Gå til innhold

Noen som har erfaring med språkforstyrrelser hos barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å holde det kort:

Har et barn på 2 år, 3 mnd.

H*n spiser kanskje 15 ord til sammen.  Vann, den, voff, der,...og sånne korte ord.  H*n er ofte frustrert og roper ord som "dei dei dei" mange ganger.

H*n har stor forståelse og er god på kroppsspråk, men det virker som h*n overhode ikke klarer å uttale ting. Når jeg sier,  kan du si "smokk" eller " saus" så svarer barnet "dei" "beh" og ord som overhode ikke ligner. Barn på over 2 år bør kunne etterligne lyder vi lager til en viss grad? 

Jeg vet det finnes en utviklingsforstyrrelse der barnet ikke hører sin egen uttale. Noen som har erfaring. 

Barnet er ikke autist og har ikke dårlig hørsel! Dette er jeg sikker på, så ingen vits å diskutere dette. 

Noen med erfaring?

Anonymkode: 9eaac...0f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Snakk med barnehagen og uttrykk din bekymring. 

2. Henvis til PPT. 

Det finnes flere språkvansker barn kan ha, og likså greit å finne ut av det fort for å sette inn riktige tiltak så fort som mulig.

Skrevet
7 minutter siden, PepsiFlax skrev:

1. Snakk med barnehagen og uttrykk din bekymring. 

2. Henvis til PPT. 

Det finnes flere språkvansker barn kan ha, og likså greit å finne ut av det fort for å sette inn riktige tiltak så fort som mulig.

Ja dette er greit. 

I mellomtiden lurer jeg på andre folks erfaringer 

Anonymkode: 9eaac...0f4

Skrevet

Begge mine har vært treige med å snakke. Eldste løsnet det like før 4 årsdagen, før det hadde han eget språk. I dag er han en usedvanlig flink 8 åring. Han andre testet vi da det ikke var bedre da han fylte 4. Han hadde da godt ordforråd, men sa mange lyder feil. Han fikk da trening med spesialpedagog i barnehagen og vi fikk spill med hjem så vi kunne øve hjemme. Det hjalp. Nå blir han snart 6. Alle lyder bortsett fra t er på plass. 

Anonymkode: 6381d...7dd

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Begge mine har vært treige med å snakke. Eldste løsnet det like før 4 årsdagen, før det hadde han eget språk. I dag er han en usedvanlig flink 8 åring. Han andre testet vi da det ikke var bedre da han fylte 4. Han hadde da godt ordforråd, men sa mange lyder feil. Han fikk da trening med spesialpedagog i barnehagen og vi fikk spill med hjem så vi kunne øve hjemme. Det hjalp. Nå blir han snart 6. Alle lyder bortsett fra t er på plass. 

R er ikke på plass. T kan han

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...