Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest bestemoren
Skrevet

Vårt kjære barnebarn har vært utsatt for en trafikkulykke som har gjort henne totalt pleietrengende. Foreldrene kjemper for at datteren skal få en best mulig opptrening. Da det pr i dag ikke finnes noe intensivt treningstilbud til barn i Norge, har de bestemt seg for å reise til utlandet. Problemet er at alle utgifter må familien dekke selv. Det er snakk om flere hundre tusen i løpet av et år. (både til behandling og til lønn for de som skal være med i opptreningen).

Vi ønsker derfor å hjelpe dem økonomisk. Vi har et stående tilbud fra diverse butikker på hjemstedet, der vi kan få ting de allikevel skal kaste eller returnere og selge de på feks qxl. Men da det dreier seg om store pengesummer, lurer jeg på om en må skatte for de midlene som kommer inn ? Skal det førest opp som en ekstra inntekt på meg? Er det evt andre ting jeg bør være obs på før jeg setter i gang. Ønsker ikke å være etterpåklok.

Håper noen kan hjelpe. Dersom dere har flere innspill til måter vi kan skaffe penger til hennes opptrening er jeg veldig takknemlig for dette.

Videoannonse
Annonse
Gjest Embla s
Skrevet

For en flott idè, ønsker dere lykke til!

Hvis dere selger deres private ting og løsøre, kan jeg aldri tenke meg at dere må skatte! I allefall ikke hvis det dreier seg om mindre enkeltsummer. Og gaver dere får fra butikker ol er jo deres private ting! Det blir vel det samme som å selge sine møbler og barneting, vil jeg tro?

(merk! detter er bare troing/synsing, jeg vet ikke de faktiske reglene!!)

Hvis datteren gikk på skole, kan dere jo høre med skolen/klassen om de har lyst til å hjelpe til, f.eks. ha en innsamlingsdag på linje med od-dagen, sette opp en forestilling, eller lignende? (kanskje dårlige idèer, men er ikke så kreativ). Det kan hende de syns det er fint å kunne bidra, og det vil kanskje bety endel for barnebarnet ditt også!

Dere kan også sjekke om det finnes noen fond eller legater hun kan søke om. Mulig det er noe som kan passe?

Gjest gjest 0
Skrevet

Man skal vel skatte av gaver med verdi over 10 000 kr. (iallefall pengegaver da) Men hvordan kan skatteetaten finne ut om dere får en og en ting eller mange samlet?

Tror ikke dette blir noe problem jeg for dere trenger ikke skatte av personlige ting dere selger uten høy verdi. Mener å huske at man må sette opp salg av bil og lignende på selvangivelsen men er litt usikker på dette.

Pam

Gjest gjesta
Skrevet

blir heilt rørt eg.. Håpa dokke får samla inn pengar.

det med "od-dag" va jo en kjempeide.

i lokalavisa vår har det av og til vore kronerulling for å kjøpe inn f.eks. heis til sjukeheimen osv. det hadde kanskje vore en ide å få med lokalavisa på et eller anna?

synd om heile familien skal bli økonomisk ruinert for å kunne hjelpe ungen sin som e det einaste rett...

lykke til!

Gjest Anonymous
Skrevet

Hmm.. dette har jeg ikke peiling på. Men jeg tror du lager en spesiell konto som du samler inn pengene på. Da kan du kun bruke pengene til det formål de er ment og da tror jeg ikke du skatter.

Men dette må da noen andre vite bedre en meg..

Gjest bestemoren
Skrevet

Kjære alle sammen

Takk for flotte innspill. Mitt barnebarn har enda ikke begynt på skolen. Det er fremdeles noen år igjen til det. Vi har mange flotte folk rundt oss som gjerne vil hjelpe, heldigvis. Men, som dere sikkert skjønner, vil jeg ikke ende opp med mange ekstra utgiter fordi jeg ikke har undersøkt godt nok på forhånd. Da er vi jo like langt.....

Skrevet

Til bestemoren: Kan du ikke ringe Likningskontoret og legge frem saken for dem.....da vil de kunne geleide deg gjennom alle feller av den art.

Lykke til. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...