Pipaluk Skrevet 30. november 2019 #1 Del Skrevet 30. november 2019 En venninne har assistenter og sier at to av hennes assistenter får så ulik lønn som 180 kroner timen kontra 250! Hun har ikke selv arbeidslederansvar og har begynt å lure på hva som skjer i bedriften når en assistent som har jobbet i firmaet får så lite som 180. Kan det stemme? Hva får dere i timen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaleidoskop Skrevet 30. november 2019 #2 Del Skrevet 30. november 2019 Er ikke sånn at den ene jobber dag og den andre kveld? Er det i samme kommune? Har de veldig forskjellig alder? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighting Skrevet 30. november 2019 #3 Del Skrevet 30. november 2019 Først og fremst må jeg bare legge til at jeg ikke har erfaring fra mange firmaer, og jeg jobber ikke som BPA, men kan skrive det jeg vet. Lønning i firmaet jeg har erfaring med, går utifra ansiennitet. Hvis man har jobbet under 10 år er lønningen på rundt 190 kr i timen + eventuelle tillegg. Dette øker etter hvor mange år man har jobbet. Årslønn varierer med cirka 50 tusen på under 10 år, og 20 år eller mer innenfor denne type jobb. Kvelds/helligdag/helgetillegg legger også til mye på lønn. Vet ikke om dette svaret er til så veldig mye hjelp, men kanskje det ga svar på noe. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 30. november 2019 Forfatter #4 Del Skrevet 30. november 2019 6 minutter siden, kaleidoskop skrev: Er ikke sånn at den ene jobber dag og den andre kveld? Er det i samme kommune? Har de veldig forskjellig alder? De jobber på samme tidspunkt men ulike dager. Ingen helgejobbing. Ulik alder ja. Det er en i femtiårene og en i tredveårene. Det er et firma i Oslo jeg jobbet som BPA for noen år siden. Var ikke mye jeg fikk i timelønn men tror der var mer enn 190 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 1. desember 2019 Forfatter #5 Del Skrevet 1. desember 2019 11 timer siden, Fighting skrev: Først og fremst må jeg bare legge til at jeg ikke har erfaring fra mange firmaer, og jeg jobber ikke som BPA, men kan skrive det jeg vet. Lønning i firmaet jeg har erfaring med, går utifra ansiennitet. Hvis man har jobbet under 10 år er lønningen på rundt 190 kr i timen + eventuelle tillegg. Dette øker etter hvor mange år man har jobbet. Årslønn varierer med cirka 50 tusen på under 10 år, og 20 år eller mer innenfor denne type jobb. Kvelds/helligdag/helgetillegg legger også til mye på lønn. Vet ikke om dette svaret er til så veldig mye hjelp, men kanskje det ga svar på noe. Men hvis 190 kroner er brutto så blir det jo veldig liten man sitter igjen med etter skatt? Spesielt hvis man ikke jobber fullt?? Reisegodtgjørelse dekkes ikke selv om det i mange stillinger er et krav om å disponere egen bil. Det jeg synes er rart er at ikke bomavgift blir dekket når man er på oppdrag med bruker. Venninna mi betaler bompenger og det blir jo en liten sum hver gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighting Skrevet 1. desember 2019 #6 Del Skrevet 1. desember 2019 (endret) 1 time siden, Pipaluk skrev: Men hvis 190 kroner er brutto så blir det jo veldig liten man sitter igjen med etter skatt? Spesielt hvis man ikke jobber fullt?? Reisegodtgjørelse dekkes ikke selv om det i mange stillinger er et krav om å disponere egen bil. Det jeg synes er rart er at ikke bomavgift blir dekket når man er på oppdrag med bruker. Venninna mi betaler bompenger og det blir jo en liten sum hver gang. Jeg har sjekket litt nærmere angående lønn nå. Grunnlønn under 10 år blir 184 kr i timen. 10 år blir 198 kr i timen. 15 år blir 205 kr i timen, og 20 år blir 212 kr i timen. Og som jeg nevnte tidligere så kommer jo også tilleggene. Kveldstillegg(fra klokken 17) er på 50 kr i timen. Fra klokken 20 (kveld/natt) er tillegget 45% av grunnlønn per time. Helgetillegg tror jeg er på cirka 40 kroner timen. Helligdag er 100% av grunnlønn. Nå har ikke jeg mulighet til å uttale meg om hvordan det er med lønn i alle firmaene, jeg snakker bare ut ifra egne erfaringer. Jeg skal ikke uttale meg alt for mye om ting jeg ikke har så mye kjennskap til, men hvis man er ute med bruker så er det bruker som skal betale bompenger etter hva jeg vet. Det skal ikke medføre ekstra kostnader for assistentene. (Hvis jeg forsto deg riktig så er det assistentene som betaler dette?) Kjøring til jobben betaler assistentene selv, ja. Det varierer jo veldig med hvor mye kjøring det er utifra hvilke behov bruker har, men jeg ville nok kanskje ha sjekket opp hvis det blir sånn at assistentene må betale mye i bensin/bompenger også videre. Det går vel an å høre med firmaet om. Hvis det er mange turer til butikker for eksempel, som tar mye bensin(ligger et stykke unna) så synes ikke jeg det er riktig at assistentene skal bruke penger på dette. Da burde bruker betale det selv, eller finne en annen type ordning. Hvis det er korte turer til en matbutikk som tar fem minutter er jo det litt annerledes. Om dette svarer litt på det du lurer på vet jeg ikke sikkert, men jeg prøver å svare så godt det er mulig. Håper det hjelper litt ihvertfall! (Beklager hvis dette er litt rotet skrevet, prøvde å få med det meste, men bare spør hvis det er noe jeg har skrevet som du lurer på!) Endret 1. desember 2019 av Fighting Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #7 Del Skrevet 1. desember 2019 13 timer siden, Pipaluk skrev: En venninne har assistenter og sier at to av hennes assistenter får så ulik lønn som 180 kroner timen kontra 250! Hun har ikke selv arbeidslederansvar og har begynt å lure på hva som skjer i bedriften når en assistent som har jobbet i firmaet får så lite som 180. Kan det stemme? Hva får dere i timen? Stakkars folk. Hvem er det som har 180 kr timen idag? Det er jo umulig å leve av i norge. Er glad jeg er rørlegger og har mine 300 kr time😁😁😁😁😉 Anonymkode: 0f1db...f13 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 1. desember 2019 Forfatter #8 Del Skrevet 1. desember 2019 (endret) 25 minutter siden, Fighting skrev: Jeg har sjekket litt nærmere angående lønn nå. Grunnlønn under 10 år blir 184 kr i timen. 10 år blir 198 kr i timen. 15 år blir 205 kr i timen, og 20 år blir 212 kr i timen. Og som jeg nevnte tidligere så kommer jo også tilleggene. Kveldstillegg(fra klokken 17) er på 50 kr i timen. Fra klokken 20 (kveld/natt) er tillegget 45% av grunnlønn per time. Helgetillegg tror jeg er på cirka 40 kroner timen. Helligdag er 100% av grunnlønn. Nå har ikke jeg mulighet til å uttale meg om hvordan det er med lønn i alle firmaene, jeg snakker bare ut ifra egne erfaringer. Jeg skal ikke uttale meg alt for mye om ting jeg ikke har så mye kjennskap til, men hvis man er ute med bruker så er det bruker som skal betale bompenger etter hva jeg vet. Det skal ikke medføre ekstra kostnader for assistentene. (Hvis jeg forsto deg riktig så er det assistentene som betaler dette?) Kjøring til jobben betaler assistentene selv, ja. Det varierer jo veldig med hvor mye kjøring det er utifra hvilke behov bruker har, men jeg ville nok kanskje ha sjekket opp hvis det blir sånn at assistentene må betale mye i bensin/bompenger også videre. Det går vel an å høre med firmaet om. Hvis det er mange turer til butikker for eksempel, som tar mye bensin(ligger et stykke unna) så synes ikke jeg det er riktig at assistentene skal bruke penger på dette. Da burde bruker betale det selv, eller finne en annen type ordning. Hvis det er korte turer til en matbutikk som tar fem minutter er jo det litt annerledes. Om dette svarer litt på det du lurer på vet jeg ikke sikkert, men jeg prøver å svare så godt det er mulig. Håper det hjelper litt ihvertfall! (Beklager hvis dette er litt rotet skrevet, prøvde å få med det meste, men bare spør hvis det er noe jeg har skrevet som du lurer på!) Det er ikke assistenten som betaler bom og parkering, dette, dette gjør bruker selv. Hvis Assistentene måtte betale hadde de nok ikke blitt i jobben. Må bruker også betale bom hvis det er snakk om faste turer til feks fysioterapeut? Hvis de må det så bør de kanskje heller reise med pasientreiser? Eller kan de få slike utgifter refundert? Det er jo en stor utgift for en som er uføretrygdet og allerede har en del medisinutgifter som ikke dekkes på frikort. Endret 1. desember 2019 av Pipaluk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 1. desember 2019 Forfatter #9 Del Skrevet 1. desember 2019 (endret) 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stakkars folk. Hvem er det som har 180 kr timen idag? Det er jo umulig å leve av i norge. Er glad jeg er rørlegger og har mine 300 kr time😁😁😁😁😉 Anonymkode: 0f1db...f13 Jeg har hatt alt fra 313 kroner i timen til 500. 180 kroner hadde det ikke vært mulig å leve av hvis en ikke kan jobbe fullt, spesielt ikke hvis man bare har dagjobber Endret 1. desember 2019 av Pipaluk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 1. desember 2019 Forfatter #10 Del Skrevet 1. desember 2019 27 minutter siden, Fighting skrev: Jeg har sjekket litt nærmere angående lønn nå. Grunnlønn under 10 år blir 184 kr i timen. 10 år blir 198 kr i timen. 15 år blir 205 kr i timen, og 20 år blir 212 kr i timen. Og som jeg nevnte tidligere så kommer jo også tilleggene. Kveldstillegg(fra klokken 17) er på 50 kr i timen. Fra klokken 20 (kveld/natt) er tillegget 45% av grunnlønn per time. Helgetillegg tror jeg er på cirka 40 kroner timen. Helligdag er 100% av grunnlønn. Nå har ikke jeg mulighet til å uttale meg om hvordan det er med lønn i alle firmaene, jeg snakker bare ut ifra egne erfaringer. Jeg skal ikke uttale meg alt for mye om ting jeg ikke har så mye kjennskap til, men hvis man er ute med bruker så er det bruker som skal betale bompenger etter hva jeg vet. Det skal ikke medføre ekstra kostnader for assistentene. (Hvis jeg forsto deg riktig så er det assistentene som betaler dette?) Kjøring til jobben betaler assistentene selv, ja. Det varierer jo veldig med hvor mye kjøring det er utifra hvilke behov bruker har, men jeg ville nok kanskje ha sjekket opp hvis det blir sånn at assistentene må betale mye i bensin/bompenger også videre. Det går vel an å høre med firmaet om. Hvis det er mange turer til butikker for eksempel, som tar mye bensin(ligger et stykke unna) så synes ikke jeg det er riktig at assistentene skal bruke penger på dette. Da burde bruker betale det selv, eller finne en annen type ordning. Hvis det er korte turer til en matbutikk som tar fem minutter er jo det litt annerledes. Om dette svarer litt på det du lurer på vet jeg ikke sikkert, men jeg prøver å svare så godt det er mulig. Håper det hjelper litt ihvertfall! (Beklager hvis dette er litt rotet skrevet, prøvde å få med det meste, men bare spør hvis det er noe jeg har skrevet som du lurer på!) Men 250 kroner i timen som grunnlønn, hvem får det? Det må være en særordning av noe slag. Det er assistermeg dette her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 1. desember 2019 Forfatter #11 Del Skrevet 1. desember 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stakkars folk. Hvem er det som har 180 kr timen idag? Det er jo umulig å leve av i norge. Er glad jeg er rørlegger og har mine 300 kr time😁😁😁😁😉 Anonymkode: 0f1db...f13 Med skattetrekk blir det jo ikke nye igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighting Skrevet 1. desember 2019 #12 Del Skrevet 1. desember 2019 4 minutter siden, Pipaluk skrev: Det er ikke assistenten som betaler bom og parkering, dette, dette gjør bruker selv. Hvis Assistentene måtte betale hadde de nok ikke blitt i jobben. Må bruker også betale bom hvis det er snakk om faste turer til feks fysioterapeut? Hvis de må det så bør de kanskje heller reise med pasientreiser? Eller kan de få slike utgifter refundert? Det er jo en stor utgift for en som er uføretrygdet og allerede har en del medisinutgifter som ikke dekkes på frikort. Okei, beklager da misforsto jeg. Jeg trodde du mente at assistentene betalte. Hvis bruker eller assistentene kjører privat bil til fysio så må bruker betale bompenger selv ja. Om det er mulig å få det refundert er jeg usikker på, men jeg tror ikke det når det er egen bil. Det kan nok være bedre å bruke pasientreiser hvis bruker har grunnlag for å få dette dekket. Jeg skjønner veldig godt at det blir store utgifter når bruker er ufør, medisiner, reiser osv er dyrt. Jeg vil anbefale å sjekke opp om det er mulig å få pasientreiser, eller om det går an å få utgiftene refundert. Og hvis det er mulig å ordne en av alternativene, så håper jeg det kan hjelpe litt med tanke på utgifter. 9 minutter siden, Pipaluk skrev: Men 250 kroner i timen som grunnlønn, hvem får det? Det må være en særordning av noe slag. Det er assistermeg dette her. Dette vet jeg dessverre ingenting om, så her har jeg ikke grunnlag nok for å kunne svare på dette. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #13 Del Skrevet 2. desember 2019 Det kan jo være at hun som har 180 i timen har 0år ansiennitet, og hun andre har 12 år. Jeg hadde også ganske mye mer i timen som BPA enn min venninne hadde, av denne grunn. Anonymkode: 2c26a...7c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 2. desember 2019 Forfatter #14 Del Skrevet 2. desember 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kan jo være at hun som har 180 i timen har 0år ansiennitet, og hun andre har 12 år. Jeg hadde også ganske mye mer i timen som BPA enn min venninne hadde, av denne grunn. Anonymkode: 2c26a...7c9 Så mye som 250? Den eldste har ikke jobbet like lenge som den yngste så dette er jo litt underlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå