Gå til innhold

Dere som har fått barn "sent".

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har fått barn når dere var nærmere 40 enn 30 år gamle, får dere noe særlig hjelp av besteforeldrene til barna? Hjelp til barnepass, henting i barnehage/SFO, overnatting mm. Grunnen til at jeg spør er at en nabo på 41 år med ei på 2 år, stadig spør meg om litt hjelp når hun skal noe spesielt som lege, tannlege eller større innkjøp. Mannen hennes er mye borte pga av jobb, så jeg vet hun er mye alene med barnet. De har begge sine foreldre i samme by som vi bor i, men i følge henne er de så gamle at de ikke orker å passe barnet.
Er det noe andre opplever at foreldre ikke orker å stille opp pga av alder?

PS: Jeg stiller opp når jeg har mulighet med glede, elsker barn og mine barnebarn er mye eldre og selvstendige.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk barn etter 40. Får ingen hjelp eller avlasting. Har ei nabodame som er i lignende situasjon, bortsett fra at hun er singel. Har aldri spørt henne eller andre om hjelp. Aldri.

Anonymkode: 0da6b...b58

• Liker 3
Skrevet

Jeg tipper det kommer an på om foreldrene også var sene med barn eller om de var unge. Hvis foreldrene var langt over 30 da de fikk barn vil de være over 70 da de blir besteforeldre hvis barnet er 40 når h*n får barn. Noen begynner å slite med helsa da.

Anonymkode: 83273...20b

• Liker 5
Skrevet

Selvfølgelig blir det mindre hjelp å regne med fra den kanten når man får barn sent. Med første fikk vi masse hjelp fra mannens foreldre, som da var i 60-åra. Hun var med på hytta deres ofte fex. Når vi fikk attpåklatten i 40-50-årsalderen er det veldig sjeldent. Og det er ikke så rart, selv om de er spreke 80-åringer har de ikke samme kapasitet som før. 
Vet du hvor gamle besteforeldrene til naboungen er? Det har mer å si enn foreldrenes alder. Men så klart vil det være en viss sammenheng...

Anonymkode: 0b23f...32f

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor lurer du? Er det fordi du synes naboen din venter for lenge kanskje? 

Vi var voksne når vi fikk barn (rundt 40). Mine foreldre er i full jobb og har ikke mulighet til å hjelpe oss. De var svært unge da de fikk meg. Hans foreldre er begge døde. De var like gamle som oss da de fikk ham. Vi har ikke behov for hjelp, men skulle gjerne bodd i et samfunn hvor naboer hjalp hverandre med glede. 

Anonymkode: 81ecf...5ae

• Liker 5
Skrevet

Jeg fikk barn i midten og slutten av 30-åra. Mine foreldre har aldri hentet i bhg pga avstand. Men jeg spør dem lite om hjelp også fordi de er rundt 75 år. Synes det er feil å slite ut gamle folk, vi tar det selv. De kan kose seg med barna uten jobb.

Anonymkode: 916ba...4f9

• Liker 3
Skrevet

Både mine foreldre og svigerforeldre fikk barn i ung alder (tidlig i 20-årene), så her er det plenty med besteforeldrehjelp selv om vi var 39 da den første kom (fikk en til året etter).

Anonymkode: aadec...873

Skrevet

Min mor var 20 da hun fikk meg, så de er snart 60, så vi får mye hjelp. De elsker det og tar seg gjerne fri fra jobben for å ha en dag hjemme med barnebarnet. Svigermor er eldre men bor i et annet land. 

Anonymkode: a0baa...767

Skrevet

Vi var 33 og 34 når vi fikk første barnet. Hans mor er 74 år og er veldig sprek. Hun hjelper til med henting i barnehage og pass på kveldstid en gang i blant hvis vi skal noe spesielt. Mine foreldre er 63 og 68, men har begge utfordringer med helsen og passer derfor ikke barnebarna. 

Anonymkode: dcadd...c16

Skrevet

Fikk barn som 20 åring men ingen orket å hjelpe til da. Da var mine foreldre 48 og 52. Fikk to barn til i slutten av 30 årene og heller ingen hjelp da. Så her handler det ikke om alder men prioriteringer og manglende interesse. 

Anonymkode: eaa74...d97

• Liker 6
Skrevet

Hvor mye besteforeldre hjelper til avhenger av mye mer enn alder. Er man i førti- eller femtiåra, har man ofte mange andre forpliktelser enn når man er pensjonist. Vi har hatt svært stor og mer glede av besteforeldrene etter de gikk av med pensjon.

Skrevet
6 timer siden, Belima skrev:

Dere som har fått barn når dere var nærmere 40 enn 30 år gamle, får dere noe særlig hjelp av besteforeldrene til barna? Hjelp til barnepass, henting i barnehage/SFO, overnatting mm. Grunnen til at jeg spør er at en nabo på 41 år med ei på 2 år, stadig spør meg om litt hjelp når hun skal noe spesielt som lege, tannlege eller større innkjøp. Mannen hennes er mye borte pga av jobb, så jeg vet hun er mye alene med barnet. De har begge sine foreldre i samme by som vi bor i, men i følge henne er de så gamle at de ikke orker å passe barnet.
Er det noe andre opplever at foreldre ikke orker å stille opp pga av alder?

PS: Jeg stiller opp når jeg har mulighet med glede, elsker barn og mine barnebarn er mye eldre og selvstendige.

Mine foreldre er i femti åra og de stiller ikke opp de heller, så er ikke nødvendig alder men at dagens besteforeldre er så opptatt med selvrealisering at de glemmer at det å være besteforeldre er et gode og et forhold man må bygge ikke bare få servert. De har visst glemt hvor travelt det var selv.
Hilsen ei sent i 30åra med tre små.

Anonymkode: ff278...8b0

Skrevet

Vi fikk første da jeg var 37 og får nummer to nå som 39. Aldri hatt besteforeldre som barnevakt. Nå bor de langt unna, men heller ikke når vi er på besøk der eller de her, er det mer pass enn mens vi er på do, eller henter noe på kjøkkenet e.l. En kombinasjon av at de ikke orker/klarer løft osv, og at vi ikke helt stoler på den ene av dem alene med barn (altfor distré, kan plutselig finne på å forlate rommet uten å tenke på barnet, sett en varm kaffekopp ytterst på bordet osv.) Var uansett ikke noe vi forventet da vi fikk barn, så vi klarer oss selv helt uten problemer. 

Anonymkode: 0d471...d99

• Liker 1
Skrevet

Fikk barn da vi var i slutten av 30-årene. Har masse hjelp av mine foreldre som bor i nærheten. 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi var voksne når vi fikk barn (rundt 40). Mine foreldre er i full jobb og har ikke mulighet til å hjelpe oss. De var svært unge da de fikk meg. Hans foreldre er begge døde. De var like gamle som oss da de fikk ham. Vi har ikke behov for hjelp, men skulle gjerne bodd i et samfunn hvor naboer hjalp hverandre med glede. 

Da blir dere også veldig gamle besteforeldre....

Anonymkode: 1945a...022

Skrevet

Vi har ikke fått barn enda, men tenker litt på dette. Det er kun mamma hos oss, hans foreldre bor i en annen landsdel og samme med min pappa. Jeg vet ærlig talt ikke hvor interessert mamma er, i alle fall ikke i småbarnsfasen. Hadde vært fantastisk om hun ville hjelpe til med å hente i barnehagen, men jeg tror ikke jeg skal håpe på det. 

Det har ingenting med alder å gjøre, hun er rett over 60 og sprek. 

Anonymkode: 9a9cd...438

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, min nabo velger selvfølgelig livet sitt selv og hun er utrolig hyggelig. Når andre velger å få barn er ikke noe jeg legger meg opp i eller mener noe spesielt om.

Skrevet

Mine foreldre og svigerforeldre bor ikke i samme by som oss, og har aldri henta i barnehagen ol. Nå er de for gamle til «å stille opp» på den måten eller være barnevakt, de er 80 og trenger mer hjelp selv. Og det er helt greit. Det er flere som IKKE får slik praktisk hjelp enn de som får blant de vi kjenner. Den naboen du kjenner må jo få sin mann til å stille opp, kan ikke klage på at besteforeldrene er for gamle! 

Anonymkode: 79a35...6fa

• Liker 1
Skrevet

Fikk barn sent og tidlig dvs som 20 åring og deretter fikk vi to barn til når vi hadde bikket 40. Foreldrene på min side er relativt unge( begynnelsen av 60 årene). Hans er over 80 og bor i ett annet land så avlastning derfra utgår. Opplever at mine foreldre er mer interessert i å være tilstede nå enn første gangen vi fikk barn. Min mor henter i bhg og tar dem med på overnatting. Ikke fordi vi nødvendigvis har behov for det men fordi hun ønsker å tilbringe tid med dem. Ellers er vi mye isammen i hverdagen. Jeg tror det handler om at de har mer tid som de ikke er under utdanning og er i full jobb selv, samt at man blir mer familie orientert på sine gamle dager. 

Anonymkode: dcb72...fbc

Skrevet

Besteforeldne til naboens barn er i slutten av 70 åra og begynnelsen av 80 årene hvis jeg husker riktig. Pappa'n er enebarn og foreldrene fikk han sent, moren er nr 3  av søsknene og hennes foreldre var noe yngre enn hans da hun ble født. Bestemødrene er yngst begge på sidene.

Pappa'n stiller masse opp når han er hjemme, men siden mor har tatt ekstra permisjon, så er det de ukene han er borte mor trenger hjelp innimellom.

Som en tidligere skriver, en skulle bodd en plass hvor samfunnet rundt hjalp hverandre mer enn sånn som mange av oss lever nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...