Jensine Skrevet 1. desember 2019 #1 Skrevet 1. desember 2019 Altså "sola står opp i øst og går ned i vest". Men jeg syns ikke det ser helt sånn ut om vinteren. Jeg ser at sola går vestover, men det ser ut som den står opp ca i sørvest, og går ned i vest. Om sommeren står den opp mye lenger vest. Det gir jo mening at den har en mye kortere bane om vinteren. Men er det fasit at den står opp i vest - og dermed har jeg bare dårlig snøring på himmelretningene (og det gir seg mer utslag når stedet for soloppgang og solnedgang er nærmere hverandre). Eller betyr "står opp i øst" bare at den står opp østenfor der den går ned? kunne selvfølgelig kjøpt et kompass, men det er litt styr.
Jensine Skrevet 1. desember 2019 Forfatter #2 Skrevet 1. desember 2019 Eller vent, nå står den opp - i sør, i følge mitt indre kompass.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #3 Skrevet 1. desember 2019 2 timer siden, Jensine skrev: Altså "sola står opp i øst og går ned i vest". Men jeg syns ikke det ser helt sånn ut om vinteren. Jeg ser at sola går vestover, men det ser ut som den står opp ca i sørvest, og går ned i vest. Om sommeren står den opp mye lenger vest øst. Det gir jo mening at den har en mye kortere bane om vinteren. Men er det fasit at den står opp i vest øst- og dermed har jeg bare dårlig snøring på himmelretningene (og det gir seg mer utslag når stedet for soloppgang og solnedgang er nærmere hverandre). Eller betyr "står opp i øst" bare at den står opp østenfor der den går ned? kunne selvfølgelig kjøpt et kompass, men det er litt styr. Helt kontroll på himmelretningene har du nok ikke, om du har inntrykk av at sola står opp i sørvest. Når sola står på det høyeste står den nemlig alltid rett sør, og siden den går fra øst mot vest får den ikke gått opp i sørvest. Du kan jo laste ned en kompass-app til mobilen? Anonymkode: 8a790...8b7
Jensine Skrevet 1. desember 2019 Forfatter #4 Skrevet 1. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Helt kontroll på himmelretningene har du nok ikke, om du har inntrykk av at sola står opp i sørvest. Når sola står på det høyeste står den nemlig alltid rett sør, og siden den går fra øst mot vest får den ikke gått opp i sørvest. Du kan jo laste ned en kompass-app til mobilen? Anonymkode: 8a790...8b7 Hm. Jeg tror deg. Tror jeg har kommet litt ut av kurs siden jeg flyttet.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #5 Skrevet 1. desember 2019 2 timer siden, Jensine skrev: Hm. Jeg tror deg. Tror jeg har kommet litt ut av kurs siden jeg flyttet. Fort gjort! Jeg har null retningssans selv, men om sola er oppe og jeg har en klokke klarer jeg å resonnere meg fram sånn ca. Og i områder jeg er kjent har jeg lært meg noen holdepunkter, så jeg har litt halvkontroll. Men sett meg ned på et nytt sted så er jeg lost. 😂 Anonymkode: 8a790...8b7
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #6 Skrevet 3. desember 2019 Ja, sola står i sør på sitt høyeste. I prinsippet skal det være kl. 12, men klokka følger jo politiske grenser og ikke sola, så det stemmer ikke for alle steder. Dessuten endres jo dette når vi stiller klokka for vintertid og sommertid. Men uansett hvor og når så står sola alltid høyest i sør. Anonymkode: 9fe91...643
Lutetium 71 Skrevet 8. desember 2019 #7 Skrevet 8. desember 2019 På 3.12.2019 den 11.45, AnonymBruker skrev: Ja, sola står i sør på sitt høyeste. I prinsippet skal det være kl. 12, men klokka følger jo politiske grenser og ikke sola, så det stemmer ikke for alle steder. Dessuten endres jo dette når vi stiller klokka for vintertid og sommertid. Men uansett hvor og når så står sola alltid høyest i sør. Anonymkode: 9fe91...643 Hva om du bor i Australia? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå