Gå til innhold

Hvor lenge kan en katt være hjemme alene?

Balto

Katter hjemme alene  

88 stemmer

1. 1. Hvor lenge kan en katt være hjemme alene?

• En katt bør aldri være alene
      0
    • En arbeidsdag
      29
    • En natt
      33
    • En helg
      23
    • En uke
      2
    • Lengre enn en uke
      1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi reiser ofte fra kattene når vi skal til hytta en helg. De har dør som de kan gå inn og ut, og har mat, vann og seng på vaskerommet. Blir vi borte lenger enn fredag til søndag, kommer naboen ned og fyller på rent vann og mat. Kattene våre er 15 år, og dette har aldri vært noe problem. 

Anonymkode: 598c1...795

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte en natt, men til nød tenker jeg en helg er greit. Da mener jeg at hvis en skal vekk fra fredag til søndag, så blir det kun lørdag at katten er helt alene. Det tenker jeg går fint hvis det er en sjelden gang. Vi har to katter selv og jeg har aldri reist fra dem uten tilsyn. Men hvis jeg ikke hadde et alternativ, så kunne det gått med en helg. Mine har også selskap med hverandre. 

Anonymkode: edb28...192

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to. De kan være "alene" to-tre uker. Men da med daglig tilsyn på en knapp time. 

Uten tilsyn har jeg strukket meg til to netter - nesten tre dager, en gang. Ingen kunne passe, og de mistrives virkelig på pensjonat. Da hadde de rikelig med mat og vann, to kattedoer. 

Og jeg har kameraer med bevegelsessensor. Så jeg kan titte innom og se at de har det fint. Det er viktig for meg selv om det kun er snakk om et døgn. I tilfelle en av de skulle satt seg fast, bli dårlig, eller lignende. 

Anonymkode: 9803e...dd1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår ikke at så mange lar kattene sine gå ute om natten uten at de kan komme inn hvis de vil.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lengste jeg har latt en katt være alene er to netter. Altså at jeg har reist på fredag ettermiddag og kommet hjem på søndag ettermiddag, men jeg liker ikke det helt så det har kun vært når ingen kunne passe.

Det gikk fint. Fylte opp flere matskåler og katten fikk gå inn og ut som han ville.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke katt selv. Kan skjønne at folk reiser bort en helg, det går jo vanligvis bra, som de fleste her skriver.

Men tenk om det skulle skje noe? Tenk om katten skader seg eller setter noe i halsen fredag kveld, og ligger og lider alene i mange timer.... Det hadde jeg ikke turt å risikere. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, exictence skrev:

Forstår ikke at så mange lar kattene sine gå ute om natten uten at de kan komme inn hvis de vil.

De har da selvfølgelig kattedør med chip. Følte ikke det var nødvendig å nevne det, da det er en selvfølge om man har katter og normale åttetimersdager på jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maks 2 netter, helst ikke mer enn 1 natt. Det har hendt vi har reist fra dem fredag kveld og da kommet hjem tidlig søndag. Jeg synes det er i meste laget, men enkelte ganger må det dessverre bli slik. Hadde dog aldri reist fra dem lenger enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på katten. Min klarer seg helt fint en uke, men naboen holder et øye med den så den ikke går rundt skadet om noe skulle skje. Microchip-luke, flere foring og vannstasjoner. 10 år gammel, slåss aldri og er like lykkelig. Jeg diskuterer aldri dette med andre for da blir jeg plutselig en dyremishandler.. 

Anonymkode: 3d311...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har da selvfølgelig kattedør med chip. Følte ikke det var nødvendig å nevne det, da det er en selvfølge om man har katter og normale åttetimersdager på jobb. 

Jeg forstod det sånn, og det er bra du sier. Mener absolutt det samme. Som jeg skrev, at hvis de kan få gå ute om natten, må de ha mulighet til å komme seg inn når de vil.

Men det virker som det er mange som bare lar dem gå ute om natten. Det gjør meg trist. Spesielt nå når det er så kaldt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter

Katter flest er utekatter. Bygget og designet for å være masse ute. De finner drikke og mat ute. Fanger mus og er jegere. De klarer seg fint uten å måtte være inne hele tiden. Folk er hysteriske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker maks en arbeidsdag, rundt 8 til 10 timer

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an på katten. Min klarer seg helt fint en uke, men naboen holder et øye med den så den ikke går rundt skadet om noe skulle skje. Microchip-luke, flere foring og vannstasjoner. 10 år gammel, slåss aldri og er like lykkelig. Jeg diskuterer aldri dette med andre for da blir jeg plutselig en dyremishandler.. 

Anonymkode: 3d311...5be

flott for deg da, du bryter loven om du ikke vet det.

Anonymkode: 7b6cc...45a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, HarryDotter skrev:

Katter flest er utekatter. Bygget og designet for å være masse ute. De finner drikke og mat ute. Fanger mus og er jegere. De klarer seg fint uten å måtte være inne hele tiden. Folk er hysteriske.

Bollene mine hadde rynket på nesa og rygget unna om de så en død mus. 

Og nekter å ta turen ut om det er en sølepytt i nærheten. Ville virkelig aldri forstått at det er vann som kan drikkes. 

De kommer rett inn og spiser våtfor - som må være av typen tunfisk, eller laks. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, HarryDotter skrev:

Ja de 700 000 hjemløse kattene i Norge er nok enig med deg. Sikkert alle de overfylte dyrevernsorganisasjonene som er overfylt med lidende, utsultete, syke og skadde kattene også. Og alle de kattene som fryser i hæl og sulter i hæl vært eneste år i hver eneste kommune er sikkert enig....

Herregud... Er det mulig å være så uvitende i 2019.

Anonymkode: fc48f...786

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn til info. Katten skal i følge loven ha tilsyn hver eneste dag å få påfyll av friskt vann og mat. Eller så kan du få opp til 14.000 i bot og miste dyret ditt. Følg loven. 

Anonymkode: fc48f...786

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...