Gå til innhold

Hvor lenge kan en katt være hjemme alene?

Balto

Katter hjemme alene  

88 stemmer

1. 1. Hvor lenge kan en katt være hjemme alene?

• En katt bør aldri være alene
      0
    • En arbeidsdag
      29
    • En natt
      33
    • En helg
      23
    • En uke
      2
    • Lengre enn en uke
      1

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, HarryDotter skrev:

Katter flest er utekatter. Bygget og designet for å være masse ute. De finner drikke og mat ute. Fanger mus og er jegere. De klarer seg fint uten å måtte være inne hele tiden. Folk er hysteriske.

Dette er det dummeste jeg har lest på KG på lenge, og det sier ikke lite......

Anonymkode: 91a16...318

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker maks en arbeidsdag, rundt 8 til 10 timer

flott for deg da, du bryter loven om du ikke vet det.

Anonymkode: 7b6cc...45a

Fullstendig klar over det. Bryr meg ikke fordi jeg mener denne loven er til for å fange de idiotene som låser katten inne/ute og reiser vekk, eller typisk gårdskatt-problematikk.

Anonymkode: 3d311...5be

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, HarryDotter said:

Katter flest er utekatter. Bygget og designet for å være masse ute. De finner drikke og mat ute. Fanger mus og er jegere. De klarer seg fint uten å måtte være inne hele tiden. Folk er hysteriske.

1, de er uansett kjæledyr og i følge loven skal de ses til daglig. 

2, katter er ikke tilpasset norsk klima

Anonymkode: ae42b...77f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Myrmica skrev:

Har ikke katt selv. Kan skjønne at folk reiser bort en helg, det går jo vanligvis bra, som de fleste her skriver.

Men tenk om det skulle skje noe? Tenk om katten skader seg eller setter noe i halsen fredag kveld, og ligger og lider alene i mange timer.... Det hadde jeg ikke turt å risikere. 

Det kan da skje mens eieren er på jobben også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De har da selvfølgelig kattedør med chip. Følte ikke det var nødvendig å nevne det, da det er en selvfølge om man har katter og normale åttetimersdager på jobb. 

Anonymkode: 9803e...dd1

Dessverre ikke 😢 Kun et fåtall som har det. Får helt vondt av de stakkars kattene...

Anonymkode: b9b47...a31

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom vi skal reise bort har kattene tilsyn av en nabo som ser innom dem hver dag, selv om det ''bare'' er ei helg. Velger da å ha kattene inne, med mat, vann og kattedo.

Anonymkode: d1f9e...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi lar kattene være alene hjemme en natt. Da stresser jeg veldig med å komme meg hjem. Tror ikke de lider noen direkte nød, men de er mye mer kosete når vi kommer hjem etter en natt borte. 

Er vi borte lengre, prøver vi å få noen til å bo her. Da får vi bonusen at de kan passe bikkja også. Ellers er kattene på pensjonat. Veldig trivelige eiere. Men jeg tviler på at de sitter inne med kattene i timesvis hver dag.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 netter uten tilsyn går helt fint med mine katter. Uttover det får jeg naboen til å skjekke til dem en gang i døgnet ca. 

Anonymkode: 76d2f...c9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går fint med en helg. 2 netter, men aldri lenger. Selvsagt med katteluke. Kunne alltids fått naboen til å se til dem, men da kattene mine ikke liker fremmede, hadde en fremmed mann inne hos meg ført til at de hadde blitt usikre og stukket ut, så han hadde nok ikke sett dem i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Svigermor said:

Det kan da skje mens eieren er på jobben også. 

Rart argument. Man kommer jo hjem fra jobben og kan få katten til veterinær mye fortere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, moonflower__ skrev:

Rart argument. Man kommer jo hjem fra jobben og kan få katten til veterinær mye fortere. 

Hvis katten setter noe i halsen rett etter at eieren går på jobben klokka åtte så er den vel død når eieren kommer fra jobben kl fem, hvis det den har satt i halsen sperrer luftveiene. Hvis man skal tenke på sånne ting så kan man aldri slippe katten av syne.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Svigermor said:

Hvis katten setter noe i halsen rett etter at eieren går på jobben klokka åtte så er den vel død når eieren kommer fra jobben kl fem, hvis det den har satt i halsen sperrer luftveiene. Hvis man skal tenke på sånne ting så kan man aldri slippe katten av syne.

At katten setter noe i halsen og dør hører vel med til sjeldenhetene. Det er mye mer vanlig at de blir dårlige av en eller annen grunn, spist noe de ikke tålte eller blitt smitta av noe, og begynner sakte men sikkert å vise symptomer. Så har man de mer akutte tilfellene hvor det er snakk om påkjørsel for eksempel. Selv med skader fra flere timer tilbake så kan det gå bra dersom det blir oppdaget når man da kommer hjem fra jobb.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du prøver å argumentere i mot her? Du ønsker å rettferdiggjøre at du forlater katten din, eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les øverst på side 11 i Mattilsynets Tilsynsveileder - katt

Tilsyn

Katten skal ha tilsyn minimum én gang per dag. Det betyr at dyreholder fysiske skal sjekke at katten ikke er syk, har sår eller skader. Katten skal også ha sosialt samvær med mennesker daglig (se avsnitt om sosialt samvær/tamhet). Ved behov skal katten ha veterinærbehandling, i tvilstilfeller skal veterinær kontaktes. Det er en utbredt oppfatning at katter klarer seg på egen hånd og kan overlates til seg selv i kortere eller lengre perioder. Dette er ikke akseptabelt. Man kan ikke forlate katten uten å sørge for tilsyn og stell minst én gang per døgn. Tilsyn skal også være tilpasset det enkelte individs behov. Kattunger, eldre, syke, skadde, drektige og diende dyr vil gjerne ha behov for hyppigere tilsyn. Dyreholder skal til enhver tid ha oversikt over antall dyr i dyreholdet. For å forhindre uønsket formering og forvillede katter, bør katteeier informeres om nytten ved sterilisering/kastrering.

Anonymkode: a735d...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er aldri borte fra pus mer enn 6-8 timer sammenhengende. Unntak er hvis jeg er borte en natt, da bor pus hos de som passer henne ❤️

Anonymkode: a59a1...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Promqueen
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi reiser ofte fra kattene når vi skal til hytta en helg. De har dør som de kan gå inn og ut, og har mat, vann og seng på vaskerommet. Blir vi borte lenger enn fredag til søndag, kommer naboen ned og fyller på rent vann og mat. Kattene våre er 15 år, og dette har aldri vært noe problem. 

Anonymkode: 598c1...795

Det er faktisk ulovlig i følge dyrevelferdsloven. Katter skal ha tilsyn minst en gang i døgnet som betyr at de ikke skal være alene mer enn 24 timer uten tilsyn!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri helt uten oppsyn , men det hender jeg er borte en helg og da er det kun noen som er innom og koser litt, skifter sand og så videre. Lengre enn en helg får jeg noen til å komme og bo her, eller ha katten hos seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke den yngste katten vår hadde satt pris på at noen fremmede kom innom med kos. 

Jeg får skaffe meg bobil. Så kan dyrene og jeg alltid være sammen 😂 Utenom når jeg er på jobb da. 

Anonymkode: a5443...0e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
På 1.12.2019 den 18.14, AnonymBruker skrev:

Ja de 700 000 hjemløse kattene i Norge er nok enig med deg. Sikkert alle de overfylte dyrevernsorganisasjonene som er overfylt med lidende, utsultete, syke og skadde kattene også. Og alle de kattene som fryser i hæl og sulter i hæl vært eneste år i hver eneste kommune er sikkert enig....

Herregud... Er det mulig å være så uvitende i 2019.

Anonymkode: fc48f...786

Forskjell på hjemløse katter som er ute 24/7-360 dager i året og bortskjemte huskatter som er vandt til å kose i armkroken til matmor eller? Jeg snakker om å la katter gå ute en helg mens familien er på ferie. Ikke å etterlate dem fritt i naturen til de dør. Førstnevnte er overhodet ikke et problem og katter flest takler det utmerket!

Herregud slutt å behandle katter som nakne hjelpesløse barnebabyer! Vi lever i 2019!

Endret av HarryDotter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
På 2.12.2019 den 7.41, moonflower__ skrev:

At katten setter noe i halsen og dør hører vel med til sjeldenhetene. Det er mye mer vanlig at de blir dårlige av en eller annen grunn, spist noe de ikke tålte eller blitt smitta av noe, og begynner sakte men sikkert å vise symptomer. Så har man de mer akutte tilfellene hvor det er snakk om påkjørsel for eksempel. Selv med skader fra flere timer tilbake så kan det gå bra dersom det blir oppdaget når man da kommer hjem fra jobb.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du prøver å argumentere i mot her? Du ønsker å rettferdiggjøre at du forlater katten din, eller? 

Tipper vedkomne du siterer ønsker hysteriet til livs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
På 1.12.2019 den 18.19, AnonymBruker skrev:

Dette er det dummeste jeg har lest på KG på lenge, og det sier ikke lite......

Anonymkode: 91a16...318

Da har ikke du vært lenge på KG...

Djeeezas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...