AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #1 Skrevet 1. desember 2019 Jeg har bare vært ansatt hos vedkommende i kort tid, men hun har en atferd som er vanskelig å forholde seg til. Kan få veldig rause tilbakemeldinger i det ene øyeblikket, mens hun i det andre øyeblikket kan skjelle meg ut eller si ting til meg som jeg oppfatter som vanskelige å håndtere. Det er dessverre flest vanskelige opplevelser, men jeg vet aldri på forhånd hvor jeg har henne. jeg forstår rett og slett ikke reaksjonsmønsteret til vedkommende. Jeg gjorde en tabbe på jobb, men lederen min tok det helt fint, hjalp meg å rydde opp og sa at jeg ikke skulle bekymre meg mer for saken. Samtidig kan vedkommende hisse seg voldsomt opp over småting, og tolker meg stadig i verste mening. Jeg kan få kjeft for helt ubetydelige ting, at hun fikk høre at jeg hadde tørket raskt over bordet på lunsjrommet i lunsjen fordi det ble søl på bordet («det er renholdernes jobb, hvordan mener du at jeg skal forholde meg til noen som har så dårlig rolleforståelse?!»). Vi er få ansatte, og har et privat lunsjrom som ikke er tilgjengelig for klienter eller lignende. Hun kan også si ting som «det må være noe helt galt med deg» helt plutselig, uten at jeg skjønner foranledningen. Jeg spurte om jeg kunne komme en time senere en dag for å ta med hunden min til veterinæren, ettersom jeg ikke hadde noen møter den dagen og sliter med å få logistikken til å gå opp. Foreslår selvfølgelig å jobbe en time lenger en av de andre ukedagene, for å kompensere. Har også forståelse for at arbeidsgiver kan si nei, men ikke at hun skulle si at «dette hørtes usannsynlig ut» og spurte om jeg «var sikker på at jeg hadde hund». Det kan også være at hun ikke liker ting jeg driver med utenfor arbeidstid, og stadig kommenterer dette (helt nøytrale ting, tenk korleder eller oppmann i idrettslaget - ikke noe som går utover arbeidet mitt eller stiller arbeidsgiver i et dårlig lys). Jeg vet at det ikke er pent å spekulere i andres psykiske helse, og heller ikke i eventuelle diagnoser. Men i mitt tilfelle er dette snart det eneste som kan forklare hva som foregår, og jeg ønsker virkelig å forstå vedkommende slik at det blir lettere for oss å jobbe sammen. Bekymrer meg for om hun egentlig har det helt bra, og for om jeg gjør eller sier noe som gjør det verre. Fordi hun kan være smørblid i ett øyeblikk og hisse seg opp og si sårende ting i det neste, begynner jeg å mistenke bipolar lidelse. Beskjedene jeg får fra lederen min er tildels veldig motstridende, så det er vanskelig å tilpasse seg. Jeg gruer meg til å gå på jobb, og sover dårlig om natta. Er redd for at jeg har sagt eller gjort noe som utløser disse reaksjonene, men som jeg ikke oppfatter selv. Jeg får aldri helt klarhet i det. Vedkommende oppfatter «alt» som kritikk, så det er vanskelig å finne en måte å ta opp dette på. Vet at jeg selvfølgelig ikke er ansvarlig for de personlige problemer min leder måtte ha, men jeg må få dette til å fungere på jobb. Er det noen som har noen tips? Anonymkode: 08c39...884 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #2 Skrevet 1. desember 2019 Hun høres absolutt ikke frisk ut! Finnes det en HR enhet du kan kontakte? Eller verneombud? Evt din leders leder? Du må skrive ned alle episoder med dato og sted, evt vitner. Ta vare på alt skriftlig som feks e-poster og SMS. Anonymkode: d4f6c...1be 10
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #3 Skrevet 1. desember 2019 Innlegget over er skrevet med tungt hjerte, men jeg sliter virkelig med å håndtere arbeidshverdagen min. Dersom vi begge står i kø på kopirommet og jeg sier noe alá: «Du var visst i møte i lunsjen, men Gunhild hadde med seg kake i dag. Det står fortsatt noen biter i kjøleskapet, om du vil ha». Da kan hun si noe slikt som: «Tror du ikke at jeg klarer å holde oversikt over hva som foregår på min egen arbeidsplass? Hvorfor sladrer du om kollegaene dine til meg?». Forstår virkelig ikke reaksjonsmønsteret hennes, synes at hun hele tiden svarer på noe helt annet enn det jeg sier. Anonymkode: 08c39...884 8
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #5 Skrevet 1. desember 2019 Håpløst å forholde seg til. Men det er nok ikke bipolar. Anonymkode: 3c94d...31e 14
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #6 Skrevet 1. desember 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun høres absolutt ikke frisk ut! Finnes det en HR enhet du kan kontakte? Eller verneombud? Evt din leders leder? Du må skrive ned alle episoder med dato og sted, evt vitner. Ta vare på alt skriftlig som feks e-poster og SMS. Anonymkode: d4f6c...1be Takk for svar! Vil ikke risikere at arbeidshverdagen min blir enda verre, og er redd for at jeg ikke blir trodd dersom jeg kontakter HR sentralt (vi er en liten filial i en stor bedrift). Vil heller ikke skade karrieren til lederen min dersom dette er en forbigående tilstand. Samtidig er jeg redd for at hun sliter med noe som hun ikke får hjelp med - så kanskje HR er en god idé? Alt skriftlig er helt eksemplarisk, kan sende henne et spørsmål på e-post og få et hyggelig svar, og så ringer hun meg rett etterpå og forteller at hun synes at spørsmålet var dumt og unødvendig. Dersom man bare ser på skriftlig kommunikasjon er alt på stell, men muntlig blir det sagt mye jeg reagerer på. Anonymkode: 08c39...884
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #7 Skrevet 1. desember 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Innlegget over er skrevet med tungt hjerte, men jeg sliter virkelig med å håndtere arbeidshverdagen min. Dersom vi begge står i kø på kopirommet og jeg sier noe alá: «Du var visst i møte i lunsjen, men Gunhild hadde med seg kake i dag. Det står fortsatt noen biter i kjøleskapet, om du vil ha». Da kan hun si noe slikt som: «Tror du ikke at jeg klarer å holde oversikt over hva som foregår på min egen arbeidsplass? Hvorfor sladrer du om kollegaene dine til meg?». Forstår virkelig ikke reaksjonsmønsteret hennes, synes at hun hele tiden svarer på noe helt annet enn det jeg sier. Anonymkode: 08c39...884 Hun høres ekstremt stressa ut. Oppfører seg som er jaget dyr. Angrep er beste forsvar, selv om du ikke angriper henne virker det som at hun føler du angriper henne. Anonymkode: 3340d...5c1 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #8 Skrevet 1. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hun høres ekstremt stressa ut. Oppfører seg som er jaget dyr. Angrep er beste forsvar, selv om du ikke angriper henne virker det som at hun føler du angriper henne. Anonymkode: 3340d...5c1 Hun blir sikkert sykemeldt for utbrenthet snart. men du kan jo ikke ha det sånn. Anonymkode: 3340d...5c1 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #9 Skrevet 1. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Håpløst å forholde seg til. Men det er nok ikke bipolar. Anonymkode: 3c94d...31e Aner ingenting om diagnoser, det kan hende at jeg er helt på villspor. Vil så veldig gjerne finne en forklaring på hva som foregår, slik at jeg kan lage meg en strategi for å forholde meg til dette. Mannen min sier at jeg har endret meg, og han er redd for at jeg blir syk ettersom jeg ligger våken om natta og engster meg for jobb. Anonymkode: 08c39...884 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #10 Skrevet 1. desember 2019 Du kan vel ikke være alene om å oppleve sjefen sånn om hun er så ustabil som du legger det frem som her. Anonymkode: b9690...73e 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #11 Skrevet 1. desember 2019 5 minutter siden, Maestro skrev: Høres ut som min gamle sjef. Fant du noen god strategi for å håndtere det, Maestro? Trenger virkelig gode råd! Anonymkode: 08c39...884
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #12 Skrevet 1. desember 2019 Høres jo nesten ut som begynnende demens, er jo ganske typisk å være hissig. Hvis ting mer eller mindre ikke henger på greip er det jo noe alvorlig galt. Anonymkode: 4f7ac...2a9 6
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #13 Skrevet 1. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Vil ikke risikere at arbeidshverdagen min blir enda verre, og er redd for at jeg ikke blir trodd dersom jeg kontakter HR sentralt (vi er en liten filial i en stor bedrift). Vil heller ikke skade karrieren til lederen min dersom dette er en forbigående tilstand. Samtidig er jeg redd for at hun sliter med noe som hun ikke får hjelp med - så kanskje HR er en god idé? Alt skriftlig er helt eksemplarisk, kan sende henne et spørsmål på e-post og få et hyggelig svar, og så ringer hun meg rett etterpå og forteller at hun synes at spørsmålet var dumt og unødvendig. Dersom man bare ser på skriftlig kommunikasjon er alt på stell, men muntlig blir det sagt mye jeg reagerer på. Anonymkode: 08c39...884 Av alle de grunnene du nevner over MÅ du dokumentere alle de muntlige hendelsene. Om du får bruk for dokumentasjonen vet du ikke akkurat nå, men det er lurt å ha i tilfelle. Til HR skal du si at det er en varslingssak. Da er de pliktige etter loven til å iverksette rutiner for å beskytte deg så din leder ikke kan ta sinnet ut på deg så lenge saken undersøkes. Dette vet de antagelig siden det er en stor bedrift. Anonymkode: d4f6c...1be 6
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #14 Skrevet 1. desember 2019 Høres ut som min gamle sjef i 50-årene. Singel, bitter, ikke fått seg noe på årevis. Etter første julebordet ble ting lettere. Da hadde jeg henne på god-siden, og jeg fant ut hvordan jeg kunne jatte med. Men takk og lov for at hun fant en annen og bedre jobb etter 3 år. Høres mye ut som din sjef i dine beskrivelse, anbefaler å ta kontakt med personalkontoret, si at du må lufte noen tanker som må holdes anonymt. Du kan som meg, bli steinhard og faktisk svare tilbake i samme tone eller svare helt dønn seriøst sakelig, men det er ikke en anbefalt situasjon. Du blir lei og utbrent, og hun kan bli verre. Anonymkode: 7b5d0...79d 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #15 Skrevet 1. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du kan vel ikke være alene om å oppleve sjefen sånn om hun er så ustabil som du legger det frem som her. Anonymkode: b9690...73e Det virker som om det bare er meg, og det gjør meg veldig engstelig for at det er noe galt med meg. Har ringt to tidligere arbeidsgivere under påskudd av at jeg hadde tenkt på at jeg kanskje ikke hadde brukt medarbeidersamtalen godt nok da jeg jobbet for dem. Ba om en ærlig tilbakemelding på om hvilke forbedringspunkter jeg hadde som arbeidstaker. De tingene jeg fikk tilbakemelding på var akkurat hva jeg hadde forventet. Hadde begynt å engste meg for at jeg er helt uten forståelse for egen framtoning, så dette hjalp litt. Den nye arbeidsgiveren min ser mange svakheter som jeg ikke kjenner meg igjen i. Hun sier at jeg er dårlig på de tingene som har blitt trukket frem som mine sterke sider av tidligere arbeidsgivere. Jobber fortsatt i samme bransje. Anonymkode: 08c39...884 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #16 Skrevet 1. desember 2019 Vedkommende kan jo ogso være psykopat ? Anonymkode: 3340d...5c1 6
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #17 Skrevet 1. desember 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres jo nesten ut som begynnende demens, er jo ganske typisk å være hissig. Hvis ting mer eller mindre ikke henger på greip er det jo noe alvorlig galt. Anonymkode: 4f7ac...2a9 Det hadde jeg ikke tenkt på! Det har vært noen episoder hvor jeg har diskutert med henne hvordan jeg skal angripe en bestemt sak, og hun insisterer på en løsning. Dagen etter sier hun at hun er kritisk til at jeg løste det sånn som hadde gitt beskjed om, og at jeg heller burde gjort det på en helt annen måte. Det virker som hun har glemt at det var hun som ga meg beskjed om å løse oppgaven på den måten jeg gjorde. Hvis jeg gjør henne oppmerksom på det blir hun veldig rar. Anonymkode: 08c39...884 3
Maestro Skrevet 1. desember 2019 #18 Skrevet 1. desember 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fant du noen god strategi for å håndtere det, Maestro? Trenger virkelig gode råd! Anonymkode: 08c39...884 Jeg sa aldri mot henne. Tok Hu som hun var. Jeg var veldig ung når jeg jobba med henne, begynte liksom når jeg var 18. Mens andre kollegaer snakka henne imot, å tok den stormen. Hun var også sånn, visste ALDRI hvor jeg hadde dama hen. Det var slitsomt. Manipulerende er hun også. Kalte oss idioter og sånn når/viss vi gjorde feil f.eks. Fikk oss til og grine og sånn. Tilslutt så sendte vi en mail til hennes sjef igjen, å gripte fatt i saken. Ble andre boller da gitt 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #19 Skrevet 1. desember 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Av alle de grunnene du nevner over MÅ du dokumentere alle de muntlige hendelsene. Om du får bruk for dokumentasjonen vet du ikke akkurat nå, men det er lurt å ha i tilfelle. Til HR skal du si at det er en varslingssak. Da er de pliktige etter loven til å iverksette rutiner for å beskytte deg så din leder ikke kan ta sinnet ut på deg så lenge saken undersøkes. Dette vet de antagelig siden det er en stor bedrift. Anonymkode: d4f6c...1be Takk! Har begynt å notere ned de konkrete tilfellene jeg husker, og skal oppdatere lista fortløpende med dato og tidspunkt. Er i utgangspunktet ikke ute etter å «ta» sjefen min, det beste ville være om vi fant bedre måter å samarbeide på. Anonymkode: 08c39...884 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #20 Skrevet 1. desember 2019 2 minutter siden, Maestro skrev: Jeg sa aldri mot henne. Tok Hu som hun var. Jeg var veldig ung når jeg jobba med henne, begynte liksom når jeg var 18. Mens andre kollegaer snakka henne imot, å tok den stormen. Hun var også sånn, visste ALDRI hvor jeg hadde dama hen. Det var slitsomt. Manipulerende er hun også. Kalte oss idioter og sånn når/viss vi gjorde feil f.eks. Fikk oss til og grine og sånn. Tilslutt så sendte vi en mail til hennes sjef igjen, å gripte fatt i saken. Ble andre boller da gitt Takk for svar. Jeg har begynt å gråte under samtaler med sjefen min selv, dessverre. Hun kom med noen personkarakteristikker som jeg synes var vanskelige å håndtere, og da fikk jeg beskjed om at det var tydelig at jeg ikke klarte å håndtere mine personlige problemer på en sunn måte. Er fryktelig lei meg for at jeg begynte å gråte, men jeg klarte ikke å holde igjen. Anonymkode: 08c39...884 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå