Gå til innhold

Hvor er man lærling som helsefagarbeider? Vil ikke på sykehjem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet på sykehjem og i bofellesskap for personer med psykisk utviklingshemning. Hatet å være på sykehjem! Men trivdes godt i boligtjenesten og vil ta utdannelse innenfor dette. Tenker da helsefagarbeider med full opplæring i bedrift (lærling i 4 år) siden jeg bare er ringevikar. Har ikke mulighet til å studere vernepleie.

Men må man være på sykehjem i løpet av læretiden? Eller kan man velge selv? Hvilke andre steder kan man evt være i læretiden? Kan hende jeg var uheldig med sykehjemmet jeg jobbet på men..

Anonymkode: 41e7e...509

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går du på skole en dag i uka og går som praksiskandidat så kan du kun jobbe i bolig.Dog krever det 8500timer ( 5 år i 100% stilling) for å kunne ta fagbrevet. Lærlinger wom har tatt toårig vgs og går to år læretid, må innom sykehjem, boliger og hjemmesykepleien.

Anonymkode: d15c9...8ff

• Liker 2
Skrevet

Som læring må du innom alle typer, også sykehjem. Den slipper du ikke unna. Om dette er så forferdelig egner du deg kanskje ikke?

Anonymkode: 012d9...f55

• Liker 1
Skrevet

Som praksiskandidat kan du jobbe hvor du vil(samle timer). I læretiden har man valgmuligheter. Det er absolutt mulig å velge bort sykehjem; men man skal innom minimum 2 ulike arbeidssteder. Ofte er man innom PU, hjemmesykepleie, sykehus, dagsenter og avlastningsbolig for barn/ungdom.

Anonymkode: 62611...16e

Skrevet

Det kommer an på kommunen du er lærling i. I flere kommuner er lærlingene kun i sykehjem, faktisk. Kommunen jeg bor i er en sånn kommune.

Samboer er utdannet helsefagarbeider, og var kjempeheldig med kommunen han var lærling i. Det første halvåret var han på sykehjem. I andre halvår var han i en bolig for psykisk utviklingshemmede ungdommer (fungerte som et avlastningshjem) og i hjemmetjeneste. Tredje halvår var dagavdeling for psykisk utviklingshemmede voksne, sykehjem og avlastningshjem/bolig for psykisk utviklingshemmede ungdommer, og siste halvår var valgfritt. Han valgte sykehjem. Det er ganske få kommuner som har et så godt utvalg for lærlingene.

Lærekandidatordning er en helt annen historie. Å ta fagbrev gjennom arbeid er fullt mulig! Men da er du avhengig av å ha jobb og en arbeidsgiver som er med på opplegget. Du jobber opp et visst antall timer, går opp til skriftlig eksamen og så opp til fagprøve.

Anonymkode: 3ca23...89b

Skrevet

Dette kommer helt an på kommunen skal være lærling i, det jeg har hørt er at man skal innom somatisk. Skal selv gå ut som lærling snart, og skal på fire forskjellige områder i løpet av de to årene. Jeg skal ikke være på sykehjem, men på en rehabiliteringsavdeling. I tillegg skal jeg også i hjemmetjenesten, rus og psykiatri og bofellesskap for psykisk utviklingshemmede. 

Ei venninne av meg som også skal ut som lærling nå søkte i nabokommunen hvor det er sykehus, og var heldig å få lærlingplass der hvor hun da skal gå hele løpet sitt som lærling på en gastromedisinsk avdeling. Vet ikke hvordan det er på andre kanter av landet, men her er det i hvert fall vanskelig for helsefagarbeidere å få lærlingplass på sykehus, så hun var veldig heldig! 

Så svaret er altså nei, man må ikke være på sykehjem som lærling, og i teorien kan man være lærling alle plasser som man kan jobbe som helsefagarbeider. Men igjen, hvor man får være kommer helt an på din kommune. 

Anonymkode: a4c63...d80

Skrevet

Oslo universitetssykehus har årlig mange lærlinger i helsefagarbeid. 

Anonymkode: f093b...01b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...