Gå til innhold

Akademisk oppgave, kan man ha egne meninger eller må alt være teori/pensum?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ved skriving av en akademisk oppgave, kan man ha egne meninger eller må alt være fra teori/ pensum?

og hva skjer om man f.eks glemmer å vise til kilde i tekst? Har akkurat innlevert første akademiske oppgave (har ikke peiling hva jeg driver med egentlig), følte jo det jeg skrev var fornuftig men ikke alt var knyttet til kilder/pensum, men var kanskje slik jeg selv tenkte i forhold til det vi skulle skrive om eller som har blitt sagt i forelesning. Burde selvfølgelig ha sjekket dette opp og vert 100% sikker før jeg leverte inn men.... får heller lære til neste gang.

Anonymkode: 4e858...058

Skrevet

Hvis du ikke referer så får du plagiat og kan bli utestengt fra skolen. 

Anonymkode: dd4a0...8d1

• Liker 1
Skrevet

Knytt hele teksten til pensum. Om du må mene noe, let i pensum og finn ut hvilke teori/pensum som kan støtte deg i meningene dine. Du må heller ikke glemme kildehenvisning. Det er veldig viktig. Isteden kan du komme med ulike egne synspunkt i drøftingen. Men ikke skriv «jeg synes». Skriv isteden; en måte å tolke det på, en mulig forklaring etc. 

Anonymkode: f5f47...591

• Liker 1
Skrevet

Drøft teorien og pensum. Avslutt gjerne med en konklusjon eller et standpunkt. Da kan du vise til egne meninger, bare at dem er faglig forankret. 

Anonymkode: 0d20e...8a5

Skrevet

Hva du mener kan jo indirekte komme frem, men du skal vanligvis ikke skrive "jeg synes sånn og sånn".

Anonymkode: f39a4...fcc

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved skriving av en akademisk oppgave, kan man ha egne meninger eller må alt være fra teori/ pensum?

Du må i alle fall begrunne det godt, samt drøfte standpunktet ved bruk av teori/pensum. Det vil bl.a. si at du også viser til kilder som mener noe annet, og argumenterer for hvorfor du er uenig.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

og hva skjer om man f.eks glemmer å vise til kilde i tekst?

Da kan du bli anklaget for juks/plagiat, litt avhengig av hvor omfattende mangelen på kilder er.

Anonymkode: d3da2...5a3

• Liker 1
Skrevet

Man får bedre karakter om man har egne meninger, men det er mulig å stå uten om man behandler kildene bra og viser god forståelse. Egne meninger handler ofte om hvordan kildene passer sammen med hverandre og sammen med problemstillingen din og eventuelt dine data. Dersom man skriver store deler som ikke kan støttes opp av noe teori kan det være greit i noen tilfeller, men det er sannsynligvis bedre om noe av dette også passer med teori du har lest. 

Dersom du glemmer å lenke til kilde kan du bli meldt for mistanke om fusk. Dersom du blir dømt for dette kan du bli utestengt fra UH-sektoren i 6 eller 12 mnd. Dersom det er en feil som tydelig er en forglemmelse, kan det være du bare blir trukket litt i karakter. 

Anonymkode: 8f539...826

Skrevet

Oj, var ikke klar over at man kan bli utestengt, men er i alle fall klar over det nå.  

Men hvordan kan man bli bedre på å skrive akademisk? Er veldig uvant måte å skrive på for meg og skulle gjerne blitt bedre på dette, spesielt det å måtte henvise alt man skriver til kilder og knytte det opp mot teorier og faglig begrunne. Har egentlig bare skrevet mest essay og noveller og slikt... 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oj, var ikke klar over at man kan bli utestengt, men er i alle fall klar over det nå.  

Men hvordan kan man bli bedre på å skrive akademisk? Er veldig uvant måte å skrive på for meg og skulle gjerne blitt bedre på dette, spesielt det å måtte henvise alt man skriver til kilder og knytte det opp mot teorier og faglig begrunne. Har egentlig bare skrevet mest essay og noveller og slikt... 

Finnes ofte kurs på skolen eller via studentorganisasjon.

Anonymkode: f39a4...fcc

Skrevet

Som jeg har forstått det skal man lene seg tungt på pensum, da spesielt på bachelornivå. De er ikke interessert i hva vi mener, men hvordan vi, som mange andre her har vært inne på, klarer å knytte forskjellige teorier og begreper til oppgaven og. Jeg refererer og henviser masse nå, men i starten var jeg sløver på dette fordi jeg ikke helt hadde skjønt det. Først fikk jeg C' er, nå får jeg bare A'er og B'er. 

Når du kommer på masternivå vil de gradvis bli mer interessert i hva du mener. 

Anonymkode: 5307f...6d2

• Liker 2
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg har forstått det skal man lene seg tungt på pensum, da spesielt på bachelornivå. De er ikke interessert i hva vi mener, men hvordan vi, som mange andre her har vært inne på, klarer å knytte forskjellige teorier og begreper til oppgaven og. Jeg refererer og henviser masse nå, men i starten var jeg sløver på dette fordi jeg ikke helt hadde skjønt det. Først fikk jeg C' er, nå får jeg bare A'er og B'er. 

Hei, hadde du giddet og forklare "hvordan du fikk forståelse"om hvordan skrive akademisk tekst? Jeg har skrevet meg til D, og nå C , det er for dårlig, og vil så gjerne lære mer.

Har lånt en hauyg med bøker om akademisk tekst på biblioteket, men det er større hjelp å høre hvordan andre løste det.

Anonymkode: a194a...7f3

Skrevet

Det er jo kjempebra 😁Takk for tips, innser nå at jeg har nok misforstått det største poenget med å skrive en akademisk oppgave. Har et spørsmål og: Er det slik at du henviser og refererer til begreper og teori fra pensum gjennom hele oppgaven? Hvordan gjør du det såfall? Skriver du kilder f.eks: "Solen er gul (Pettersen & Olsen, Naturfag s. 6)" eller skriver du det heller mer inn i oppgaven som f.eks "i følge grunnleggende kunnskap om universet er solen gul" ?  Beklager veldig dårlige eksempler, men håper du skjønner hva jeg spør om likevel hehe. 

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, siteringen forsvant, så siterer på nytt ☺️

Det er jo kjempebra 😁Takk for tips, innser nå at jeg har nok misforstått det største poenget med å skrive en akademisk oppgave. Har et spørsmål og: Er det slik at du henviser og refererer til begreper og teori fra pensum gjennom hele oppgaven? Hvordan gjør du det såfall? Skriver du kilder f.eks: "Solen er gul (Pettersen & Olsen, Naturfag s. 6)" eller skriver du det heller mer inn i oppgaven som f.eks "i følge grunnleggende kunnskap om universet er solen gul" ?  Beklager veldig dårlige eksempler, men håper du skjønner hva jeg spør om likevel hehe. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, siteringen forsvant, så siterer på nytt ☺️

Vi har hatt mange ukeseksamener, da skal lengden som regel være 4000 ord. Innledningsvis skriver jeg alltid inn oppgaven. For eksempel: Jeg vil starte med å forklare begrepene "ditten og datten", derretter vil jeg drøfte hva ditten og datten har hatt å si for gitt situasjon (her drar man inn aktuelle teorier, hvorfor de passer, hvorfor de ikke passer osv) , i konklusjonen kommer jeg til å konkludere med hva gitt situasjon har å si for "en eller annen utvikling i ett eller annet". 

Det er fint hvis man har konkrete eksempler å vise til. Har også ofte dratt inn litteratur jeg føler er relevant, men som ikke er på pensum. 

Hvis jeg bruker begreper forklarer jeg de alltid med henvisning til pensum. 

Ja, jeg refererer og henviser gjennom hele oppgaven. 

Jeg bruker alle mulige måter. 

Hallgeir Kvamme mener at trærne har grener (2017:21).

Noen ganger er det tydelig at boligutviklingen i Norge fører til større sosiale ulikheter (Dahl 2010:35).

Kristin Sveen skriver at "Klimaendringene vil føre til flere klimaflyktninger i tiden framover" (2009:26). Her er direkte sitat. 

Vi har lært at ved sitat over tre linjer skal sitatet stå alene med innrykk. Dere kan ha lært en annen stil. Vi har også lært å være konsekvent, altså ikke bruke (Dahl, 2001, s. 65) og (Dahl 2001:65) om hverandre. 

Skrevet

Ellers er setninger som "det kan tenkes at", "det kan synes som", "enkelte mener" osv gode. Som jeg har erfart er det viktig å ikke være for bastant. I tillegg er det lurt å passe seg for at du skriver for muntlig. Vil poengtere at dette er det jeg har snappet opp, kan være andre tenker noe annet. Hilsen anonym over. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...