AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #1 Skrevet 30. november 2019 Hvert år så er det flere tusen barn som gruer seg til jul, ikke pga fattigdom mek pga at mor/far eller begge drikker. Hva er det med nordmenn og alkohol egentlig?! Jeg er vokst opp i en utenlandsk familie, vi har feiret jul vi og, men alkohol ble ikke rørt, om noen drakk så var det et lite glass vin. Så hva er det som gjør at mange nordmenn må få advarsel via myndighetene hver bidige julesesong på å trappe ned på drikkinga? Er det mange som er så svake?! Anonymkode: bbfe6...1ea 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #2 Skrevet 30. november 2019 Tror mange har forstått dette nå, og at alkohol med barn tilstede blir sjeldnere og sjeldnere. Anonymkode: c9e1e...626 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #3 Skrevet 30. november 2019 Du får spørre de nordmenn det gjelder. Nytter ikke dra alle over en kam. Anonymkode: ad006...9ac 10
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #4 Skrevet 30. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du får spørre de nordmenn det gjelder. Nytter ikke dra alle over en kam. Anonymkode: ad006...9ac Jeg vet ikke hva dra over en kam er, men jeg skjærer ihvertfall ikke alle over en kam, det gjør jeg klart og tydelig i HI også. ts Anonymkode: bbfe6...1ea 4
Skogkløver Skrevet 30. november 2019 #5 Skrevet 30. november 2019 I vår familie tok pappa en øl til middagen og mamma et glass vin. Noen timer senere tok de kanskje et glass til etter gaveåpningen eller når vi barna var i seng, det ser jeg ikke noen problemer med. Klarer man derimot ikke å begrense seg kan man være avholds i julen. 12
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #6 Skrevet 30. november 2019 Tja. Jeg har bodd i to Sør-Europeiske land og det bar ikke fritt for alkohol under julefeiringen. Tror norske/nordiske myndigheter og organisasjoner er mer opptatt av å formidle at alkohol og barn ikke hører sammen. Anonymkode: c239b...283 5
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #7 Skrevet 30. november 2019 Og hvorfor skal vi som hverken har barn eller alkoholproblemer måtte utsettes for det samme gnålet hvert eneste år? I min familie har vi ikke barn, og vi drikker oss ikke fulle, men vi drikker både øl og vin og sprit i julen. Da jeg var barn, ble det drukket alkohol rundt meg. Det forbandt jeg ikke med noe annet enn hygge. Det er viktig å skjerme de barna som blir utsatt for negative konsekvenser av andres alkoholbruk - men jeg er drittlei av at jeg skal pådyttes dårlig samvittighet for et problem jeg ikke hverken skaper eller har noen del av eller ansvar for. Anonymkode: 4a0f9...e4d 10
Sunnfjording Skrevet 30. november 2019 #8 Skrevet 30. november 2019 Tror kulturen er i ferd med å endre seg en smule. Kunne ikke drømt om å drikke mer enn et par enheter før ungene er i seng på julekvelden. Men helt sikkert mange barn som fremdeles vokser opp i den utryggheten.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #9 Skrevet 30. november 2019 Nordmenn har mye fokus på dette. Det betyr ikke at problemer med rus, familievold, eller omsorgssvikt er mindre i andre kulturer. Det får bare ikke like mye oppmerksomhet. Kunnskap er en fin ting! Anonymkode: 7ed94...08b 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #10 Skrevet 30. november 2019 15 minutter siden, AnonymBruker said: Hvert år så er det flere tusen barn som gruer seg til jul, ikke pga fattigdom mek pga at mor/far eller begge drikker. Hva er det med nordmenn og alkohol egentlig?! Anonymkode: bbfe6...1ea Alkohol er angstdempende og stemningsforhøyende, i likhet med veldig mange andre rusmidler. Og det er avhengighetsskapende. Derfor er det mange som drikker alkoholholdige drikker, nordmenn inkludert. De som drikker seg fulle på julaften, med barn tilstede, har rusproblemer. Dette er ikke noe spesielt for nordmenn. Det forekommer rusmisbruk i de fleste kulturer. Anonymkode: 00078...5c5 4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #11 Skrevet 30. november 2019 Drikkekultur i Norge er latterlig! føler mange i Norge er veldig umodne for alderen, jeg for «unge» til å få barn når de er 29(menn) Iiik veldig selvopptatte meg meg meg Anonymkode: 0b202...a32 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #12 Skrevet 30. november 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du får spørre de nordmenn det gjelder. Nytter ikke dra alle over en kam. Anonymkode: ad006...9ac Er kjempemange som er sånn, derfor må de sende reklamer om det i jula. de mener ikke moren og faren som tok en øl hver ish, men de som pøser innpå som... nordmenn på byen.😂 Anonymkode: 0b202...a32 1
Jævla fyllekalas ! Skrevet 30. november 2019 #13 Skrevet 30. november 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvert år så er det flere tusen barn som gruer seg til jul, ikke pga fattigdom mek pga at mor/far eller begge drikker. Hva er det med nordmenn og alkohol egentlig?! Jeg er vokst opp i en utenlandsk familie, vi har feiret jul vi og, men alkohol ble ikke rørt, om noen drakk så var det et lite glass vin. Så hva er det som gjør at mange nordmenn må få advarsel via myndighetene hver bidige julesesong på å trappe ned på drikkinga? Er det mange som er så svake?! Anonymkode: bbfe6...1ea Jul uten fyll er da ikke jul, for meg er jul alkohol
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #14 Skrevet 30. november 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke hva dra over en kam er, men jeg skjærer ihvertfall ikke alle over en kam, det gjør jeg klart og tydelig i HI også. ts Anonymkode: bbfe6...1ea 🤣 Jeg aner ikke hvorfor nordmenn trenger påminnelse hver jul, men det er tydelig et problem. Og det er mange som har et problem også, hvis du ser på alt som blir postet på SoMe av folk som mener at dette er hysterisk, og at folk som ikke drikker foran barna er hysteriske, barna blir skadet av hysteriet og de vil aldri lære å drikke alkohol på en sunn måte hvis de ikke blir lært det. Hva de nå enn mener med det.. Jeg tror de som må lage en tråd for å kritisere dette har et problem med alkohol. Har du ikke et problem, tar deg et glass øl/vin til julematen og koser deg i jula så hadde du ikke tatt til deg "kritikken" fra myndighetene og levd fint videre.. Hvorfor kritisere en kampanje om måtehold hvis du er måteholden fra før...? Anonymkode: 1e9ef...993
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #15 Skrevet 30. november 2019 1 minutt siden, Jævla fyllekalas ! skrev: Jul uten fyll er da ikke jul, for meg er jul alkohol Kunne nesten gjetta det 🙈 Anonymkode: 1e9ef...993
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #16 Skrevet 30. november 2019 I jula skal det drekkes. Noe annet ville tatt seg ut. Skål! Anonymkode: 82c22...47c 5
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #17 Skrevet 30. november 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hvorfor skal vi som hverken har barn eller alkoholproblemer måtte utsettes for det samme gnålet hvert eneste år? I min familie har vi ikke barn, og vi drikker oss ikke fulle, men vi drikker både øl og vin og sprit i julen. Da jeg var barn, ble det drukket alkohol rundt meg. Det forbandt jeg ikke med noe annet enn hygge. Det er viktig å skjerme de barna som blir utsatt for negative konsekvenser av andres alkoholbruk - men jeg er drittlei av at jeg skal pådyttes dårlig samvittighet for et problem jeg ikke hverken skaper eller har noen del av eller ansvar for. Anonymkode: 4a0f9...e4d Hvorfor får du dårlig samvittighet for noe som du ikke er en del av...? Anonymkode: 1e9ef...993 1
Jævla fyllekalas ! Skrevet 30. november 2019 #18 Skrevet 30. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kunne nesten gjetta det 🙈 Anonymkode: 1e9ef...993 Jeg har dog ikke barn, men tror aldri jeg kommer til å ha en edru jul noen gang, jul er fri og fri = fylla
Jævla fyllekalas ! Skrevet 30. november 2019 #19 Skrevet 30. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: I jula skal det drekkes. Noe annet ville tatt seg ut. Skål! Anonymkode: 82c22...47c Endelig en jeg er enig med, skål æ 🍻
Kågebruker Skrevet 30. november 2019 #20 Skrevet 30. november 2019 Å drikke seg full på julaften foran barna er noe av det mest patetiske man finne på. 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå