Gå til innhold

Informere om sykdom som kan innvirke på studiet? Vanlig eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har en kronisk sykdom som jeg lever fint med akkurat nå, men er noe som kommer og går og som kan muligens innvirke på studiene og annet i forhold til skolen. Har ikke tilrettelegging eller noe, så bare lurer på om det er vanlig å informere lærer eller andre om sykdommen i slike tilfeller? Er det noen regler rundt dette? Må man/ er det valgfritt? Tenker at for meg er det kanskje like greit å ikke si noe ettersom det ikke spiller noen rolle for skolen hvorfor man er borte fra  det obligatoriske? 

Hva tenker dere?

Anonymkode: 9a9ac...138

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man trenger ikke informere om sykdommer

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil fraråde det på det sterkeste. Jeg opplyste Treider om min sykdom og ble nektet å begynne om igjen innen to år som var min rett uten legerklæring

Skrevet

Med mindre du har risiko for plutselig hjertestans, så trenger du ikke si noe som helst.

Anonymkode: 4fc0a...8ba

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil gjerne vite det hvis det er noe jeg kan gjøre for å tilrettelegge for deg.  Det er også greit å vite det hvis du f.eks har en sykdom eller tilstand som gjør at du kan bli akutt syk, og hvis det at jeg vet hva som feiler deg kan gjøre det lettere for meg å evt redde livet ditt/gjøre de riktige tingene. 

Men ellers har jeg ikke noe behov for å vite noe om helsa di. Uansett er det du som velger hva du ønsker å dele. Jeg opplever at studentene mine deler ganske mye om helsa si, ofte mer enn jeg trenger å vite. 

Ansatt på universitet (vitenskapelig ansatt med undervisning)

Anonymkode: fbf10...e8e

• Liker 2
Skrevet

Hvis det er noen form for tilrettelegging som skal til for at du kan slippe å få fravær fra obligatoriske ting, så bør du informere om det. Det samme hvis du kan komme til å få en eller annen form for akutte anfall i en studiesituasjon. 

Ellers: si fra dersom det blir nødvendig. Jeg regner med at studiestedet har nærmere bestemmelser om studenter har noen form for informasjonsplikt i så måte. De har i alle fall bestemmelser om tilrettelegging. 

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Hvis ikke du trenger noen form for tilrettelegging ville jeg ikke sagt noe, i alle fall ikke "offentlig" (til hele kullet). Men du kan jo vurdere å fortelle det til dem du jobber mest sammen med, f.eks. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...