AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #1 Skrevet 1. desember 2019 Jeg tror jeg blir gal. Uten å gå alt for mye inn på detaljer så har vi et barn på 3 år som sliter mer ernæring. På det nivået at barnet er under 1procentilen for vekt, har forsinket høydevekst, er under oppfølging av 3 ulike spesialister og får oppfølging av ernæringsfysiolog. Besteforeldrene vet alt dette og at vi jobber intenst hjemme med å unngå spiseforstyrrelser, som barnet er godt på vei mot. Det er en fysiologisk årsak til at det er vanskelig og/eller vondt å spise i perioder. Blir situasjonen verre enn nå, snakkes det om å legge inn sonde. Vi har sammen med spesialister blitt enig om å gi minst mulig oppmerksomhet og press rundt spisebordet. Barnet får spise akkurat det det ønsker uten begrensinger til det er tomt. Her er det førte vi får problemer dersom vi spiser med besteforeldrene. Uten unntak får barnet kommentarer som: "Ikke ta alt", "spis opp det på tallerkenen før du tar mer", "Du kan ikke bare spise *****, spis opp alt på tallerkenen før du får mer". Jeg blir GAL! Vi har gjentatte ganger bedt om at slike ting ikke skal kommenteres, alle kalorier teller. Vi driter i om barnet spiser bare pomfri eller sopp til middag. Ja barnet kan til og med få is til dessert selv om ikke middagen ble spist, eller smør i skål for den slags skyld. Alltid skal bestemor eller bestefar kommentere at det fikk aldri deres barn lov til. Hvordan får i dem til å forstå alvoret? Vi har nesten stoppet å besøke dem eller spise med dem. Før spiste vi sammen nesten hver uke. Nå treffes vi kanskje hver andre mnd. Det er fryktelig dumt både for dem og barnet som egentlig elsker å besøke dem... Anonymkode: 5e811...8c2 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #2 Skrevet 1. desember 2019 Kanskje dere skal ta dem med tilspesialist ol neste gang dere skal dit slik at de får skikkelig informasjon fra helsepersonell. Sånn som ‘pårørendesamtale’. Kanskje de forstår alvoret bedre. Anonymkode: edab9...d20 16
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #3 Skrevet 1. desember 2019 Si at middager med dem må opphøre hvis de ikke forstår alvoret Anonymkode: cf33a...4b7 11
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #4 Skrevet 2. desember 2019 Da hadde jeg kuttet ut middagene sammen med dem. Anonymkode: 76b75...c42 8
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #5 Skrevet 2. desember 2019 Da hadde jeg sluttet å reise på besøk, så fikk de heller komme til meg. Hos meg hadde måltider blitt servert i to rom, så besteforeldre og barn ikke spiste sammen. Så kunne man heller hatt tiden mellom måltider sammen. Anonymkode: 4ce60...688 5
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #6 Skrevet 2. desember 2019 Få helsepersonale til å forklare for dem. Besteforeldre hører ikke på sine egne barn, det blir bare gnål. Anonymkode: c917f...d7a 4
Gjest Lama_Drama Skrevet 2. desember 2019 #7 Skrevet 2. desember 2019 Jeg hadde satt hardt mot hardt, ingen middag med besteforeldrene før de forsto alvoret.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #8 Skrevet 2. desember 2019 Til og med ungen våres som måte ha en gastroskopi fortsatt besteforeldre med den evig mat mas. Tid å sette de ned alene og si at nå holder det og du skal HØRE hva vi sier nå for alltid. Om du vil at vi skal være sammen med måltider skal dere slutter å kommentere ellers blir det mye mindre besøk fremover. Våres var alltid i under 3% frem til han ble ungdom da han falt totalt av kurven. Ble MYE sykehuset besøk og fokusering på mat deretter. Veldig slitsomt og stressende. Hvis jeg kan spørre deg - er det en fysisk diagnose enda? Vanskelig når de er så små fordi de klarer ikke å forklare det er vondt å spise - men når våres endelig kunne fortelle oss litt mer kunne han forklare mye bedre hvordan det var. Her gikk det mye bedre med mange små måltider utover dagen og mange proteinrik, velsmakende fett smoothies lagd med fløte osv. Anonymkode: c42c7...675 4
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #9 Skrevet 2. desember 2019 I den kritiske perioden dere er i nå hadde jeg ikke spist sammen med de. Her må barnet være i fokus og besteforeldrene ødelegger. Anonymkode: 9e981...7fc 5
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #10 Skrevet 2. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Til og med ungen våres som måte ha en gastroskopi fortsatt besteforeldre med den evig mat mas. Tid å sette de ned alene og si at nå holder det og du skal HØRE hva vi sier nå for alltid. Om du vil at vi skal være sammen med måltider skal dere slutter å kommentere ellers blir det mye mindre besøk fremover. Våres var alltid i under 3% frem til han ble ungdom da han falt totalt av kurven. Ble MYE sykehuset besøk og fokusering på mat deretter. Veldig slitsomt og stressende. Hvis jeg kan spørre deg - er det en fysisk diagnose enda? Vanskelig når de er så små fordi de klarer ikke å forklare det er vondt å spise - men når våres endelig kunne fortelle oss litt mer kunne han forklare mye bedre hvordan det var. Her gikk det mye bedre med mange små måltider utover dagen og mange proteinrik, velsmakende fett smoothies lagd med fløte osv. Anonymkode: c42c7...675 Diagnosen er enda litt usikker, men vi har fått en. I praksis betyr det at barnet får symptomer lik en skikkelig kraftig halsbetennelse 1 uke hver eneste mnd, sammen med feber og vondt i kroppen. Denne uken spiser ikke barnet, det går bare i drikke og kanskje litt is hvis vi er heldig. Mandlene blir så hoven at det knapt er åpning bak i halsen. Uke 2 etter sykdom spiser barnet sakte men sikkert litt mer mat, men ikke mye. Uke 3 enda litt mer. uke 4 så spiser barnet det vi antar er "normalt" for alderen. Så kommer en ny uke og det er påan igjen. Noe av problemet tror jeg at besteforeldrene gjerne ser barnet i gode perioder, når de da treffer på uke 2 eller 3, tror de at barnet gjør seg til eller er vanskelig. Vi jobber mot å få barnet opp i vekt, slik at vi kan ta mandlene, noe som forhåpentligvis hjelper. Men så vidt jeg har forstått er det krangel mellom leger på sykehuset om det er forsvarlig på grunn av vekten. Uten å gå for mye inn på detaljer så veide altså barnet vårt rundt 9 kg rett før 3års dagen.... Det finnes flere 6 mnd gamle babyer som veier mer liksom 😣 TS Anonymkode: 5e811...8c2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #11 Skrevet 2. desember 2019 Du starter med å ta en skikkelig alvorsprat. Alene med foreldrene dine. Der du er tydelig på 1) hvilken skade det gjør medisinsk 2) hvilken skade det gjør for samvær og relasjonen. Glipper de gir du tydelig og klar beskjed om at det ikke er greit. Fortsetter de der og da fjerner du deg selv og barnet fra situasjonen. Når du fortsatt ikke gjennom kutter du alt av samvær der mat er et element. Med tydelig beskjed om hvorfor. Anonymkode: 2a134...937 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå