Gå til innhold

Hvordan få tatt lappen samtidig med studier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har gode tips til hvordan man får tatt lappen samtidig med studier?

Er vel sikkert ikke noe problem for de fleste, men føler jeg knapt klarer henge med på studiet og få gjort alt der av innleveringer, øvinger og undervisning. Mulig det blir bedre når jeg har fått kommet bedre inn i studiet og det å være student? :) (går 1 året og har ikke gått på skole på 4 år+)

Skulle så gjerne hatt lappen da jeg har egentlig veldig bruk for den ikke bare i forhold til fremtidig jobb men og i forhold til bosted og dårlig kollektivtransport. Men har egentlig ganske lang vei igjen før jeg er god nok til oppkjøring. Er ca. ferdig med trinn 2 (grunnleggende opplæring). Hvor/når får man tid til dette egentlig? Også det med å lese til teoriprøven? Føler jeg så vidt klarer å få lært pensum på studiene og om jeg da skal lære ennå en ting til? :klo:

Anonymkode: 32a9e...493

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan/når får man tid til dette egentlig? Også det med å lese til teoriprøven? Føler jeg så vidt klarer å få lært pensum på studiene og om jeg da skal lære ennå en ting til? :klo:

Skrevet

Du kan vente med lappen til etter studier

Du har ikke råd til bil uansett.

Bil koster 4-5000 i mnd og ha med alt av utgiftrr, bensin, bompenger, avgifter, reperasjoner , forsikring osv.

Jeg har veldig god lønn, men valgte allikevell å selge bilen når jeg så den kostet ca 6000 i mnd

Ta buss isteden

Anonymkode: 3cf4b...0b7

• Liker 2
Skrevet

Nei, bil er jo ikke noe jeg prioriterer, men de fleste  deltidsjobbene relatert til studiet krever at man har førerkort. I tillegg til at jeg tenker det kanskje er greit å bli ferdig med det? 

Skrevet

Tror ikke det blir noe lettere å ta lappen etter studiene når du er i fulltidsjobb. Du må nesten bare starte et sted og ta deg tid til det. Kjøretimer er jo ikke all verden da, det tar jo 45 min for en kjøretime og 90 min for en dobbeltime. Det kan man jo til og med ta mellom forelesninger. Og teorien du skal lese er jo ikke kjempevanskelig, du trenger jo ikke bruker mange timer hver eneste uke på det, bare les litt nå og da. Ta testene på teoriproven.no, og jobb litt sånn innimellom. Du bruker vel ikke all din tid på studium? 

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan vente med lappen til etter studier

Du har ikke råd til bil uansett.

Bil koster 4-5000 i mnd og ha med alt av utgiftrr, bensin, bompenger, avgifter, reperasjoner , forsikring osv.

Jeg har veldig god lønn, men valgte allikevell å selge bilen når jeg så den kostet ca 6000 i mnd

Ta buss isteden

Anonymkode: 3cf4b...0b7

Det er ikke riktig. Jeg er student, og har en polo som kostet meg 25000 kr. Den fungerer helt fint, og jeg betaler 600 i forsikring og 5-800 i bensin hver mnd. Innimellom kan det dukke opp noe småtteri, men det har jeg råd til. 

Anonymkode: 68f2a...be1

Skrevet

Er ikke så vanskelig. Kanskje vanskelig nå pga eksamen. Men etter eksamensperioden kan du det. Så lenge du har råd da.  

Anonymkode: 72ad0...090

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok lappen mens jeg gikk masterstudie og jobbet 2-3 kvelder i uken. Det gikk veldig bra! Hver uke skrev jeg i kalenderen hva jeg skulle gjøre hver dag. Skrev opp hva jeg skulle lese på. Med teorien lastet jeg ned en app av noe slag (husker ikke hvilken), men stod med god margin på første forsøk :) Oppkjøring også.

Anonymkode: 76ed0...34f

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke så vanskelig. Kanskje vanskelig nå pga eksamen. Men etter eksamensperioden kan du det. Så lenge du har råd da.  

Men det vil ikke lønne seg å ha bil under studier eller når du er singel tenker jeg da, hvis du bor i Oslo.

Det koster og du vil ikke ha så mye behov for det.  

Jeg er i samme situasjon som deg, mangler kun teori prøven og førertesten, men jeg kjøper ingen bil før jeg gifter meg.   

Skrevet

Hvor mye tid bruker du på studier da? Har du mye forelesninger? Fordelen er jo at man er veldig fleksibel som student da, lett å ta lesingen på kvelden. Bruk en ferie på å lese til teorien.

Anonymkode: 1f408...6a4

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det vil ikke lønne seg å ha bil under studier eller når du er singel tenker jeg da, hvis du bor i Oslo.

Det koster og du vil ikke ha så mye behov for det.  

Jeg er i samme situasjon som deg, mangler kun teori prøven og førertesten, men jeg kjøper ingen bil før jeg gifter meg.   

Ikke alle studenter bor i Oslo. Jeg studerte i Sogndal, og måtte ha bil, eller carpoole med noen for å rekke forelesningene. Måtte også ha bil til butikken, da det var langt unna der jeg bodde. Folk må slutte å tro at alle har det likt som de som bor i Oslo. 

Det finnes forresten biler som er billigere, forsikringer som er billigere, og steder uten bompenger på hvert hjørne, så det går veldig fint an å ha bil uten å måtte betale 6000 i mnd for det. Spørs jo helt på hvor gammel du er, hvor gammel bilen er, og hvor mye du kjører. Det er f.eks. ikke vits i å ha full kasko på en bil som er over 10 år... 

Anonymkode: c993c...067

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...