AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #1 Skrevet 1. desember 2019 Jeg er veldig oppgitt og trenger å ventilerer. I min bedrift jobber både ufaglærte og høyt utdannede mennesker side om side. Dette synes jeg fungerer fint fordi vi har ulike arbeidsoppgaver og ansvarsområder og alle er viktige for å få hverdagen til å gå rundt og vi har hyppige møter hvor alle er med og alle blir hørt. Men så er det to ufaglærte som har jobbet i bedriften i flere år som har begynt å snakke negativt om alle som har utdannelse. Alt er feil, alt er urettferdig og alle med utdannelse tror visst de er noe. Jeg synes all negativiteten tærer på, særlig siden jeg er en av disse med høy utdannelse og jeg aldri har følt på at jeg skulle være viktigere enn andre. Alt skal pirkes på, alt skal snakkes om i negativ forstand, men helst bak ryggen til den de er misfornøyde med denne måneden. Kjenner at jeg mister lysten til å jobbe i en jobb jeg egentlig trives godt i og forstår ikke hva som er galt. Noen gå her føles det ut som om det det bunner ut i er sjalusi og misunnelse fordi jeg har større ansvar og høyere lønn. Noen som opplever det samme på sin arbeidsplass som har råd å komme med? Anonymkode: 67cc8...347
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #2 Skrevet 1. desember 2019 Har du hørt at de har snakket om deg? Enten overhørt det eller blitt fortalt av andre? I så fall synes jeg du kan si til dem at dersom de har noe de er misfornøyd med deg for, så vil du gjerne ha direkte beskjed så du kan endre deg, i stedet for å bli baksnakket. Ellers bør dere gi beskjed til leder om at det er en ukultur med baksnakking og negativ stemning som går på roller, kompetanse, lønn osv. Det er lederen sin jobb å ta tak i det. Anonymkode: c6fc6...aaa 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #3 Skrevet 2. desember 2019 Ja, har blitt fortalt det av andre. Leder er på saken, men det er ganske vanskelig å si opp noen i min bransje uten håndfaste bevis. De som har fortalt det til meg er livredde for å gå imot vedkommende. Har også tatt det opp med de det gjelder, men de står å lyver meg opp i ansiktet og er sååååååå blide og "hyggelige" og alt er bra. Vi har et stort prosjekt sammen som vi må samarbeide om i en tid fremover også. Anonymkode: 67cc8...347
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #4 Skrevet 2. desember 2019 Ingen som har erfaringer med slike kollegaer? Anonymkode: 67cc8...347
pautina Skrevet 2. desember 2019 #5 Skrevet 2. desember 2019 Dette er helt vanlig i industribedrifter, vi har hatt så mange kulturforbedringsprosjekter uten at det hjelper, tror det bare er sånn det alltid er, noen duster med utdanning som tror de er viktige bare pga det og noen duster på gulvet som er for preget av livets harde skole....finner du løsningen på dette kan du bli steinrik! Da kan du selge løsningen til sånn ca alle bedrifter som har en utdannet kontorstab og et relativt ufaglært "gulv"...
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #6 Skrevet 2. desember 2019 Jeg føler mye det samme. Jeg er en av de med høy utdannelse og mye ansvar i bedriften. Da blir man enkelt «mål» for slike kommentarer dessverre. Føler også på at alt jeg gjør er feil og det er mye «pirking» på uviktige ting. For all del, jeg gjør også feil - men det er liksom en kultur det det nesten er obligatorisk å ha noe imot de som har mye utdannelse og ansvar. Baksnakking er så klart ikke greit, men av erfaring er det vanskelig å få bukt med det. Det blir liksom bare ord mot ord, og folk er gjerne redde for å legge seg ut med dem som baksnakker. Og sier man i fra om at noe ikke var hyggelig sagt (som sies til deg), da er det alltid en selv som misforsto osv. Anonymkode: 3b345...25d
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #7 Skrevet 2. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg føler mye det samme. Jeg er en av de med høy utdannelse og mye ansvar i bedriften. Da blir man enkelt «mål» for slike kommentarer dessverre. Føler også på at alt jeg gjør er feil og det er mye «pirking» på uviktige ting. For all del, jeg gjør også feil - men det er liksom en kultur det det nesten er obligatorisk å ha noe imot de som har mye utdannelse og ansvar. Baksnakking er så klart ikke greit, men av erfaring er det vanskelig å få bukt med det. Det blir liksom bare ord mot ord, og folk er gjerne redde for å legge seg ut med dem som baksnakker. Og sier man i fra om at noe ikke var hyggelig sagt (som sies til deg), da er det alltid en selv som misforsto osv. Anonymkode: 3b345...25d Ja, det er akkurat slik det føles! Anonymkode: 67cc8...347
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #8 Skrevet 2. desember 2019 1 time siden, pautina skrev: Dette er helt vanlig i industribedrifter, vi har hatt så mange kulturforbedringsprosjekter uten at det hjelper, tror det bare er sånn det alltid er, noen duster med utdanning som tror de er viktige bare pga det og noen duster på gulvet som er for preget av livets harde skole....finner du løsningen på dette kan du bli steinrik! Da kan du selge løsningen til sånn ca alle bedrifter som har en utdannet kontorstab og et relativt ufaglært "gulv"... Hehe..Der har man en forretningsidé! Men ok. Får bare godta at det er slik😑 Anonymkode: 67cc8...347
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #9 Skrevet 2. desember 2019 Ja, jeg jobber i en kommune der jeg er den eneste med høyere utdanning på min avdeling. Alle andre er 60+ og jobbet seg til arbeidserfaring etter grunnskolen (slik fungerer det ikke i dag dessverre). De har kommentert ofte at «hvor ofte har du behov for det du lærte på baaaacheloren din?» de sier det litt spydig, men tenker samtidig at de er litt bitter. Jeg tjener litt mer, men det er fordi jeg er medlem av en sterkere fagforening som har hjulpet meg i lønnsforhandlinger. I fagforeningen min må man ha en master for å være medlem. Har sagt rett ut til dem alle sammen at de aldri ville fått jobbene sine i dag hvis de hadde vært like gamle som meg (28 år) fordi de har kun VGS. I offentlig sektor i dag gjelder best kvalifisert prinsipp, og tenker at det skal godt gjøres å fravike fra det formelle kravet der. Hun ene prøvde å søke ny jobb i staten, men fikk avslag pga manglende formell kompetanse. Dette er snakk om en dame som har 30 års erfaring! Jeg rister det bare av meg og tenker mitt. Om et generasjonsskifte har sikkert alle i den avdelingen både bachelor og master vil jeg tro. Anonymkode: a9e36...740
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #10 Skrevet 2. desember 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg jobber i en kommune der jeg er den eneste med høyere utdanning på min avdeling. Alle andre er 60+ og jobbet seg til arbeidserfaring etter grunnskolen (slik fungerer det ikke i dag dessverre). De har kommentert ofte at «hvor ofte har du behov for det du lærte på baaaacheloren din?» de sier det litt spydig, men tenker samtidig at de er litt bitter. Jeg tjener litt mer, men det er fordi jeg er medlem av en sterkere fagforening som har hjulpet meg i lønnsforhandlinger. I fagforeningen min må man ha en master for å være medlem. Har sagt rett ut til dem alle sammen at de aldri ville fått jobbene sine i dag hvis de hadde vært like gamle som meg (28 år) fordi de har kun VGS. I offentlig sektor i dag gjelder best kvalifisert prinsipp, og tenker at det skal godt gjøres å fravike fra det formelle kravet der. Hun ene prøvde å søke ny jobb i staten, men fikk avslag pga manglende formell kompetanse. Dette er snakk om en dame som har 30 års erfaring! Jeg rister det bare av meg og tenker mitt. Om et generasjonsskifte har sikkert alle i den avdelingen både bachelor og master vil jeg tro. Anonymkode: a9e36...740 Er nok også andre ting enn bare manglende formell kompetanse hvis man ikke får en annen jobb etter 30 år, som f. eks. at man har fått dårlige referanser, eller rett og slett at man har jobbet på samme sted i 20+ år (noe som kan indikere at man ikke er så villig til å ta nye utfordringer, litt avhengig av hva man jobber med). Alder er jo også en faktor, og når man har bikket 30 års erfaring, så er de fleste etterhvert i sin siste fase i arbeidslivet (som medfører høyere risiko for fravær/sykdom/frafall). Arbeidsgivere vet dette, og skylder som regel på noe annet når de kan (f. eks. manglende formell kompetanse) siden man ikke kan si at det er på grunn av alder. Anonymkode: 5a78b...84f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå