Gå til innhold

Kronisk stress og tom innvendig

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vet ikke helt hvor denne tråden passer inn. Men saken er den, at jeg har «mista» meg selv litt. I mangel på et bedre ord for det. Har over er par år vært støtte og pårørende for samboer som har gått igjennom en meget vanskelig periode. Og det var på sin plass at jeg var en støtte gjennom det hele. Det går bedre nå, men jeg lurer på om jeg har utviklet kronisk stress. For jeg klarer ikke å slappe av lenger. Jeg er liksom alltid på. Jobber også med andres psykiske helse, så er «på» når jeg er på jobb også. 

På fritida så klarer jeg ikke å ta meg til noe særlig. Er bare tom. Lager middag, vasker klær osv. Men blir liksom sittende med mobiltelefonen. Prøver å se en TV-serie eller lese en bok. Men kjenner ingen glede og er rastløs. Er glad i å gå turer, men kommer meg ikke ut døra. Før malte og tegnet jeg, samt fotograferte. Prøver å ta det opp igjen, men det sklir unna. 

Jeg kjenner meg på sett og vis ikke deprimert. Kan ha det fint på jobb, le mye med samboer. Men er så tom, men samtidig så i beredskap. Og blir veldig sliten av jobben til tider  

Er det noen som har opplevd noe lignende eller har gode råd å komme med? Er lei av å bruke fritiden min på meningsløs mobilbruk. 

Anonymkode: eba61...c58

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har er litt i samme situasjon nå, har begynt i kognitiv adferdsterapi -regner med at du kjenner til det siden du jobber innen psykisk helse. Der har jeg fått noen nyttige og enkle verktøy å bruke. Fått tips om å fylle opp de positive følelsene mine flere ganger ukentlig ved å lukke øynene, stå gjerne mot sola og tenk deg tilbake til ett sted/en aktivitet som du vet gjorde deg godt -så tenker du på dette til du føler at «lykkesøylen» din er fylt samtidig som du puster dypt og rolig. Du kan også bruke slike guidede mindfullness snutter du finner på YouTube feks som også tar for seg det å finne de gode følelsene. En annen ting er at du feks skrive opp en liste over ting du syntes er hyggelig å gjøre, trenger ikke være store tingene, og at du bestemmer deg for å gjennomføre dette x ganger i uka (begynn i det små eks 1 gang i uka) -så har du ihvertfall lagt fra deg mobilen den stunden, avtal gjerne med noen, en venn feks til en liten kaffe ute av huset. Du kan også når kvelden kommer, minne deg på det du faktisk har klart å utrette den dagen og gi deg en klapp på skuldra for å faktisk å gjennomført selvom det ikke er så mye som du forventer at du skulle ha klart. Slik kan du klare å snu den negative tankegangen og få deg til å være mer positivt til deg selv og ikke være så streng med deg selv. Anbefaler deg å prøve den type «behandling»  -det er ett lavterskel tilbud i den kommunen jeg bor i og jeg angrer ikke på å ha valgt å prøve det. Jeg heller er ikke deprimert, så dette er for alle som strever litt med overskuddet i hverdagen og som kan trenge å bli utfordret litt på sitt eget tankesett for å forhindre at man faktisk havner i en depresjon. Masse lykke til i hvertfall!

Anonymkode: f5ab5...53f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...