Gå til innhold

Dere med tafatte menn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min er av det interessante slaget som ser rot, men som ikke skjønner hva som skal ryddes eller hvordan det skal ryddes før han får beskjed om det. Det samme gjelder vasking. Han sliter også med å gjøre seg ferdig, og "jeg er sliten" er noe jeg ikke lengre klarer å stole på når det kommer til ting som må gjøres som han ikke har kjempelyst til. Han er ofte sliten når man setter igang, men finnes ikke sliten hvis husarbeidet må avlyses.

Han sier jeg bare må be han om å gjøre ting, men da oppfører han seg som en treåring som ikke får smågodt på butikken. Det er såpass ikke at vi nesten er helt på samme nivå som treåringen på butikken, med sjøstjerne-posisjon på gulvet, armer som flyr i alle retninger og hyl og skrik. Tro meg, vi er ikke langt unna det punktet. Som regel ender det opp med at jeg ikke gidder å blande han inn i husarbeidet eller at jeg må gjøre det om igjen etter han fordi han ikke evner å gjøre seg ferdig. Vasking er han så slurvete på at det bare ser verre ut etterpå, og det har han innrømmet at er fordi han ikke gidder og vil at jeg skal ta det for han.

Nå begynner jeg å bli dritt lei av å rydde opp etter han hele tiden og av at han ikke selv kan ta initiativ til å ordne litt her hjemme. Verste er at den lille sniken sitter på jobb og skryter av at det er så viktig for han å ha det rent og ryddig hjemme. Har dere noen tips til hvordan jeg kan få han til å løfte på ræva?

Jeg er ikke sur eller sint på han. Jeg er bare litt oppgitt og flau.

Anonymkode: 2c636...044

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer litt an på hva annet den personen bidrar med da, og hvordan arbeidsroller fordeles. Hvis den ene er hjemmeværende og den andre i jobb synes jeg det er ufint om den ene parten ikke klarer å ferdigstille husarbeid iløpet av arbeidsdagen. Dersom begge parter er i full jobb, og den ene setter seg foran tv'n mens den andres arbeidsdag såvidt er halvveis pga alt husarbeid må gjøres alene hadde jeg nok gått ut i streik eller noe. 

Hvis ingen er spesielt gla i husarbeid kan man leie inn hushjelp etpar timer annenhver uke for å vaske gulv, bad, kjøkken osv. Kanskje det hjelper på innsatsviljen til motparten din?

Skrevet
19 timer siden, newman01 skrev:

Kommer litt an på hva annet den personen bidrar med da, og hvordan arbeidsroller fordeles. Hvis den ene er hjemmeværende og den andre i jobb synes jeg det er ufint om den ene parten ikke klarer å ferdigstille husarbeid iløpet av arbeidsdagen. Dersom begge parter er i full jobb, og den ene setter seg foran tv'n mens den andres arbeidsdag såvidt er halvveis pga alt husarbeid må gjøres alene hadde jeg nok gått ut i streik eller noe. 

Hvis ingen er spesielt gla i husarbeid kan man leie inn hushjelp etpar timer annenhver uke for å vaske gulv, bad, kjøkken osv. Kanskje det hjelper på innsatsviljen til motparten din?

Ingen av oss er hjemmeværende. Han jobber og jeg studerer.

Vi har en avtale på at jeg skal ta meg av klesvask, for der roter han det til selv om han faktisk prøver hardt å gjøre det riktig. Misforstå meg rett, han skal ha masse skryt for å virkelig prøve når det kommer til klesvask! Det er bare ikke så gøy å stå alene med et helt hus som må vaskes og ryddes nå som jeg er midt i eksamenstida. Vi har en stund snakket om å ha en slags "plan" på hvem som skal gjøre hva og når det skal gjøres, men det har vi ikke fått snakket mere om.

Anonymkode: 2c636...044

Skrevet

Min mann er ikke tafatt, men prioriterer å hjelpe våre voksne barn med hus, hage, barn osv. framfor å gjøre husarbeid.  Vi er begge i full jobb, og resultatet er at jeg gjør alt hus- og hagearbeid alene.  Kjenner det dypt urettferdig, og forstår ikke at han ikke får dårlig samvittighet.  Men det gjør han ikke.  Han mener jeg overdriver og er altfor nøye, at jeg bruker lengre tid enn nødvendig.

Min mann sier også at jeg bare må be ham.  Det er ikke aktuelt, har jeg sagt. - at han er voksen mann og ikke trenger noen til å fortelle ham hva som behøves å gjøres i et hjem. 
Vi har prøvd mange forskjellige fordelinger av husarbeidet gjennom årene, og vi har alltid lagt inn slingringsrom.  F.eks. er det ikke nødvendig å vaske på fredag, men innen lørdag kveld skal det være vasket.  Sengetøyet skal skiftes hver 14.dag - minimum. 

Mannens ansvarsområde i avtalen vår er stadig blitt mindre.  Nå er hans eneste oppgave å vaske over gulvene i stuer, kjøkken og hall.  Men hvem orker et kjøkkengulv som ikke er vasket på 3 uker??  Mannen min gjør, men ikke jeg.. 

Sorry at jeg ikke er mer optimistisk på både dine og mine vegne, TS.....

Skrevet

Sorry ts, men din samboer bruker alle triksene i boka for å slippe husarbeidet og det VIRKER. Du skriver jo selv, han gidder ikke...  Og hvorfor skal han gidde når han bare kan skape seg litt og så slipper han? 

Dine alternativer er 

-akspetere at din samboer ikke gidder og leve med det, for det vil aldri endre seg annet enn i mer negativ retning (og om dere får barn så vil du i hvertfall merke det godt, men hva skal du med unger du som allerede har en treåring?)

-ta kampen (og helst før dere får barn...)

-flytte ut (også helst før dere får barn...)

-la han betale vaskehjelp for hans del av husarbeidet (det kan fungere men forutsetter at han innser og aksepterer at han har et ansvar for felles hjem. Slik som det er nå, så er det tydelig han ikke føler det sånn)

Anonymkode: ce6e3...845

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...