AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #1 Skrevet 1. desember 2019 Jeg har ganske fuktig og innestengt klima i leiligheten. Når jeg lager mat sitter matlukten i leiligheten kjempelenge, selvom jeg alltid lufter når jeg steiker mat. På soverommet er det sjeldent jeg lufter fordi vinduet vender rett ut mot en vei, og det står masse søppeldunker utenfor (bor i første etg). Er redd for at det skal krype inn mus/rotter. Men i stua/kjøkkenet og på badet lufter jeg hver dag. I dag da jeg skulle vaske soverommet merket jeg dette i vinduskarmene (har alltid tykke gardiner trukket for siden det er fult innsyn). Kan det være farlig å oppbevare seg/sove i et rom når vinduene ser sånn ut? Nå når jeg forsøker å fjerne det kjenner jeg at det lukter ganske sterkt. Kjenner jeg fikk litt angst. Har også bunaden min hengende på soverommet. Kan den bli ødelagt? Har ikke merket noe på de vanlige klærne mine. Anonymkode: 3d853...386
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #2 Skrevet 1. desember 2019 Hvis du leier, flytt. Hvis du eier, her må fagfolk inn å utbedre. Det finnes fuktmåler av luften på chlas Olsson, men soppsporer og andre skadelige elementer vil ikke måleren registrere. Ikke så bra å bo i da.. Anonymkode: 66741...454 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #3 Skrevet 1. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du leier, flytt. Hvis du eier, her må fagfolk inn å utbedre. Det finnes fuktmåler av luften på chlas Olsson, men soppsporer og andre skadelige elementer vil ikke måleren registrere. Ikke så bra å bo i da.. Anonymkode: 66741...454 Jeg leier, takk gud! Har bindingstid på leiligheten ut mars så spørsmålet er vel egentlig om dette er en hastesak... Har lenge vært skeptisk, men nå føler jeg egentlig at jeg må ta tak i det HVIS det er/kan være farlig eller skadelig å bo her. Sånn i forhold til standen på leiligheten trenger jeg heldigvis ikke bry meg så mye om. Anonymkode: 3d853...386
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #4 Skrevet 1. desember 2019 Du må lufte ut et soverom, hver dag! Hvis du ikke ønsker å sove med vinduet åpent bør du la det stå åpent på fullt gap 5 min hver morgen, hvis ikke er du selv med på å skape et muggproblem. Det skjer ganske fort. Anonymkode: 49a03...24d 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #5 Skrevet 1. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du må lufte ut et soverom, hver dag! Hvis du ikke ønsker å sove med vinduet åpent bør du la det stå åpent på fullt gap 5 min hver morgen, hvis ikke er du selv med på å skape et muggproblem. Det skjer ganske fort. Anonymkode: 49a03...24d Har trodd at det var tilstrekkelig å lufte i stua (liten leilighet), har alltid soveromsdøra inn til stua åpen, også om natten... Lufter nå😅 Anonymkode: 3d853...386 1
bergenser Skrevet 1. desember 2019 #6 Skrevet 1. desember 2019 Leier selv en liten kjellerleilighet. Når jeg var på visning så alt bra ut, men når jeg skulle begynne å flytte inn, så fant jeg og kompisen min et hjørne i stuen som hadde noen tegn på fukt. Sende bilder av det til huseier, og satte meg selv litt i tenkeboksen på om jeg fortsatt ville bo der. Huseier snudde seg rundt, og bestilte avfukter med spesialfilter, sånn at jeg fortsatt kunne flytte inn hvis jeg ville det. Etter jeg fikk avfukteren har det ikke vært noe problem å bo her, og har bodd her i nesten ett år. De første ukene sleit avfukteren med å kunne holde en stabil luftprosent, men det har siden da ligget stabilt på 30-40 % så lenge den er på. Og hjørnet hvor det hadde vært tegn til fukt fikk jeg lov til å male i en veldig fin farge, med noe gratis maling jeg hadde fått fra jobb. Så hvis man er heldig med huseier, og har en god dialog, så får man til ganske mye
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #7 Skrevet 1. desember 2019 Bruk ventilator og baderomsvifte aktivt for å få ned luftfuktigheten. Ha åpen ventil på soverommet for å få inn frisk luft. Sjokklufte hver dag. Ikkje la rullegardina og gardinene være lukker hele tiden. Luft ut hver morgen. Vask vekk soppen med klorin. Anonymkode: 98803...a09 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #8 Skrevet 1. desember 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Har trodd at det var tilstrekkelig å lufte i stua (liten leilighet), har alltid soveromsdøra inn til stua åpen, også om natten... Lufter nå😅 Anonymkode: 3d853...386 I tillegg må du trekke fra de tykke gardinene hver morgen. Når du sover øker luftfuktigheten, når denne kommer i kontakt med vinduet hvor det er kaldt kondenserer det og det blir fukt på vinduet. Så lenge gardinene er trukket igjen vil det ta mye lengre tid før det tørker og det blir da mugg. Ville i tillegg hatt soveromsdøra åpen på dagtid, da vil du sannsynligvis ikke ha behov for å lufte på soverommet. Anonymkode: 062fb...ded 2
Gjest Hayworth Skrevet 1. desember 2019 #9 Skrevet 1. desember 2019 Jeg er ganske sikker på at det ikke er lov å leie ut en leilighet som ikke er i forsvarlig stand. Jeg brøt en leiekontrakt på dagen da jeg oppdaget muggsopp i leiligheten jeg leide. Husk at det kan være sopp i tak og vegger som du ikke ser. Muggsopp er svært helseskadelig, jeg hadde flytta umiddelbart!
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #10 Skrevet 1. desember 2019 Det er farligere enn røyk. Anonymkode: 48d09...8d0
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #11 Skrevet 2. desember 2019 9 timer siden, Hayworth skrev: Jeg er ganske sikker på at det ikke er lov å leie ut en leilighet som ikke er i forsvarlig stand. Jeg brøt en leiekontrakt på dagen da jeg oppdaget muggsopp i leiligheten jeg leide. Husk at det kan være sopp i tak og vegger som du ikke ser. Muggsopp er svært helseskadelig, jeg hadde flytta umiddelbart! Men her kan det like godt se ut til at det er Ts selv som er skyld i muggen. Hun sier at hun ikke lufter på soverommet, i tillegg har hun tykke gardiner trykket igjen til en hver tid. Det er tydelig på bildet at hele vinduet er dekket med mye dugg, som er begynt å bli til vann. Dette må Ts selv sørge for å lufte bort, sannsynligvis er det langt på vei tilstrekkelig å dra fra gardinene hver morgen og åpne døra til resten av leiligheten. Foreløpig ser det ut til at muggen ligget kun helt nærmest glasset og er derfor et relativt nyoppstått problem. Anonymkode: 062fb...ded
newman01 Skrevet 2. desember 2019 #12 Skrevet 2. desember 2019 Er alle lufteventiler i leiligheten åpen? Disse skal ikke lukkes om vinteren. Ellers er det ikke spesielt farlig med så lite mugg på tettelista rundt glasset. Den kommer fordi vinduet er vått, som er forårsaket av at gardinen henger foran hele tiden, og lufta i rommet generelt ikke får tatt opp fuktigheten. Trekk vekk gardiner på dagtid når du ikke er der, og når du er hjemme kan du la det være en glippe på hver side av vinduet, slik at det kommer varm "tørr" luft til og får tørket opp. Ellers bør du bruke ventilator når du steker mat, ikke ha oppe vindu. Har du ikke ventilator er det en mangel i huset
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #13 Skrevet 2. desember 2019 sett opp lufteventiler, bruk ventilatoren, luft effektivt og skaff deg en avfukter. Du puster ut mye vann hver dag, dette vannet må ventileres ut. Anonymkode: 5f8a5...8af
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #14 Skrevet 2. desember 2019 Du feilbruker leiligheten ts.. Vask det godt ned, begynn og luft og trekk fra gardiene så du ikke stenger kondensen inne mellom gardin/vindu. Hvis du er redd for at noen kan se inn, kan du kjøpe vindusfilm Anonymkode: ce509...00f 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #15 Skrevet 2. desember 2019 Og ikke tørk klær inne i leiligheten. Bruk tørkeloft. Evt. Badet med viften på. Anonymkode: 5689c...467
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #16 Skrevet 2. desember 2019 Takk for gode tips. Et par kommentarer i respons: - Vasker ikke klær eller tørker klær i leiligheten - Døren til soverommet er åpent 24/7 - Bruker selvsagt vifte på kjøkkenet når jeg lager mat og har vindu åpent i tillegg - Viften på badet er alltid på når jeg dusjer - Kan ikke huske at jeg har sett ventilator i leiligheten utover viften på badet og viften på kjøkkenet. Skal det være det? Tenker på sånne luker som ofte er på veggen? - Skal definitivt bli flinkere til å lufte og trekke gardinene fra hver dag Anonymkode: 3d853...386
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #17 Skrevet 2. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for gode tips. Et par kommentarer i respons: - Vasker ikke klær eller tørker klær i leiligheten - Døren til soverommet er åpent 24/7 - Bruker selvsagt vifte på kjøkkenet når jeg lager mat og har vindu åpent i tillegg - Viften på badet er alltid på når jeg dusjer - Kan ikke huske at jeg har sett ventilator i leiligheten utover viften på badet og viften på kjøkkenet. Skal det være det? Tenker på sånne luker som ofte er på veggen? - Skal definitivt bli flinkere til å lufte og trekke gardinene fra hver dag Anonymkode: 3d853...386 Tenkte på luftventiler i nest siste punkt. Anonymkode: 3d853...386
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #18 Skrevet 2. desember 2019 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenkte på luftventiler i nest siste punkt. Anonymkode: 3d853...386 Er enten på veggen eller over vindu i eldre bygg. Åpne disse. Siden du bor i kjelleren vil det komme frisk luft inn. Dersom det er spjeld i baderomsviften hadde jeg latt denne vært på døgnet rundt (Siden den varme lufta må trekkes ut for at den friske luften skal komme inn). Obs! Sjekk bak seng og andre tunge møbler som står mot ytterveggen at du ikke har fått mugg her. Anonymkode: 5689c...467
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #19 Skrevet 2. desember 2019 https://www.tv2.no/a/10359876/ Tips og triks i link. Anonymkode: 5689c...467
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #20 Skrevet 2. desember 2019 Skjønner ikke at folk er sure på huseier. Det er jo helt tydelig at det er TS som skaper perfekte forhold for sopp: Lufter ikke, tykke gardiner som skaper en kondenssone - det er som om du prøver å dyrke sopp. :S Anonymkode: 55c55...7b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå