Energi-jenta Skrevet 1. desember 2019 #1 Skrevet 1. desember 2019 (endret) Jeg er utdannet sivilingeniør (maskin) og jobber nå i olja i Rogaland. Jeg kunne tenkt meg å byttet bransje helt da jeg har over 40 år igjen å jobbe og ser for meg at oljejobbene i Rogaland vil kuttes i årene som kommer. Når jeg søker på ingeniør-jobber i Stavanger på Finn så er det kun tilgjengelige jobber innenfor oljebransjen. På grunn av livssituasjonen er det uaktuelt å flytte. Jeg ønsker å ha flere bein og stå på og vurderer derfor; å ta videreutdannelse (2-årig industriell økonomi master), ny utdannelse (bachelor i Økonomi og-adinistrasjon) eller eventuelt andre kurs for å kunne jobbe med økonomi (tips tas imot). Jeg ser for meg at med økonomi-utdannelse kan man jobbe innenfor de fleste bransjene og at det er flere muligheter her i området. Noen som har noen tanker eller erfaringer å dele med meg? Endret 1. desember 2019 av Energi-jenta
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #2 Skrevet 1. desember 2019 Industriell økonomi. Ellers ville jeg vurdert computational engineering, hvis du er åpen for andre muligheter enn økonomi. Anonymkode: 2dd26...9d6 1
Energi-jenta Skrevet 1. desember 2019 Forfatter #3 Skrevet 1. desember 2019 Just now, AnonymBruker said: Industriell økonomi. Ellers ville jeg vurdert computational engineering, hvis du er åpen for andre muligheter enn økonomi. Anonymkode: 2dd26...9d6 Jeg skal sjekke ut computational engineering, takk for tipset. Av ren nysgjerrighet, hvorfor mener du indutriell økonomi?
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #4 Skrevet 1. desember 2019 IndØk definitivt. Det er dit mange bransjer er på vei og vil ha, gullkompetanse. Bachelor i ØkAdm sliter med å finne jobb overalt. Anonymkode: a371f...068
Energi-jenta Skrevet 1. desember 2019 Forfatter #5 Skrevet 1. desember 2019 8 minutter siden, AnonymBruker said: IndØk definitivt. Det er dit mange bransjer er på vei og vil ha, gullkompetanse. Bachelor i ØkAdm sliter med å finne jobb overalt. Anonymkode: a371f...068 Hadde absolutt vært bedre for meg å tatt IndØk da dette krever to år og ikke tre år som bachelor i ØkAdm gjør. Jeg var ikke klar over at det var vanskelig å finne jobb med bachelor i ØkAdm. Det er kanskje på grunn av at mange har den samme utdannelsen?
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #6 Skrevet 1. desember 2019 Akkurat nå, Energi-jenta skrev: Hadde absolutt vært bedre for meg å tatt IndØk da dette krever to år og ikke tre år som bachelor i ØkAdm gjør. Jeg var ikke klar over at det var vanskelig å finne jobb med bachelor i ØkAdm. Det er kanskje på grunn av at mange har den samme utdannelsen? Pga mange med samme utdannelse, pga konkurranse mot SivØk, pga mettet marked, pga digitalisering vil sannsynligvis gjøre en del stillinger overflødige. Jeg kjenner ikke markedet i Rogaland i detalj, bare en trend "overalt". Anonymkode: a371f...068
Energi-jenta Skrevet 1. desember 2019 Forfatter #7 Skrevet 1. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Pga mange med samme utdannelse, pga konkurranse mot SivØk, pga mettet marked, pga digitalisering vil sannsynligvis gjøre en del stillinger overflødige. Jeg kjenner ikke markedet i Rogaland i detalj, bare en trend "overalt". Anonymkode: a371f...068 Den ser jeg. Dette fikk meg noe å tenke på, takk for at du deler. 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #8 Skrevet 1. desember 2019 Hva med master i øk/adm? Er det lettere å få jobb da? Anonymkode: 00759...830
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #9 Skrevet 1. desember 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Hva med master i øk/adm? Er det lettere å få jobb da? Anonymkode: 00759...830 Tror det.. Anonymkode: ce8b0...c23
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #10 Skrevet 1. desember 2019 6 timer siden, Energi-jenta skrev: Jeg er utdannet sivilingeniør (maskin) og jobber nå i olja i Rogaland. Jeg kunne tenkt meg å byttet bransje helt da jeg har over 40 år igjen å jobbe og ser for meg at oljejobbene i Rogaland vil kuttes i årene som kommer. Når jeg søker på ingeniør-jobber i Stavanger på Finn så er det kun tilgjengelige jobber innenfor oljebransjen. På grunn av livssituasjonen er det uaktuelt å flytte. Jeg ønsker å ha flere bein og stå på og vurderer derfor; å ta videreutdannelse (2-årig industriell økonomi master), ny utdannelse (bachelor i Økonomi og-adinistrasjon) eller eventuelt andre kurs for å kunne jobbe med økonomi (tips tas imot). Jeg ser for meg at med økonomiut-dannelse kan man jobbe innenfor de fleste bransjene og at det er flere muligheter her i området. Noen som har noen tanker eller erfaringer å dele med meg? Du er heldig som har den kapasiteten til å kunne velge uten restriksjoner, så Ind-Øk ved UiS passer best din tidligere profil. Anonymkode: e844d...1aa 1
Energi-jenta Skrevet 1. desember 2019 Forfatter #11 Skrevet 1. desember 2019 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker said: Du er heldig som har den kapasiteten til å kunne velge uten restriksjoner, så Ind-Øk ved UiS passer best din tidligere profil. Anonymkode: e844d...1aa Det har jeg ikke tenkt over, hyggelig å bli påminnet det. Nå vet jeg ikke om jeg kan komme inn på IndØk grunnet høyt karaktersnitt for opptak, eller en gang BI (har ikke generell studiekompetanse). Men en vet ikke før en har prøvd tenker jeg på Endret 1. desember 2019 av Energi-jenta
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #12 Skrevet 1. desember 2019 1 time siden, Energi-jenta skrev: Det har jeg ikke tenkt over, hyggelig å bli påminnet det. Nå vet jeg ikke om jeg kan komme inn på IndØk grunnet høyt karaktersnitt for opptak, eller en gang BI (har ikke generell studiekompetanse). Men en vet ikke før en har prøvd tenker jeg på Hvis du har fullført høyere utdanning, har du generell studiekompetanse: https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/hoyere-utdanning/index.html Anonymkode: 3b4ac...742 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #13 Skrevet 1. desember 2019 Har du vurdert ppu? Mange av mine kollegaer i vgs er utdanna siv.ing og har byttet beite etter noen år i olja. Anonymkode: dc31d...dba 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #14 Skrevet 1. desember 2019 Har du vurdert å komme deg inn i det offentlige? Anonymkode: 15038...d3b
Energi-jenta Skrevet 1. desember 2019 Forfatter #15 Skrevet 1. desember 2019 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker said: Har du vurdert å komme deg inn i det offentlige? Anonymkode: 15038...d3b Jeg er absolutt åpen for å jobbe i det offentlige. Hva slags jobber er det? Endret 1. desember 2019 av Energi-jenta
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå