Gå til innhold

Geitekillingen som kunne telle til 10, tragisk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Husker denne fra da jeg var liten, men når man leser boka eller ser animasjonsfilmen nå, så lurer jeg på hvordan forfatteren fikk utgitt dette. Så mye tøv og logiske brister!

Først er det altså slik at hver gang geitekillingen teller er dyr, så blir de rasende. Alle sammen. Alle dyrene reagerer på samme idiotiske og ulogiske måte. Hva er poenget?

Og så når de kommer til båten. For det første, så er det helt ulogisk at båten maks kan ta 10 passasjerer! Så de mener at en hane veier like mye som en diger okse? For noe tull! Det er total vekt på dyrene som er relevant, ikke hvor mange de er. Men selv om man godtar premisset, så spilte det da ingen rolle at geitekillingen kunne telle til 10! De ville da vært 10 om bord uansett om noen hadde kunnet telle dem eller ikke, og det ville gått bra, gitt premisset.

Nei, dette var et skuffende tilbakeblikk, må si det.

Anonymkode: f6714...514

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, Luna Llena skrev:

Det er et eventyr....

Game of Thrones er fantasy, men det er en viss logikk man forholder seg til likevel, innad i universet. Om man ser bort fra de elendige siste par sesongene, da.

• Liker 1
Skrevet

Eventyr skal ikke være logiske.

• Liker 3
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Game of Thrones er fantasy, men det er en viss logikk man forholder seg til likevel, innad i universet. Om man ser bort fra de elendige siste par sesongene, da.

Det vet jeg ingenting om, siden jeg aldri har sett Game of thrones.

Skrevet

Da synes jeg sangen «lille kattepus» er like ille. Altså, må en kattunge stjele melk fra sin egen mor? Og når det blir oppdaget blir den slått på halen? Altså!?!

Anonymkode: b80c0...daa

• Liker 18
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dette var et skuffende tilbakeblikk, må si det.

:hoho: Du minnet meg nettopp på hvorfor jeg ikke var så glad i en del eventyr. (Faktisk ikke noen når jeg tenker etter.) Huskerjeg lurte på hvorfor den dusten gikk og telte andre når de ble så sinna...

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da synes jeg sangen «lille kattepus» er like ille. Altså, må en kattunge stjele melk fra sin egen mor? Og når det blir oppdaget blir den slått på halen? Altså!?!

Anonymkode: b80c0...daa

Ja, de som laget diverse for barn kan visst slippe unna med masse ræl. Er ikke alt som er dårlig, men merkelig hvordan enkelte så lett slipper unna.

Geitekillingen er jo en Prøysen-historie. Samme mann laget bakvendtland-visa, hvor han påstår at 5+2=9 er bakvendt. Det er det da ikke! Det er bare et galt regnestykke. Bakvendt ville vært minus 7. Noen vil kanskje si 3, men poenget er at man må sette hele utrykket inni en parentes, med et minustegn foran. Altså -(5+2) = -7, det er det bakvendt av 5+2=7.

• Liker 4
Skrevet
41 minutter siden, Luna Llena skrev:

Det er et eventyr....

🤣🤣🤣

Anonymkode: 17f71...fab

Skrevet

Er dette noe å ase seg opp over da?

Anonymkode: ece41...462

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, de som laget diverse for barn kan visst slippe unna med masse ræl. Er ikke alt som er dårlig, men merkelig hvordan enkelte så lett slipper unna.

Geitekillingen er jo en Prøysen-historie. Samme mann laget bakvendtland-visa, hvor han påstår at 5+2=9 er bakvendt. Det er det da ikke! Det er bare et galt regnestykke. Bakvendt ville vært minus 7. Noen vil kanskje si 3, men poenget er at man må sette hele utrykket inni en parentes, med et minustegn foran. Altså -(5+2) = -7, det er det bakvendt av 5+2=7.

Har du aspergers kanskje?

• Liker 3
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

🤣🤣🤣

Anonymkode: 17f71...fab

Forstår ikke hva som er så morsomt...eller trodde du det var baser på en sann historie 🤣

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette noe å ase seg opp over da?

Nei? Jeg skriver bare om det på KG for å høre hva andre synes.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du aspergers kanskje?

Nei? Bare fordi jeg kan litt elementær matematikk?

• Liker 1
Skrevet

Antallet på båten kan jo skyldes antall redningsvester? 

Og kanskje de blir sinte fordi de hører noen bruke ord de ikke forstår? Evt så er det faktisk kun tellinga, jeg skal vedde på at hvis du går ut på byen en kveld, rett rundt stengetid, feks i taxikøen, og peker på folk mens du teller dem. Da blir det raskt bråk. Garantert.

Så der. Vipps. Eventyret er reddet. 

Og i sangen er det ikke at 5+2=9 baklengs.  Men derimot i bakvendtland. Det er noe helt annet. Kanskje de der snakker et annet språk? Kanskje de rett og slett har andre tallord enn oss? Eller kanskje ordet "og" betyr noe annet enn vanlig pluss?

Vipps. Fikset det også. 

Anonymkode: cb13c...7f3

• Liker 6
Skrevet

En ting er barnelitteratur, der kan jeg godta litt tull og fjas. Irriterer med derimot over voksne karakterer som oppfører seg irrasjonelt og lager unødvendigig drama. 60 prosent av all TV frå meg til å irritere meg. Sitter i sofaen og jamrer meg "Jamen så ring han og si det da!" og ds har vi ikke kommet til nyhetssendingene enda.. 

Anonymkode: 86832...988

Skrevet

Det er en fortelling som blir brukt i feks barnehager for å lære barn mellom 1 og 6 år å telle. Det å se på det med voksne øyne blir bare tull fordi vi legger for mye mening i det. Poenget er jo at geitekillingen kan telle, de andre dyra kan ikke det.  

Anonymkode: 2d2ef...b97

Skrevet

Dette er så enkelt som at det kan være vanskelig for bermen å godta at noen har utdannelse, eller vet mer enn andre. Så viser det seg at det var BRA at noen vet hva man skal gjøre (forstand) og ikke bare "føle".

At barna lærer å telle er en fin ekstragevinst.

Anonymkode: 433cd...b38

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er en fortelling som blir brukt i feks barnehager for å lære barn mellom 1 og 6 år å telle. Det å se på det med voksne øyne blir bare tull fordi vi legger for mye mening i det. Poenget er jo at geitekillingen kan telle, de andre dyra kan ikke det.  

Anonymkode: 2d2ef...b97

Han kan jo ikke engang telle, han har ikke mengdeforståelse. Han bare deler ut tall.

Anonymkode: 9b955...98a

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei? Bare fordi jeg kan litt elementær matematikk?

Fordi du henger deg opp i detaljer som hindrer deg i å forstå poenget i det som blir sunget i en sang.
Jeg tror nok at fine Prøysen skrev "fem og to er ni" fordi det rimer på at "er alle barna sjelegla'når ferien er forbi". Slike ting trenger en med aspergers å bli fortalt "med teskjeer" fordi det er vanskelig å trekke slutninger som ikke er basert på helt bokstavelig informasjon.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...