Gå til innhold

Sier mye dumt og blir misforstått fordi jeg ikke tenker meg om

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjer ganske ofte at jeg ikke klarer å si ting slik jeg egentlig mener det og ofte blir misforstått. Hvordan kan en bli mer bevisst på slike ting? Og endre seg så dette ikke skjer???

Eksempler: 

Spør oppriktig om noe fordi jeg ikke vet= Folk tror jeg mener de gjør feil / Er kritisk
Prøver gi konstruktiv tilbakemelding = Folk blir såret o.l
Prøver å forklare noe = Blir ofte misforstått
Er ærlig om noe = Blir tolket mer alvorlig enn det var ment
Nevner 1 kort ting i en bisetning = Det er den éne setningen folk velger å fokusere på ut i fra alt jeg har sagt når det er minst viktig
Tenker jeg har et nøytralt ansiktsuttrykk = Blir tolket som redd/trist/sint/ annen negativ følelse
Sier noe jeg tenker er morsomt / min type humor = Blir tatt helt seriøst 
F.eks "haha, er vel på tide å slutte i jobben etter x hendelse" sagt i en humoristisk tone = folk blir usikker og tror jeg er seriøs og prøver å si at nei altså, trenger vel ikke slutte det er jo ikke så ille?  

Anonymkode: 3f8ae...3f4

• Liker 1
Skrevet

Spør noen du kjenner godt, er nok det beste. De kan peke ut nøyaktig hva som skaper misforståelsene. Sannsynligvis har du inngrodde vaner som må endres. Det kan ta tid, men mange finner ut at de må endre hvordan de er sosialt når de blir eldre og smartere og forstår at det de sier ikke alltid blir tolket slik det er ment. Det krever litt øvelse når man er vant til å snakke på en viss måte, men det er fult mulig 

Anonymkode: ae148...d8a

• Liker 4
Skrevet

Enig med personen over, spør noen du kjenner godt. Si gjerne hvorfor du spør, at du ofte føler du blir misforstått eller mistolket og ønsker å gjøre noe med det.

Jeg er over 40 år nå, og er skikkelig flau over måter jeg har oppført meg på tidligere. Jeg skjønte det ikke da, men jeg innser nå at måten jeg sa ting på, tonefall, situasjonen, kroppspråk og lignende lett kunne misforstås. Jeg tror for eksempel jeg lett ble oppfattet som hissig når jeg egentlig var ivrig eller brant for noe fordi jeg kanskje snakket fort og litt høyere enn vanlig og kanskje hadde litt mer kroppspråk. I tillegg hadde jeg lagt til meg en litt teit humor som gjorde at mye jeg sa var delvis ironisk, uten at det kom tydelig frem. Jeg lytter veldig på meg selv, spesielt på tonefall og ordvalg, og tar meg selv om jeg sier noe som kan oppfattes som negativt og retter meg selv med én gang. "Oj, dette hørtes verre ut enn det var ment. Det jeg prøvde å si var..." Det fungerer ganske bra for meg

Anonymkode: 4ad0e...280

Skrevet

Slik har jeg hatt det så ofte og jeg har Asperger. 

Anonymkode: a6d3b...ee6

Skrevet

Det er bra at du vil ta tak i det. Det viser at du er villig til å selvreflektere over egen oppførsel, i motsetning til andre som heller velger å si at folk rundt dem er altfor sensitive. 

Prøv å studere oppførselen til godt likte folk - hvilket kroppspråk, tonefall, ordvalg osv. tar de i bruk? Prøv også å se tilbake til øyeblikk der folk har misforstått deg og kartlegg manøvrene du har brukt.

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjer ganske ofte at jeg ikke klarer å si ting slik jeg egentlig mener det og ofte blir misforstått. Hvordan kan en bli mer bevisst på slike ting? Og endre seg så dette ikke skjer???

Eksempler: 

Spør oppriktig om noe fordi jeg ikke vet= Folk tror jeg mener de gjør feil / Er kritisk
Nevner 1 kort ting i en bisetning = Det er den éne setningen folk velger å fokusere på ut i fra alt jeg har sagt når det er minst viktig
Tenker jeg har et nøytralt ansiktsuttrykk = Blir tolket som redd/trist/sint/ annen negativ følelse
F.eks "haha, er vel på tide å slutte i jobben etter x hendelse" sagt i en humoristisk tone = folk blir usikker og tror jeg er seriøs og prøver å si at nei altså, trenger vel ikke slutte det er jo ikke så ille?  

Generelt, Ts, så er det greit å unngå humor, halvsleivheter og all form for tilbakemelding dersom du ikke kjenner personen godt. 

Generelt kan du også tillate deg mer ovenfor menn og alle mennesker som har høyere utdannelse. Spesielt om de har høyere utdannelse enn deg. Gitt at du er kvinne så hold deg fra å slaure rundt kvinner du ikke betegner som gode venninner. Menn kan tillate seg noe mer humor.

Huskeregelen er at dersom personen du snakker med kan oppfatte seg som av lavere sosial rang enn deg er alt utover «pent vær i dag» støtende. Folk er utrolig nærtagende i hierarkisk rekkefølge, spesielt om de tror de blir hakket på av samme kjønn.  Fremmede er ikke til å spøke med. De er til å være pertentlig høflig distansert med. 

Anonymkode: 437b8...000

• Liker 2
Skrevet

Det skjer ofte med meg også, spesielt at noen tar humoren/ironien min dønn seriøst og tror jeg er dum når egentlig er det de som er dumme som ikke tar humoren min😋 Jeg har i tillegg ADD, så jeg sier lett ting uten å tenke men det betyr ikke at jeg er slem. Og så lenge man ikke sårer noen så gjør det ikke så mye, vel. Har ikke noen tips, ts, annet enn å si at du ikke er alene.

Anonymkode: 9059c...541

Skrevet

Skulle ønske at folk generelt var mindre flinke på å tolke alt i verste mening og gi folk mer slækk. Da hadde verden blitt et friere sted og sosialt samspill hadde ikke vært så utmattende.

• Liker 3
Skrevet

Gjelder dette de fleste du snakker med?

Alle?

Er det noen som ikke misforstår deg?

Er det kun én person som misforstår deg?

Anonymkode: 5b19e...6c2

Skrevet

Sikker på at det er du som må endre deg? Kan det være den personen du snakker med som egentlig er litt treig i oppfattelsen? 

Anonymkode: 56d58...c20

• Liker 1
Skrevet

Du er ikke alene TS. Har det sånnn i mange situasjon at andre misoppfatter meg. Noen spør hva jeg mener mens enkelte spør ikke. Og tar den aller verste beslutningen. Vet at jeg blir misoppfattet med mld eller hvordan jeg er når det gjelder ansiktsutrykk. 

Har funnet ut at det beste er å ser hvordan du er som mennesker og at det er det indre som virkelig teller. 

Hvis jeg merker at andre misoppfatter meg så sier jeg på en høflig måte at du har sikkert misforstår meg. 

Tenker også at så lenge folk ikke spør så er de usikre på seg selv. Og at det er de som bør forandre seg og at det er ikke meg. 

Eks:

Hadde en dårlig spøk til ei og hu blei sur og blokkerte meg. Det var ikke noe personlig mot henne. Hun spurte ikke hva jeg mente. Tenker at det er mer om henne enn om meg. 

Hadde en dårlig spøk med en kompis,men han spurte hva jeg mente osv. 

Anonymkode: 2b9e3...a14

• Liker 1
Skrevet
På 1.12.2019 den 3.44, AnonymBruker skrev:

Eksempler: 

Tror jeg er ganske lik deg. Bare at jeg får ingen negative tilbakemeldinger, merker bare at folk trekker seg unna meg. Har ingen nære venner heller som jeg kan spørre. Uansett,  Et godt tips jeg leste en gang, var å ikke gi meningen din om ting med mindre vedkommende spør deg direkte. Føler dette hjelper, hvertfall på jobb. 

Anonymkode: 28642...3fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...