ikke flytter før mars. Så melder man flytting. Innskriving i ny bostedskommune har allerede vært. 

Jøss. Forskjellig praksis skjønner jeg. Vi ga bare beskjed om at barnet vårt ikke skulle starte på nærskolen, men den andre skolen. Hadde dialog med den skolen barnet skulle starte på slik at de visste om oss. 
selvsagt skal du ikke ta barnet ditt vekk fra teaterforestilling for å hilse på en skole det ikke skal gå på.

Skrevet
5 minutter siden, atropos skrev:

Jøss. Forskjellig praksis skjønner jeg. Vi ga bare beskjed om at barnet vårt ikke skulle starte på nærskolen, men den andre skolen. Hadde dialog med den skolen barnet skulle starte på slik at de visste om oss. 
selvsagt skal du ikke ta barnet ditt vekk fra teaterforestilling for å hilse på en skole det ikke skal gå på.

Men var det ulike kommuner?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men var det ulike kommuner?

Ja, vi flyttet over fylkesgrense også.

Skrevet

Det står i brevet til oss at barnet ikke trenger være med.

Anonymkode: 5519c...06a

Skrevet

Ser ut som det er litt forskjellig praksis på dette, jeg får bare prøve ringe skolen igjen senere 😅 

Jeg tenker jo også det er litt unødvendig for barnet å gå glipp av teater han har gledet seg til for å bli med på innskriving når han uansett ikke skal begynne der. 

TS 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ser ut som det er litt forskjellig praksis på dette, jeg får bare prøve ringe skolen igjen senere 😅 

Jeg tenker jo også det er litt unødvendig for barnet å gå glipp av teater han har gledet seg til for å bli med på innskriving når han uansett ikke skal begynne der. 

TS 

Ja, helt sant! 

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres jo latterlig ut, innskriving er kun et brev der man signerer som forelder på at barnet skal starte på skolen. Her var det ikke oppmøte hverken for foreldre eller barn, alt gikk per post. Det er ikke som i gamle dager med manntall og innskriving at man fysisk må vise frem at "joda, jeg har en unge som skal starte på skolen altså" 😛 

Anonymkode: 56e94...05e

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS 

Jeg har aldri hørt om at barn skal være med på innskriving, eller at man må dra noe sted uansett. Så dette må da være noe misforståelser?! Ungen kan jo ikke signere på noe, så hvorfor skal den være med? Dra alene, eller send signert svarbrev i posten. 

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri hørt om at barn skal være med på innskriving, eller at man må dra noe sted uansett. Så dette må da være noe misforståelser?! Ungen kan jo ikke signere på noe, så hvorfor skal den være med? Dra alene, eller send signert svarbrev i posten. 

Det er fysisk innskriving på skolen, med oppgitt klokkeslett og hvor man skal møte, så det varierer tydeligvis. Vi bor i Oslo. Ja jeg tenker jo at det er jeg som skal signere eventuelt, men det står "husk å ta med barnet", så ble usikker på om dette er et krav eller om det er for at barnet skal få hilse på og se skolen eller lignende. 

Skrevet

Innskriving fysisk? Her går alt elektronisk, heldigvis!

Anonymkode: 309ea...745

• Liker 1
Skrevet

Slikt går da elektronisk.

Anonymkode: 90302...05c

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Slikt går da elektronisk.

Anonymkode: 90302...05c

Som jeg har svart mange ganger er det tydeligvis forskjellig praksis 😊

• Liker 2
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har fått beskjed om å gjøre det da det er her barnet har folkeregisteret adr helt frem til flytting på våren. 

Det er vel bare å si at dere går for hjemmeundervisning? 

Anonymkode: bac5a...dd1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...