Gjest Frustrert mmma Skrevet 29. mai 2005 #1 Skrevet 29. mai 2005 Jeg har en gutt på snart 4 år som stort sett er en underbar engel og godgutt. Får masse skryt i barnehagen over hvor blid og god han er. Hele barnehagens godklump. Elsker å hjelpe pappen med snekkerarbeid og mammen med å rydde og vaske hus. Men nå i det siste har han begynt å komme med noen skremmende kommentarer til enkelte når vi er i besøk. - Jeg skal kutte hodet av deg. - Din dusterompe. - Jeg skal drepe deg. - Jeg falt ned fra stolen og ble død, og slike ting. Og jeg har mildt sagt fått kraftig bakoversveis når jeg fikk høre dette. Han sier aldri slike ting til meg eller faren. Hvor i all verden kommer dette fra? Og hvordan skal jeg håndtere dette slik at det ikke blir verre? Frustrert
liv Skrevet 29. mai 2005 #2 Skrevet 29. mai 2005 Ta det opp med personalet i barnehagen! Kan hende de har en forklaring
Gjest Embla s Skrevet 29. mai 2005 #3 Skrevet 29. mai 2005 dusterompe er vel ikke så veldig "alvorlig" for en 4-åring? Han er jo så liten, så han skjønner jo ikke omfanget av det han sier. (en fireåring kan jo finne på å si at han ønsker at mamma dør så han kan sitte foran i bilen, og slike ting. Uten at de har begreper om hva det faktisk er de sier..). Han har sikkert hørt slike utsagn fra andre unger! Enig med Liv, spør i barnehagen, eller sjekk hva han ser på tv! Mulig du får en sammenheng da.. (også kan det jo hende at han syns din reaksjon på at han sier disse tingene er veldig spennende? )
Laina Skrevet 29. mai 2005 #4 Skrevet 29. mai 2005 Jeg husker en toåring en gang: "Jeg skal kutte deg opp i småbiter! Det gjør Turtles!" Det hørtes ganske grotesk ut, men gutten var verdens søteste (litt vill og aktiv, men ellers bra). Nå når han snart er 18, er han fremdeles verdens søteste gutt.
Gjest Frustrert mamma Skrevet 29. mai 2005 #5 Skrevet 29. mai 2005 Dusterompe er ikke kjempealvorlig nei, men det er ikke akkurat pent å kalle folk det da, er det vel?? Og ja, jeg vet han er liten, og at han ikke forstår omfanget av det han sier. Men vi kan ikke la barn få si og gjøre som de vil, med unnskyldningen at - men han er jo så liten :-? Spørsmålet mitt var hvordan jeg skal håndtere det slik at det ikke blir verre eller fortsetter i det uendelige. Jeg har tatt ham i fanget og sagt til ham at det ikke er fint å si slike ting, og at folk blir lei seg. Men så gjør han det bare igjen neste gang han er på besøk hos noen :-( Takk for tipset Liv, skal ta det opp i barnehagen
Gjest Violetta Skrevet 29. mai 2005 #6 Skrevet 29. mai 2005 Det jeg har gjort i slike tilfeller er å forklare min datter at stygge ord bruker bare de som ikke kan noe bedre. Det har fungert kjempebra. Men det gjelder jo stygge ord, som banning og lignende. Kanskje litt på siden av tema...
Gjest Embla s Skrevet 29. mai 2005 #7 Skrevet 29. mai 2005 Dusterompe er ikke kjempealvorlig nei, men det er ikke akkurat pent å kalle folk det da, er det vel?? Og ja, jeg vet han er liten, og at han ikke forstår omfanget av det han sier. Men vi kan ikke la barn få si og gjøre som de vil, med unnskyldningen at - men han er jo så liten :-? Mitt inlegg var fordi det virker som om du blir skremt over tingene han sier. Så det var for å berolige deg, siden du skrev at det var skremmende kommentarer.. Du får forklare ham at det ikke er lov å snakke sånn, og at det får de og de konsekvensene hvis han gjør det. Så er det å følge opp med disse konsekvensene, uten å lage noe styr rundt. Si kort og med mest mulig nøytral stemme at "regelen er at hvis du sier..... så ...." også gjennomfører du konsekvensen. Kanskje også lurt å repetere regelen og konsekvensen før dere reiser bort.
sommerfuglene Skrevet 29. mai 2005 #8 Skrevet 29. mai 2005 Jeg har en gutt på snart 4 år som stort sett er en underbar engel og godgutt. Får masse skryt i barnehagen over hvor blid og god han er. Hele barnehagens godklump. Elsker å hjelpe pappen med snekkerarbeid og mammen med å rydde og vaske hus. Men nå i det siste har han begynt å komme med noen skremmende kommentarer til enkelte når vi er i besøk. - Jeg skal kutte hodet av deg. - Din dusterompe. - Jeg skal drepe deg. - Jeg falt ned fra stolen og ble død' date=' og slike ting. Og jeg har mildt sagt fått kraftig bakoversveis når jeg fikk høre dette. Han sier aldri slike ting til meg eller faren. Hvor i all verden kommer dette fra? Og hvordan skal jeg håndtere dette slik at det ikke blir verre? Frustrert [/quote'] Tenk nøye gjennom tv-vanene til god-gutten... Det er svært mye søppeltv på disse "barnekanalene". Mine får bare se nrk, det holder i massevis. Og en sjelden gang får de se film, i skikkelig barnlig-sjanger (olebrum olig). Regel nr 1 når det gjelder barn og tv, er at man ser sammen med barnet. Ellers kan barn i denne alderen være litt brutale, men ett sted får de det fra...
sommerfuglene Skrevet 29. mai 2005 #9 Skrevet 29. mai 2005 Jeg har en gutt på snart 4 år som stort sett er en underbar engel og godgutt. Får masse skryt i barnehagen over hvor blid og god han er. Hele barnehagens godklump. Elsker å hjelpe pappen med snekkerarbeid og mammen med å rydde og vaske hus. Men nå i det siste har han begynt å komme med noen skremmende kommentarer til enkelte når vi er i besøk. - Jeg skal kutte hodet av deg. - Din dusterompe. - Jeg skal drepe deg. - Jeg falt ned fra stolen og ble død' date=' og slike ting. Og jeg har mildt sagt fått kraftig bakoversveis når jeg fikk høre dette. Han sier aldri slike ting til meg eller faren. Hvor i all verden kommer dette fra? Og hvordan skal jeg håndtere dette slik at det ikke blir verre? Frustrert [/quote'] Tenk nøye gjennom tv-vanene til god-gutten... Det er svært mye søppeltv på disse "barnekanalene". Mine får bare se nrk, det holder i massevis. Og en sjelden gang får de se film, i skikkelig barnlig-sjanger (olebrum olig). Regel nr 1 når det gjelder barn og tv, er at man ser sammen med barnet. Ellers kan barn i denne alderen være litt brutale, men ett sted får de det fra...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå