Gå til innhold

Fravær i barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er vikar i barnehage (vil såklart ikke si hvilken, men den er offentlig og i oslo), og det er ekstremt mye fravær der. Jeg har jo «kost meg» masse, fordi jeg får mye jobb, noe som er målet med friåret mitt. Men ofte (spesielt nå på vinteren), er det ekstremt mye fravær, og kan gjerne være 5 stk/20% (isj) som er borte, om ikke mer! Av og til har lederen prøvd å dobbeltbooke meg (bedt om hjelp i forveien på en avdeling, og rett før på en annen avdeling, pga stort behov for vikarer)

Er dette vanlig? Er det andre som har opplevd så mye fravær?

- Hvis ja, er det privat eller offentlig? Stor- eller småbarnsavdeling?

Heldigvis er jeg der ofte, og mange av barna er nå veldig komfortable med meg. Allikevel er det mange av barna som synes det er vanskelig med så stor forandring, og jeg synes det er veldig trist at de ikke har det så bra som de kunne hatt det.

Tror dere dette bare kan ha med at vinteren begynner og kommer til å vare frem til våren, eller virker dette som et problem som varer året rundt? Har du noen erfaringer med det fra en barnehage du har jobbet i? Eller evt som barnet ditt går i?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanlig med mye sykdom i barnehage. Er de voksne like utsatt som barna. Når mine små begynte i barnehagen var vinteren altid en tid hele familien var syke. Har stablisert seg etter 8 år med barnehage barn,  men forsatt en del sykdom på oss voksne. Før barn var jeg aldri syk. Ansatte har forskjellige immunforsvar og lite man får gjort med det. 

Anonymkode: 9c865...ac9

• Liker 5
Skrevet

Mye sykdom i barnehager, og de voksne blir fort smittet av ungene, så tror ikke det er så uvanlig nei. 

Anonymkode: 82c6d...ea6

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er vanlig. Slik er det også på sykehus, på gamlehjem, på skoler og alle andre steder der man jobber med svært mange mennesker og utrolig mange bakterie/smittekilder.

• Liker 1
Skrevet

Ganske vanlig spesielt høst og vinter. Omgangssyke kan ta knekken på alle. Når foreldre ikke holder barna hjemme, smitter de hverandre.

• Liker 1
Skrevet

Omgangssyke, diverse kraftige forkjølelser, febersykdommer osv. Barn er mye syke og mange blir sendt i dårlig form i barnehagen. Vi er tett på barna hele dagen. Tørker snørr, tårer, skifter bleier, gir dem mat, rydder osv. Alt innebærer nær kontakt med barna mens de er syke eller i ferd med å bli. 

Anonymkode: fcce4...d9e

• Liker 2
Skrevet

Jeg har samme jobb, det er vanlig

Anonymkode: e66e8...b96

Skrevet

Jeg har jobbet som pedleder i forskjellige barnehager, og ja, det er vanlig. Særlig i disse tider da all verdens sykdommer ruller rundt i gangene. Fint for vikarene da. Og kudos for at de setter inn vikar ved sykdom. Det er ikke alle som gjør det med det første...

• Liker 1
Skrevet

Det er nok vanlig. Både i barnehagen til sønnen vår og barnehagen der søsteren min jobber er det mye fravær. I barnehagen til sønnen settes det inn vikar fra dag én, og det er faste ringevikarer, som barna kjenner. I barnehagen der søsteren min jobber, settes det ikke inn vikar før de 16 arbeidsgiverdagene er over, så det er veldig slitsomt for de ansatte (og sikkert for barna, også).

Anonymkode: ddbe0...ff8

• Liker 1
Skrevet

Jepp.. i vinter var det så mye sykdom i bhg her at foreldrene ble bedt om å holde ungen hjemme om de hadde mulighet. De hadde ikke nok voksne til å dekke bemannings kravene og vikarer var ikke mulig å oppdrive pga sykdom i alle barnehagene i distriktet. 

Anonymkode: 773dc...525

• Liker 1
Skrevet

Jobbet i mange år i barnehage og det er helt vanlig. Fra høst til jul spesielt, for da er det mange nye barn som begynner sitt første år i barnehage, og de er syke støtt og stadig første året. Øyekatarr, ørebetennelse, influensa, forkjølelse og omgangssyke ruller støtt og stadig i flere mnd til tross for intensiv spriting av både hender (personalets), vasking av hender (barnas) og spriting av overflater og vask av leker. 

Har man jobbet mange år i bhg som meg så blir man herdet, og står godt i stormen. Men det er temmelig mange barnehager rundt omkring som har mange nyansatte (gjerne første året deres) pga bemanningsnormen og de nyansatte får gjennomgå. Man kan regne med å få alt som går på avdelingene de 2 første årene som nyansatt i barnehage. 

Så ja mye sykdom som i alle slike yrker hvor man er tett på andre mennesker.

Anonymkode: 8ab51...d52

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...