AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #1 Skrevet 1. desember 2019 Har veldig lyst til å få til å få bra nok snitt til å kunne ta master, så vurderer å ta opp eksamen for å forbedre karakterer, men finner ikke info om dette på skolens sider? Men har hørt fra andre at man ikke får ta eksamen på nytt for å forbedre karater på universitet? (når man først har bestått). Stemmer dette? Anonymkode: d5b7b...90c
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #2 Skrevet 1. desember 2019 Går 1 året, så er kanskje ikke krise ennå så langt jeg klarer å få gode karakterer de neste årene, men greit å vite hvilke muligheter man har og ikke. Anonymkode: d5b7b...90c
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #3 Skrevet 1. desember 2019 Da jeg gikk på UiO var det slik: I de fleste fag så kan du ta eksamen/faget 3 ganger, og mener beste karakter ble stående. Men i noen fag måtte man ta hele faget på nytt for å gjøre dette, altså melde seg opp i fag osv. I noen kunne man melde seg bare til eksamen. Det letteste er nok å kontakte ditt universitet sin studeveiledning for å høre om reglene for akkurat de fagene du ønsker å ta på nytt. Anonymkode: 79d13...7b7
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #4 Skrevet 1. desember 2019 På USN kan man ta eksamen på nytt selv om man har bestått. Den høyeste karakteren er den som blir stående som tellende. Anonymkode: a7865...415
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #5 Skrevet 1. desember 2019 Det var også noen få fag som hadde konte-muligheter. Det var da slik at om du var syk på eksamen, trakk det på eksamensdagen (kunne gjøres en viss tid inn i eksamen) eller strøk, så fikk man konte. Da var det ny eksamen ikke så lenge etter som man kunne melde seg til - feks var konten for desembereksamen i starten av januar mens konten for junieksamen var i august. Dette gjalt for det meste bare førsteårs-fagene på mitt studie. Anonymkode: 79d13...7b7
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #6 Skrevet 1. desember 2019 På de universitetene jeg har studert har man hatt muligheten til å ta eksamen i samme fag tre ganger. Jeg prioriterte deltidsjobb ved siden av studiene, og et semester fikk jeg masse tillit og tunge oppgaver på jobb, parallelt med at jeg hadde helseproblemer. Det førte til karakterer som var under middels, har spesielt én karakter fra den tiden som jeg skjems over. Håper å få muligheten til å ta eksamen i faget på nytt neste høst, slik at jeg slipper å ha den karakteren på vitnemålet 😉 Anonymkode: 3d20d...5fc
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #7 Skrevet 1. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Da jeg gikk på UiO var det slik: I de fleste fag så kan du ta eksamen/faget 3 ganger, og mener beste karakter ble stående. Men i noen fag måtte man ta hele faget på nytt for å gjøre dette, altså melde seg opp i fag osv. I noen kunne man melde seg bare til eksamen. Det letteste er nok å kontakte ditt universitet sin studeveiledning for å høre om reglene for akkurat de fagene du ønsker å ta på nytt. Anonymkode: 79d13...7b7 Med å ta faget på nytt mener du da at man må gjennom all obligatorisk undervisning på nytt (f.eks sammen med kullet året etter), og ikke bare kan møte til neste konte eksamen? Ja, er nok det beste, takk for tips, er litt uoversiktlig dette med å studere føler jeg. Anonymkode: d5b7b...90c
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #8 Skrevet 1. desember 2019 Just now, AnonymBruker said: Med å ta faget på nytt mener du da at man må gjennom all obligatorisk undervisning på nytt (f.eks sammen med kullet året etter), og ikke bare kan møte til neste konte eksamen? Ja, er nok det beste, takk for tips, er litt uoversiktlig dette med å studere føler jeg. Anonymkode: d5b7b...90c For mitt studie varierte dette litt fra fag til fag. For de fleste fagene så slapp man å gå gjennom obligatoriske ting på nytt så fremt det ikke var så lenge siden du tok det forrige gang, du fikk det bare godkjent på nytt (feks obligatoriske oppgaver man hadde levert inn). Vil tro det varierer litt mellom fakulteter og fag og universiteter.. Anonymkode: 79d13...7b7
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #9 Skrevet 1. desember 2019 Du må sjekke regelverket for ditt fag, evt hør med studieadministrasjonen. Dersom det er åpne fag er det som regel nok å melde seg opp til neste ordinære eksamen, og så har du tre forsøk. Fag med adgangsregulering kan ha andre regler, samme med fag som har obligatorisk deltakelse, innleveringer eller labforsøk. Da jeg gikk på sykepleien var det kun mulig å ta opp fag underveis i studiet, så angret du på karakterene etter noen år i arbeid var det for sent. Anonymkode: 895f3...a22
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #10 Skrevet 1. desember 2019 På mitt studie er det sånn at du ikke kan ha bestått året etter for å ta opp igjen fag. Så hvis jeg vil ta opp eksamen fra 2. året må jeg ta den eksamenen før jeg har bestått 3. året og begynt på 4. året. Anonymkode: 630a6...f06 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #11 Skrevet 1. desember 2019 Jeg tok fag igjen ved UiO for rundt 5 år siden. Måtte ta obligatorisk undervisning for det ene (ex.phil ironisk nok), men ikke de andre - der var det nok å komme til eksamen. Den nye karakteren ble stående men de var bedre, så vet ikke hva som ville skjedd om jeg gjorde det dårligere. Vet ikke hvor mye dette kan ha forandret seg, men vet at det definitivt er mulig å ta opp fag, bare et spørsmål om logistikk. Jeg tok masteren min i utlandet og der ville både gammelt og nytt resultat stå på vitnemålet - og gjennomsnittet av de to ble endelig karakter. Gjorde ikke dette da det ikke var noe behov, men det fikk jo UiO til å virke litt mer servicevennlig lol. Anonymkode: 87eb1...02c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå