Gå til innhold

Katten min nekter å komme inn (redd for kjæresten min), det er iskaldt ute..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger virkelig noen råd og tips her. Har en katt som er veldig forsiktig av seg, og som dessverre ikke takler når jeg får besøk. Han styrter ut døren som om det skulle stått om livet og blir ute til besøket har reist. Nå har jeg hatt kjæresten min på besøk i helgen og hadde håpet det skulle fungere, men historien gjentok seg selv da katten fløy ut døren i det han kom - og har holdt seg ute i det kalde været (-12 til -14 grader hele tida). Denne katten er normalt ikke glad i vinter i det hele tatt, så jeg vil tro han fryser en del mens han er ute, men uansett hvor mye jeg kaller og lokker så er han urokkelig på valget om å bli ute. Kjæresten min dro tidlig idag og jeg så frem til å ENDELIG få tatt inn pusen, men han er fortsatt for skeptisk til å komme inn.. han står ved døren og "klagemjauer", så jeg vet han veldig gjerne vil hjem - men når jeg åpner så nekter han å sette potene innenfor dørterskelen. Jeg synes dette er veldig leit og lurer på hva jeg bør gjøre? Han kan ikke ha det godt der han går ute og streifer i kulda.. det er SÅ ulikt ham å ville være ute så mye som en halvtime i dette været..og nå har han vært borte i over 2 døgn :(

Anonymkode: 525b7...69e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lokk han med snop og bær han inn. 

Anonymkode: bc719...65d

• Liker 3
Skrevet

Her må du bruke tid på å venne katten til kjæresten din.

Ikke gi katten muligheten til å løpe ut ytterdøren, steng den inne på badet feks neste gang typen skal komme.

Så kjøper du masse whiskas og dreamies som han får gitt den. 

Anonymkode: 4134d...01f

• Liker 13
Skrevet

Takk for tips begge to. Har ikke sett ham mer ikveld (vært ute og sett etter ham), men regner med han titter innom igjen i morgen. Da skal jeg forsøke å komme nære nok til at jeg får båret ham inn. Håper han etterhvert vil kunne håndtere besøk på en annen måte. Det er leit å se at han er så engstelig av seg.

Neste gang jeg får besøk skal jeg ta deres råd om å ikke gi ham muligheten til å løpe ut. Jeg har prøvd det ved et par anledninger tidligere, men alltid gitt etter etterhvert fordi han får helt panikk og står ved ytterdøren og "roper" frem til jeg åpner den for ham.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvis katten nekter å komme inn så er du nødt til å gi den et trygt sted å være utendørs. Lag en isolert kasse med masse pledd inni, og gjerne også en varmeovn i taket, som den kan krype inn i når det blir for ille. Katter er ørkendyr og er ikke laget for å tåle norsk vinter. Den kommer til å få frostskader på nese og ører, noe som gir fryktelig vonde og permanente sår/skader. 

Endret av moonflower__
  • Liker 12
Skrevet

Takk for råd og tips. Jeg har fra før laget en hule til ham som står på balkongen. Den har ull både i bunnen, vegger og tak. Men nå som jeg har hatt besøk har han vært så redd at han ikke engang har turt å være på balkongen :( 

Han kom inn nå for kort tid siden. Jeg vurderer en sjekk hos veterinær da han rister på hodet og nyser litt. Kan ikke se noen skader, og han spiser normalt. Han går en del frem og tilbake, og har foreløpig ikke klart å finne roen. Han mjauer også mer enn normalt. Har ringt veterinær og skal se an et par timer. I og med at han er så engstelig av seg, er et veterinærbesøk traumatiserende for ham, og de ville jeg skulle se an slik at han ikke utsettes for det unødig nå som han endelig har kommet inn døren her.

• Liker 1
Skrevet

Håper jeg ikke blir misforstått nå, men må bare spørre - men en katt som er så redd for fremmede mennesker - har den i det hele tatt det godt? Du har vel besøk av og til, av og til må man til veterinær og så videre... Har han alltid vært sånn? Har du hatt han lenge? 

Her må det hvert fall mye innsats til, slik at han ikke er redd for kjæresten din! For slik kan dere jo ikke ha det ☺️

Anonymkode: 3d561...5e6

• Liker 3
Skrevet

Når jeg vil at pusen min skal "bli kjent" med noen, så gir jeg alltid godisboksen til den personen som får gitt han noen godbiter. Da er ikke pus vondt å be :P Det er vel ikke nødvendig å si at han forguder kjæresten min? Som for øvrig er veldig glad i dyr, men er også veldig svak for katten min 😄 

Jeg ville prøvd som andre her sier. Lukk han inne og få kjæresten din til å lokke med noe godt. Over tid skal du nok se at pus vender seg til kjæresten din ❤️ Bare ikke slipp han ut når kjæresten din er der! Han overlever det, selv om det er mye stress. 

Dessuten, om han er mye ute, gjør som en annen sier om å lage et utehus til katten din.

Anonymkode: 51e88...502

• Liker 1
Skrevet

Jeg har spurt meg selv samme spørsmål mange ganger, så forstår at du lurer på om en så forsiktig katt har det godt. Jeg tror han har et godt liv, gitt at han opplever få endringer i sine vante omgivelser og rutiner. Han virker mye tryggere ute enn han er inne. Selv meg blir han skremt av inne om jeg ikke beveger meg forsiktig nok, eller om jeg holder på med noe (selv i andre rom enn der han oppholder seg). Jeg har jo levd med ham i mange år nå (han er 7), så jeg har vent meg til hva han tåler og ikke tåler, og gjør mitt beste for å gjøre det lettest mulig for ham. Men det skal få endringer til før han reagerer. Jeg har hatt ham hele livet men synes han var noe bedre for noen år siden. Jeg har ikke hatt noen episoder som jeg kan tenke meg har forverret situasjonen, men har spurt meg selv mange ganger hvorfor han er så redd av seg. 

Å holde ham inne under besøk, slik at han forhåpentligvis kan erfare, og (med tiden) venne seg til at ingenting skummelt skjer selv om det er andre her skal jeg prøve. 

Akkurat nå virker han fornøyd. Han har vasket seg og ligger ved siden av meg og maler. Han rister ingenting i hodet når han ligger, men han gjør det fremdeles litt når han står/sitter. Blir veterinær på ham om det fortsetter, ellers er det bare veldig godt at han endelig har kommet inn ❤️

Takk igjen til alle som har engasjert seg!

• Liker 1
Skrevet

Mine katter har også helt angst for fremmede. Løper som ville hester i alle retninger bare venner kommer på besøk. 

Men vi har funnet ut at det beste for kattene er om de blir ignorert. Ingen blikkontakt (meget viktig, da blikkontakt fremstår som truende mellom fremmede), ikke snu kroppen mot de, ikke gå mot osv.

Etter en stund kommer kattene og vil hilse selv, og da vil de gjerne stryke seg opp mot beina deres og sitte sammen med de osv. 

Hvordan er kroppspråket til kjæresten din? Kanskje han skremmer katten mwd væremåten sin? Mine katter syns at høye, store, menn er mest skumle. Særlig om de eldre og stive til beins osv. Ser sikkert ut som store beist for en liten katt, haha.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...