Gå til innhold

Hvor lenge kan en katt være hjemme alene?

Katter hjemme alene  

88 stemmer

1. 1. Hvor lenge kan en katt være hjemme alene?

• En katt bør aldri være alene
      0
    • En arbeidsdag
      29
    • En natt
      33
    • En helg
      23
    • En uke
      2
    • Lengre enn en uke
      1

Anbefalte innlegg

Gjest HarryDotter
Skrevet
På 1.12.2019 den 18.33, AnonymBruker skrev:

1, de er uansett kjæledyr og i følge loven skal de ses til daglig. 

2, katter er ikke tilpasset norsk klima

Anonymkode: ae42b...77f

Ja de bør sees til. Har katt selv så vet hva jeg snakker om. Jeg sier ikke at man skal la dem være ute i ukesvis, men enkelte her hyler når folk er borte et døgn! Det er galskap!

Selvsagt finnes det spesielle raser som overhodet ikke skal være ute, men de mest vanlige skogskattene tåler helt fint å være ute i det fri i 1-2 døgn. Ofte lenger også. Jeg kjenner folk hvor huskatten helt av seg selv forsvinner i ukesvis av gangen og plutselig dukker opp friske og fine. Og igjen må man se an temperatur. Man lar dem selvsagt ikke være ute i 20minus.

Bruk sundt norsk bondevett og dyrene klarer seg helt fint.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det eneste riktige svaret er 1 dag, da loven sier at de skal ha tilsyn en gang om dagen, og Mattilsynet kan ta fra deg katten om de finner ut at du «forlater» den.

Når det er sagt, jeg har to katter. De har en vannfontene som rommer 1,5 liter vann, og mat kan man sette mye ut av. Om man reiser på fredag etter jobb, så har de tilsyn på fredagen. De vil være helt alene lørdagen, og man kommer hjem i «etter jobb» tider søndag, 2 døgn alene. Dette går helt fint, jeg har aldri gjort det, da jeg ikke har noe sted å reise, men det er faktisk noe en katt fin overlever. Men man har ikke lov å si slikt høyt, for det er i mot loven, og man er dyreplager om man gjør det. Noen ting er blitt bedre med åra, mens andre ting er blitt på kanten til hysterisk. Noen ting var faktisk bedre før.

Anonymkode: 8a147...e1a

Skrevet
På 1.12.2019 den 17.06, Myrmica skrev:

Har ikke katt selv. Kan skjønne at folk reiser bort en helg, det går jo vanligvis bra, som de fleste her skriver.

Men tenk om det skulle skje noe? Tenk om katten skader seg eller setter noe i halsen fredag kveld, og ligger og lider alene i mange timer.... Det hadde jeg ikke turt å risikere. 

Dette kan skje rett etter man reiser på jobb, i noen tilfeller er jeg borte i nesten 14 timer (12 timers vakter med reisetid), man må kunne reise fra huset uten at man skal bekymre seg for alt mulig som kan skje.

Anonymkode: 8a147...e1a

Skrevet

Hvis noen skulle komme og prøve å se til mine katter når jeg er borte ville de ikke se snurten av dem. Jeg har folk som kommer og fôrer, men å kreve at de faktisk måtte se dem er umulig. 

Anonymkode: ab4e7...21a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...