Gå til innhold

Hva synes dere ansatte i bhg om at foreldre i turnus leverer på fridager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får av og til så dårlig samvittighet når jeg leverer de dagene jeg har fri... 😭😭 

Anonymkode: 8969d...a3a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får av og til så dårlig samvittighet når jeg leverer de dagene jeg har fri... 😭😭 

Anonymkode: 8969d...a3a

Så hvorfor gjør du det da?

Anonymkode: 2ed3d...80c

• Liker 14
Skrevet

Jeg forstår godt at de som jobber turnus når de har fri. De har hatt mange dager på og trenger gjerne å hente seg litt inn. Men, å levere til åpningstid og hente når det stenger, og man går hjemme synes jeg ikke noe om. Selvfølge kan det være at man må det innimellom, men ikke som fast. Lever litt seinere og hent litt tidligere når du har fri, og eventuelt ta en dag fri med ungen innimellom. Foreldre pleier å være roligere og håndtere situasjoner bedre når de er uthvilt. 

Anonymkode: 72cc5...9e7

• Liker 23
Skrevet

Jeg er ped.leder og tenker at det har jeg ingenting med. 

Du betaler for plassen og vi har en fin dag sammen med barnet ditt. 

Slapp av 🙂

• Liker 43
Skrevet

Jeg reagerer ikke på at foreldre som jobber turnus/redusert/offshore etc leverer barna i barnehagen når de har fri. Barn trenger ruiner og rytme i hverdagen og foreldre trenger kanskje å få unna ærender, husvask etc.

Det jeg (og mine kollegaer) derimot reagerer på er de barna som er 8-9 timer i barnehagen hver dag hele året (utenom lovpålagt ferie), dersom de ikke MÅ. Vi forstår at noen ikke har ett valg og vi ivaretar alle så godt vi bare kan. Bare husk at en barnehagedag er som en arbeidsdag for barna, de blir slitne og det kan være godt med en fridag inni mellom eller korte dager dersom man har mulighet❤️ 

Anonymkode: b06f7...fd6

• Liker 21
Skrevet

Jeg leverer 09.30 og henter 14.30 når jeg har fri. 

Jeg ligger ikke hjemme og drar meg, selv om jeg har fri. 

Anonymkode: b3d10...db6

• Liker 3
Skrevet

De dagene jeg har fri har jeg ofte mye annet å ta igjen hjemme. Da har barnet mer godt av å være litt i barnehagen i stedet for å gå oppå meg. Han blir rastløs hjemme, men han i barnehagen får ut mye energi. Men da leverer og henter jeg alltids mye tidligere 😊 

Anonymkode: 157b0...b88

• Liker 10
Skrevet

Mine unger begynte ikke i barnehage før de var 3 og 4, og selv om jeg hadde fri innimellom på ukedager så ville de stort sett i barnehagen (jeg brukte ofte de dagene til praktiske gjøremål). Vi hadde alltid rolige morgener de dagene da, sullet rundt i pysjen og spiste felles frokost før vi var på plass i barnehagen ca. 09.30.  En sjelden gang ville de tidlig hjem også, men det var mange unger som var der omtrent til stengetid så da ville de for det meste være der og leke så lenge som mulig :) 

Anonymkode: 32686...b0f

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobber ikke i barnehagen selv, men her anbefaler dr fleste barnehager at barna har rutine og at foreldrene leverer selv om det er turnusfri.

Anonymkode: da5a4...0b3

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår godt at de som jobber turnus når de har fri. De har hatt mange dager på og trenger gjerne å hente seg litt inn. Men, å levere til åpningstid og hente når det stenger, og man går hjemme synes jeg ikke noe om. Selvfølge kan det være at man må det innimellom, men ikke som fast. Lever litt seinere og hent litt tidligere når du har fri, og eventuelt ta en dag fri med ungen innimellom. Foreldre pleier å være roligere og håndtere situasjoner bedre når de er uthvilt. 

Anonymkode: 72cc5...9e7

Huff.

Heldigvis lever ikke folk livet sitt for at du skal "synes noe om" det. 

Anonymkode: d5615...104

• Liker 16
Skrevet

Det må da i så fallvære barnet du får dårlig samvittighet for, ikke «de ansatte i barnehagen»? Hvorfor bryr du deg om hva de mener? Hva syns naboen om det da, og dine kolleger? Og svigermor? Og de på butikken som ser deg handle uten barn? 

Anonymkode: 164ed...51b

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, Applehead skrev:

Jeg er ped.leder og tenker at det har jeg ingenting med. 

Du betaler for plassen og vi har en fin dag sammen med barnet ditt. 

Slapp av 🙂

Og dette er hva som er riktig også. Synd ikke alle har din integritet og yrkesstolthet. Ser det allerede er kommet svar om hva en annen og kollegaene mener. Som ikke er greit og som er skammelig at blir snakket om i barnehager. Håper og tror at de fleste er som deg. 

Anonymkode: 903ea...000

• Liker 4
Skrevet

Hvis barna gjerne vil i bhg når du har fri så tenker jeg at det er greit.
Men dersom barnet overhodet ikke vil i bhg, (ofte fordi de skjønner at foreldre har fri, eller om barnet må ha lange dager i bhg til vanlig pga jobbtider) )så ville jeg tenkt at barnet får en fridag innimellom, eller at man avtaler med barnet at man henter tidlig, feks i utetiden, rett etter maten midt på dagen, eller et annet konkret tidspunkt som barnet klarer å forholde seg til. Behøver ikke å være så mye tidligere enn vanlig egentlig, for mange barn er fornøyde med å si at de blir hentet tidlig, for det er liksom litt stas 
Foreldre som har fri fra egen jobb i ukedagene har jo ofte andre avtaler eller gjøremål som er mest praktisk at barna ikke er med på. 
Det er jo  foreldre som må finne ut av hva som er best både for barnet og for seg selv.

Skrevet

Med eldste så jobbet jeg mye kvelder, og hadde han da fri alle mine fridager fordi jeg følte jeg nesten aldri så han. De i barnehagen reagerte negativt på dette, de mente at alle barn skulle være der alle dager. Så tror du kan slappe helt av med hva de tenker...

Med barn nr to så ble kronisk syk ikke så mange månedene etter barnehagestart, så jeg er den som "går hjemme" og sender ungene i barnehagen. Jeg går jo til behandling et par ganger i uka, men stort sett må jeg bruke den tiden de er i barnehagen til å mobilisere nok energi til å være oppegående de timene de er hjemme på ettermiddagen. Da snakker du dårlig samvittighet... Jeg føler meg som en elendig mor. Men jeg har de hjemme en dag i ny og ne når jeg har en god periode. Og prøver å la de være i barnehagen maks seks timer, og helst kun kjernetiden.

(Nei, jeg har ikke ME. Så legger vi den ballen død før den har begynt å rulle noe sted)

Anonymkode: 97d1f...7b6

• Liker 4
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Her er ungen i barnehagen selv om jeg har fri. For det første elsker ungen min bhg og han trives best med rutiner. 

Jeg har uansett nok å gjøre av husarbeid, ærend og småjobb som jeg kan få unnagjort så jeg er tilgjengelig for ungen etter henting og frem til legging. 

Vi bruker helgene til skikkelig kvalitetstid og er ute sammen hele dagen på teater, museer, Lekeland etc. 

Men han er der kun i kjernetiden mellom 09-15.

Skrevet

Det har ikke barnehageansatte noe med å mene noe om. Når man fex har turnusfri etter å ha jobba 5 dgr gjerne med en arbeidshelg i midta, har man behov for både å ta seg litt inn og å få unnagjort husarbeid og andre gjøremål. Så da leverer jeg til frokost, og går hjem å stuller med sitt. Forteller du barnehageansatte at du har fri? Det gjør ikke jeg. De får si og tro hva de vil. Barnehagene er forandret etter at jeg hadde første der for over 20 år siden. Vi prøvde oss med halv plass da, men fikk beskjed av ansatte om at det var best for barna å være i barnehagen på daglig basis for å ha rutine. 
For eldre barn er det særlig fint å få denne rutinen. De må bli vant til å gå på skolen hver dag.

Turnuslivet har noen ulemper, som ubekvem arbeidstid. Jobb i høytider. 
Muligheten til å få gjort nødvendige ting i fred og ro på formiddag er en av fordelene.

• Liker 8
Skrevet

Ingenting, vi elsker jo ha noen timer fri vi også, hadde bare reagert om du da alltid leverte 06.30-17.00

Anonymkode: a7f01...66e

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvorfor skal barnehagen mene noe om det? Hvis mor eller far skal sove etter nattevakt eller gjøre unna husarbeid/handling eller rett og slett bare hvile så er vel det godt at barna har et trygt sted å være?

Hvorfor skal vi mene så forferdelig mye om andre hele tiden? Kan vi ikke passe våre egne saker?

Det ble ramaskrik da noen ville åpne kvelds- og nattbarnehager. Lite forståelse der altså for at det er slik enkelte foreldre faktisk arbeider. Skal vi nå ha en mening om at når mor/far har vært på nattjobb så skal de værsågod sitte våken med barnet sitt hjemme fremfor at barnet går i barnehage? Slutt med det der - det er bare tull.

Skrevet

Bhg-ansatte tenker vel ikke noe på det? Barn har det morsommere i bhg enn hjemme med bare 1 voksen. Ungen min er ihvertfall sånn; bhg-vennene er mer stas enn mamma og pappa.

Anonymkode: 06e2f...d15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...